Social 8 Martie 2015 13:21
Persoanele care refuza cardul national de sanatate, din motive religioase sau de constiinta, vor prezenta, din 1 mai, o adeverinta de asigurat, cu valabilitate de trei luni, atunci cand beneficiaza de asistenta medicala, medicamente sau dispozitive medicale.

Casa Nationala de Asigurari de Sanatate a elaborat noul proiect privind Contractul cadru care reglementeaza conditiile acordarii asistentei medicale, a medicamentelor si a dispozitivelor medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate. Proiectul aduce mai multe noutati in acordarea asistentei medicale, printre care si cele privind documentul care va fi prezentat obligatoriu de catre asigurat atunci cand beneficiaza de servicii, medicamente si dispozitive medicale din pachetul de baza.

Astfel, obligatia de a solicita cardul national de asigurari sociale de sanatate incepand cu data implementarii acestui document, respectiv 1 mai, a fost completata in sensul ca se va solicita adeverinta de asigurat cu valabilitate de trei luni de la data emiterii pentru cei care refuza cardul national, din motive religioase sau de constiinta. De asemenea, poate fi folosita, in vederea acordarii serviciilor medicale, si adeverinta inlocuitoare, de catre cei carora li se va emite card national duplicat, precum si adeverinta sau carnetul de asigurat, de catre persoanele carora nu le-a fost emis cardul.

Serviciile, medicamentele si dispozitivele medicale din pachetul de baza acordate sau eliberate in alte conditii decat cele din noul Contract-cadru nu vor fi decontate furnizorilor de catre casele de asigurari de sanatate.

Proiectul mai prevede ca furnizorii de servicii medicale trebuie sa utilizeze aplicatia de raportare in sistemul informatic al cardului national de asigurari sociale de sanatate, in mod on-line. Medicii isi vor asuma serviciile medicale acordate prin semnatura electronica extinsa. In situatii justificate, in care nu se poate realiza comunicatia cu sistemul informatic al cardului national de asigurari sociale de sanatate, poate fi utilizata aplicatia de raportare in mod off-line, scrie MEDIAFAX.

Serviciile medicale, medicamentele, dispozitivele medicale acordate sau eliberate prin utilizarea aplicatiei de raportare in sistemul informatic al cardului national de asigurari sociale de sanatate in mod off-line se introduc in sistemul informatic in cel mult 72 de ore de la momentul inregistrarii in aplicatia de raportare, dar nu mai tarziu de data la care se face raportarea activitatii lunare ce face obiectul contractului cu casa de asigurari de sanatate.

Citeste si:
Protest în rândul medicilor de familie. Problemele sistemului...
Protest în rândul medicilor...

Retinerea la nivelul furnizorilor de servicii medicale, medicamente si dispozitive medicale a cardurilor nationale de asigurari sociale de sanatate activate este interzisa. Sesizarile referitoare la incalcarea acestei prevederi vor fi anuntate organelor abilitate, in conditiile in care cardul national de asigurari sociale de sanatate este un document cu caracter personal. Initiatorii proiectului apreciaza ca utilizarea cardului si, implicit, controlul in ceea ce priveste acordarea serviciilor medicale si validarea acestora va duce la cresterea eficientei in utilizarea Fondului National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate.

Adeverinta de asigurat a fost propusa de CNAS dupa ce mai multe organizatii religioase au cerut autoritatilor sa gaseasca alternativa la cardul national de sanatate, intrucat nu pot accepta "un document al diavolului care le poate pune in pericol existenta". Reprezentantii acestora sustin ca cip-ul cardurilor ar contine numarul 666 si ca termenul "card", citit invers, devine "drac".

Citeste si:
Cardul de sănătate, obligatoriu de la 1 octombrie. Pentru ce se...
Începând cu 1 octombrie,...

Cardul national de sanatate va deveni obligatoriu pentru asigurati din 1 mai, anunta recent Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS).

Activarea cardului de sanatate va putea fi facuta la orice furnizor de servicii medicale, mai putin de farmacist. Operatiunea de activare dureaza maxim 30 de secunde si consta in inlocuirea PIN-ului cardului (0000) cu un cod din patru cifre ales de asigurat, pe care acesta nu trebuie sa il divulge. Personalizarea PIN-ului este obligatorie, altfel cardul ramane in stare inactiva si nu poate confirma servicii medicale in sistem.

Cardul, odata activat, va fi folosit de cate ori asiguratul merge la medic sau la farmacie, iar PIN-ul va fi introdus de asigurat ori de cate ori va beneficia de un serviciu medical, pentru validarea si apoi decontarea acestuia din fondul asigurarilor sociale de sanatate.

Citeste si:
Mama lui Lili Sandu, de urgență la spitalul Matei Balș: „L-am...
Mama lui Lili Sandu, de...

Pentru serviciile medicale de urgenta nu este necesara utilizarea cardului de sanatate. Aceste servicii fac parte din pachetul minim de servicii medicale, care se acorda atat persoanelor asigurate, cat si celor neasigurate.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.