Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a anunţat acţiuni de control în urma creşterii numărului de reclamaţii din cauza facturilor prea mari la curent. Instituția a precizat că sunt analizate toate documentele necesare pentru a se putea stabili dacă sesizările românilor sunt fondate sau nu.

A crescut numărul românilor care fac reclamații din cauza facturilor prea mari la curent. ANPC face controale

ANPC a transmis, marți, 20 septembrie, printr-un comunicat de presă, că a început o serie de acțiuni de control, în întreaga țară, în contextul creșterii numărului de reclamații înregistrate de la consumatori în ceea ce privește modul de calculare a facturilor la energie electrică, din ultima perioadă.

„Controalele comisarilor ANPC se derulează la furnizorii de energie electrică şi verifică modul în care sunt respectate prevederile legale în vigoare, în ceea ce priveşte calcularea facturilor emise de aceştia către consumatorul-persoană fizică, în ultima perioadă. Menţionăm că, pentru a putea stabili dacă reclamaţiile sunt fondate sau nu, comisarii ANPC analizează cu mare atenţie toate documentele necesare, în fiecare caz în parte”, se arată în comunicat.

Retail jobs

Comisarii instituției au amintit consumatorilor că procedura, atunci când au o nemulțumire legată de modul în care a fost calculată o factură, este să ia mai întâi legătura cu operatorul economic care furnizează acest serviciu. Dacă acest dialog sau informațiile primite nu sunt satisfăcătoare, oamenii trebuie să completeze formulare de sesizare de pe site-ul instituției.

„În cazul în care consumatorii au aviz de deconectare şi se consideră nedreptăţiţi, îi invităm să completeze formularul de sesizare de pe site-ul www.anpc.ro, cu caracter urgent”, a mai precizat ANPC.

Cum şi unde contestăm facturile umflate de energie şi gaze naturale

Din luna septembrie a anului 2021, au început să apară facturi exagerate la energie electrică și gaze, așa că este de datoria cetățenilor să ceară instituțiilor statului să ia măsuri, transmite Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (F.A.C.I.A.S), care a lansat un Ghid Practic despre cum putem contesta facturile umflate.

Citeste si:
50 de magazine Auchan din toată țara, amendate cu 750.000 de lei de...
50 de magazine Auchan din...

„Facturile continuă să fie foarte mari, iar, dacă la diferenţe de 20% ne resemnăm, deşi nu este firesc, la diferenţe de 300%, simţim că ne fuge pământul de sub picioare. Ştim că nu aveam cum să consumăm atât de mult. Ne supărăm, ne înfuriem, cerem socoteală, dar, dacă nu facem ceva practic, noi rămânem cu paguba, pentru că, în locul nostru, nu se va lupta altcineva. În plus, cu cât se înregistrează mai multe reclamaţii, cu atât mai mult atragem atenţia şi forţăm instituţiile statului să ia măsuri, să controleze şi să îndrepte situaţia, deoarece aşa vor vedea că nu este o situaţie izolată, ci o practică generalizată şi nedreaptă.

La urma urmelor, decidenţii le permit acestor producători şi furnizori, prin acţiunile sau pasivitatea lor, să ne încarce facturile nejustificat. Este tot obligaţia lor să rezolve problemele. Datoria noastră, faţă de noi înşine este să îi forţăm să îşi facă treaba, iar noi să ne rezolvăm problema!), explică FACIAS, care a lansat GHIDUL PRACTIC: „Drepturile cetăţenilor în raport cu instituţiile statului – Instrumente practice şi utile în a contesta facturile de energie şi gaze naturale”

Citeste si:
Guvernul pregătește modificări importante la ordonanţa pe energie....
Guvernul pregătește...

Cum putem contesta factura:


  • la furnizor:Toţi furnizorii sunt obligaţi să ne pună la dispoziţie modalitatea de contestare şi termenele de timp.

  • la ANRE şi ANPC: Dacă nu suntem mulţumiţi de răspunsul furnizolului, (un răspuns standard primit este acela prin care suntem anunţaţi că s-a verificat, factura este corectă, dar ne dau posibilitatea să plătim în rate), contestăm (imediat ce am primit răspunsul de la furnizor), la ANRE şi ANPC. Încercăm să le punem la dispoziţie toate datele necesare, pentru a analiza cât mai corect). Şi aceste două instituţii vă pun la dispoziţie informaţii despre modalitatea de contestare: pe pagina lor web şi telefonic, dacă ne încurcăm.

  • în instanţă: Avem răspunsurile de la ANRE şi Protecţia consumatorului (ANPC), dar tot suntem nemulţumiţi, atunci contestăm în instanţă. De cele mai multe ori, în instanţă (dacă are dreptate), consumatorul are câştig de cauză.

Citeste si:
Ce probleme de sănătate are mama Biancăi Drăgușanu: „E ținută sub...
Ce probleme de sănătate are...

Cum contestăm factura în instanţă

„Pentru a contesta facturile emise de către furnizorul de energie electrică trebuie să ne adresăm instanţei de judecată cu o cerere ”având ca obiect obligaţia de a face”.

Acest aspect este de o importanţă ridicată, luând în considerare numărul foarte mare de cetăţeni nemulţumiţi care se adresează în mod greşit instanţei de judecată cu o cerere în anulare a facturilor fiscale „factură fiscală nu poate constitui obiectul unei cereri în anulare, aceasta nereprezentând un act juridic în accepţiunea reclamată de art. 1324 din Codul Civil., şi, în raport de Legea nr. 82/1991 a contabilităţii”.

Orice consumator nemulţumit de cuantumul exagerat al facturii emise de către furnizorul de electricitate şi care constată că aceasta nu îndeplineşte cerinţele legale minime de formă sau conţinut, fiind întocmită şi pe baza unui consum stabilit empiric de către operatorul economic, se poate adresa instanţei de judecată cu o acţiune împotriva acestuia din urmă, având ca obiect obligaţia de a face.

Citeste si:
FRF dorește un control financiar mai strict pentru cluburi și...
FRF dorește un control...

Pe cale de acţiune, se poate solicita pronunţarea unei sentinţe prin care instanţa de judecată să oblige furnizorul la întocmirea unor facturi în conformitate cu prevederile Ordinului nr. 64/2014 al A.N.R.E., cu consecinţa stornării facturilor incorecte şi nelegale, şi la calcularea unui consum în conformitate cu modalităţile reglementate de acelaşi act normativ, pentru consumul uzual sau, în situaţia defectării grupului de măsurare, uzând de procedura regăsită în Ordinul nr. 18/2005 al A.N.R.E”, explică FACIAS.


Despre autor:

Alexandra Chivu
Alexandra Chivu scrie pentru 9AM din anul 2021, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef. Ea și-a început activitatea în presă în 2016, în cadrul Facultății de Jurnalism, unde a scris câteva articole pentru site-ul instituției. Ulterior, a publicat materiale în ziarul „Ultimă oră”. Și de aici a început greul. Primul impact important în carieră a fost în cadrul Digi FM, unde a redactat știri de radio. A început munca la revista Ciao, în 2017. Nu a poposit și a continuat la Fanatik, din 2018 până în 2019. În paralel, benevol, s-a ocupat în câteva rânduri de pagina de Facebook SOS Autism Brăila. Din 2019 și până în 2021 a lucrat la Playtech, apoi a ajuns în prezentul numit 9AM.
Mai multe

Ultima actualizare: 21 Septembrie 2022 - 07 : 09

Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.