Social 16 Iunie 2016 18:30
Un grup de 16 cadre universitare, economisti, antreprenori si manageri a transmis o scrisoare deschisa catre presedintele Klaus Iohannis si toti liderii partidelor politice in care critica legea care obliga marile magazine sa vanda produse romanesti in proportie de peste 50% si subliniaza ca ”prevederile proiectului de lege incalca cerintele de baza ale economiei de piata, liberei initiative si concurentei, asa cum sunt acestea definite si garantate de art. 135 al Constitutiei Romaniei”.

Intr-o economie de piata adevarata, ”cantitatea si caracteristicile concrete ale produselor oferite spre vanzare de comercianti sunt in directa relatie cu cererea consumatorilor. Comerciantii sunt entitati private care urmaresc, in general, obtinerea profitului, fapt care ii face sa ofere acele produse preferate de consumatori”, se precizeaza in scrisoarea deschisa, potrivit News.ro.

Faptul ca exista mai multi producatori si comercianti care se afla in relatii de concurenta face ca interesele consumatorilor sa fie promovate. In conditiile in care legea obliga comerciantii sa schimbe caracteristicile ofertei de produse agroalimentare, libertatea lor de a face afaceri si de a concura pentru atragerea banilor consumatorilor este grav afectata, sustin semnatarii in scrisoarea postata pe blogul ”Logica Economica” al profesorului Bogdan Glavan.

Pe de alta parte, ”este deplina libertate a consumatorilor ce tip de produse vor sa cumpere si sa consume in schimbul banilor lor. In conditiile in care legea schimba tipul de produse care se gasesc de cumparat, libertatea de alegere a consumatorilor, specifica economiei de piata concurentiale este impiedicata. Alegerea indivizilor este inlocuita de alegerea reprezentantilor statului”, arata documentul citat.

Semnatarii considera si ca ”acest tip de interventie in forta a statului in desfasurarea afacerilor private, dublata de pedepse dure aplicate firmelor care nu respecta legea sunt specifice economiilor socialiste, conduse centralizat si cu mana forte de un stat care devine, de multe ori, dictatorial si corupt”.

In practica, atat producatorii si comerciantii, cat si consumatorii sunt dezavantajati de prevederile acestei legi.

Citeste si:
Anamaria Prodan, scrisoare emoționantă pentru mama sa: „Îmi e atât...
Anamaria Prodan, scrisoare...

”In masura in care noua oferta nu este pe placul consumatorilor, marfurile se vor altera. Spatii de depozitare si expunere mari vor fi dedicate unor marfuri care nu se vand. Aprovizionarea devine mai laborioasa si mai scumpa. Toate aceste costuri in crestere se vor reflecta probabil in majorarea preturilor altor produse, cei afectati in final fiind consumatorii”, argumenteaza semnatarii scrisorii deschise.

Legea presupune si costuri mari de verificare a conformarii. Sume mari de la bugetul statului vor merge astfel catre agentiile insarcinate cu verificarea respectarii legii, iar economia Romaniei, si asa impozitata si birocratizata, nu mai are nevoie de angajarea unor noi inspectori care sa controleze si sa aplice noi amenzi.

In acelasi timp, in secrisoare se atrage atentia si asupra ineficientei unei posibile intentii a initiatorilor legii de „educare” a consumatorului pentru alegerea produselor romanesti.

Citeste si:
Profesorii sunt principala problemă a sistemului de educație din...
Profesorii sunt principala...

”Pe langa faptul ca implicarea statului in aceasta activitate vine in conflict cu libertatea de alegere neingradita consfintita de Constitutie, folosirea banilor obtinuti de stat prin impozitarea romanilor pentru a-i convinge sa cumpere produse romanesti si deci sa avantajeze alti romani este o cale ocolita, scumpa si ineficienta de a promova un gresit inteles interes national”, se mai arata in documentul citat.

Cei 16 semnatarii sunt de acord si ca Legea lasa loc ”la suspiciuni”, explicand ca ”in spatele acesteia s-ar afla interesele unor grupuri care si-au dezvoltat afacerile inclusiv cu capital si materie prima straine sau cu fonduri europene, caz in care pretentia de promovare a produselor romanesti este caraghioasa”.

Acestia considera ca initiativa legislativa, adoptata deja de Camera Deputatilor, care este for decisional in acest caz, ”nu isi poate atinge scopurile declarate” si solicit presedintelor Klaus Iohannis sa nu promulge propunerile de modificare a Legii 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare. De asemenea, semnatarii cer liderilor partidelor politice sa retraga aceasta propunere de lege.

Citeste si:
Cum pot managerii să iasă în evidență prin respectarea etichetei în...
Cum pot managerii să iasă în...

Legea supermarketurilor a trecut de Parlament, ceea ce inseamna ca cel putin jumatate dintre carnea proaspata, legumele si fructele, lactatele, ouale sau mierea de pe rafturile magazinelor vor fi locale sau regionale, dar inpactul ei va fi ”devastator”, sustin si membrii Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR).


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.