Ponderea soferilor cu varsta de pana la 30 de ani vinovati de producerea accidentelor rutiere grave a fost de 37,4% in 2013, comparativ cu 22% in cazul celor intre 31 si 39 ani si 17,9% pentru cei intre 40 si 49 de ani, potrivit datelor Politiei Rutiere, citate de asociatia asiguratorilor (UNSAR).

"In Romania, cele mai recente statistici oficiale ale Politiei Rutiere arata faptul ca 37,4% dintre soferii vinovati de producerea accidentelor rutiere grave in anul 2013 sunt incadrati in categoria de varsta 16 - 30 de ani. Aceleasi statistici arata ca tinerii detin o pondere de mai putin de un sfert in totalul posesorilor de permise de conducere, respectiv de 23,9%", se arata intr-o analiza realizata de UNSAR. Potrivit asociatiei, cifrele arata gradul de implicare crescuta a tinerilor conducatori de autovehicule in producerea de accidente rutiere grave, in comparatie cu alte categorii de varsta.

Statisticile Politiei mai arata ca, in medie, 14 din 10.000 de posesori de permise de auto tineri (18-30 ani) au produs accidente grave, dublu fata de media de 7 din 10.000 posesori de permise cu varsta de peste 30 de ani. In medie, fiecare accident provocat de tineri a avut drept urmare 1,23 victime decedate sau ranite grav.

De asemenea, soferii tineri vinovati de accidente grave au avut, de regula, mai multi pasageri care au decedat comparativ cu soferii mai in varsta. Astfel, 34,4% dintre victimele decedate in accidente produse de tineri in 2013 au fost pasageri, in comparatie cu 22% in cele ale soferilor de peste 30 de ani.

Statisticile Politiei Rutiere mai arata ca tinerii domina categoriile de accidente grave cu cauze care reflecta un comportament riscant sau imprudent pe sosea cum ar fi conducerea fara permis (tinerii au generat 58% din totalul cazurilor), viteza neregulamentara - 53,9%, depasiri neregulamentare - 44,8% sau conducerea sub influenta alcoolului - 39,8%. Totodata, datele Politiei Rutiere indica o descrestere a numarului de soferi vinovati pe masura ce experienta acestora in conducere este mai indelungata.

"Politia mai subliniaza ca o combinatie a factorilor «varsta scazuta» (pana in 30 de ani) si «lipsa de experienta» face ca aceasta categorie de persoane sa prezinte un risc crescut de a fi implicate in accidente rutiere. Varsta joaca un rol important prin caracteristicile comportamentale aferente (o toleranta mai mare in asumarea riscului, supraestimarea abilitatilor proprii si subestimarea riscurilor reale), mai ales in asociere cu experienta redusa in sofat, care genereaza in timp reflexe si automatisme specifice"
, se arata in analiza UNSAR.

Citeste si:
George Tănase și Ionuț Rusu, în stare de șoc la America Express....
George Tănase și Ionuț Rusu,...

In prima parte a lunii ianuarie, ministrul Finantelor Publice, Darius Valcov, a solicitat conducerii ASF sa reanalizeze si sa regandeasca sistemul de asigurari RCA pentru tinerii sub 25 de ani, pentru ca majoritatea acestora nu-si permit sa plateasca tarife de peste 2.000 lei.

"Actuala realitate este una care ii pune pe tineri in dificultatea de a plati niste polite RCA care pot ajunge sa fie chiar mai scumpe decat masina pe care o conduc. Trebuie identificata o solutie pentru a nu pune presiune pe tineri. Sunt convins ca marea parte a acestora nu isi vor putea permite sa plateasca un RCA de peste 2.000 de lei. Am incredere ca speta va fi reanalizata de catre ASF, astfel incat sa venim in sprijinul tinerilor si nu impotriva lor", a declarat ministrul Finantelor, intr-un comunicat.

La randul sau, premierul Victor Ponta a afirmat ca preturile actuale la sistemul de asigurari RCA sunt excesive pentru puterea financiara de care dispun tinerii, iar o masina nu ar trebui sa fie considerata un lux pe care doar unii sa si-l permita, precizand ca sprijina cererea ministrului Valcov de reanalizare a sistemului.

Citeste si:
Zeci de mii de polițe RCA expiră în câteva zile. Ce trebuie să facă...
Zeci de mii de polițe RCA...

In decembrie 2014, presedintele ASF, Misu Negritoiu, a declarat la comisia pentru buget din Camera Deputatilor ca va reanaliza pana in februarie situatia politelor RCA pentru tineri, pentru a vedea de ce sunt atat de mari. In prezent, ASF analizeaza modul de calcul de catre societatile de asigurari a tarifelor pentru politele RCA in cazul tinerilor si vrea sa identifice, pana la finele lunii februarie, o solutie acceptabila pentru aceasta categorie de clienti.

UNSAR atrage atentia ca neluarea in calcul a varstei ca factor relevant de risc ar avea efecte negative atat asupra sigurantei rutiere, cat si asupra eficientei economice a asiguratorilor.

"Aceste efecte s-ar manifesta atat printr-o redistribuire a riscului la celelalte categorii de varsta, cat si prin selectia adversa. Redistribuirea primelor de asigurare la celelalte categorii de varsta va avea drept consecinta faptul ca soferii cu un grad de risc mai scazut ar urma sa plateasca mai mult pentru asigurarea RCA, astfel incat asiguratorii sa poata acoperi daunele ce decurg inclusiv din accidentele de autovehicule pe care le produc soferii din categoriile cu grad de risc foarte mare", se mai spune in analiza UNSAR.

Citeste si:
Tarifele RCA, plafonate la nivelul din februarie 2023. Șoferii...
Tarifele RCA, plafonate la...

In Romania, spune UNSAR, se poate asista la o scadere artificiala a primelor pentru aceasta categorie de varsta, concomitent cu o majorare a celor pentru restul categoriilor de varsta.
"Acest transfer de risc, prin modificarea primei de asigurare nu ar fi in corelatie cu nivelul real al riscului si nici nu ar reprezenta o abordare corecta fata de soferii cu un nivel de risc mult mai redus. Pe de alta parte, selectia adversa este fenomenul prin care asigurarile vor deveni mai accesibile si mai atractive pentru cei care prezinta un grad de risc mai mare, in timp ce acei asigurati cu un grad de risc mai scazut ar fi descurajati sa mai cumpere o polita din cauza pretului in crestere. Cu alte cuvinte, soferii cu un nivel ridicat de risc ar avea acces la o asigurare mai ieftina pentru un vehicul mai puternic si mai rapid, astfel incat ar exista implicatii negative din punctul de vedere al sigurantei in trafic", se mai spune in analiza.

Citeste si:
Schimbare pentru șoferii români implicați în accidente. De astăzi,...
Schimbare pentru șoferii...

Potrivit UNSAR, un studiu efectuat in 2012 de compania britanica de consultanta si analiza de piata Oxera in 6 tari europene (Germania, Marea Britanie, Olanda, Franta, Italia si Cehia), la initiativa Insurance Europe – Asociatia profesionala a Asiguratorilor si Reasiguratorilor din Europa, a scos in evidenta faptul ca varsta asiguratilor este un element extrem de important pentru calculul primelor
de asigurare, in special pentru politele auto.

Astfel, datele statistice colectate de Oxera au aratat ca varsta ramane un factor de risc foarte important chiar si dupa ce se ia in calcul experienta in sofat. Spre exemplu, o persoana fara experienta la volan, dar cu varsta in jurul a 40 de ani are o probabilitate mult mai scazuta de a produce accidente decat una de 20 de ani, tot fara experienta in sofat. In toate tarile incluse in studiu nivelul sporit al daunei medii aferent soferilor tineri se regaseste intr-un nivel mai ridicat al primelor de asigurare pe aceasta categorie de varsta, scrie MEDIAFAX.

Din datele colectate de UNSAR reiese, spre exemplu, ca soferi de 18 ani din Suedia platesc, in medie, suma de 1.000 de euro pentru o polita RCA, comparativ cu 411 euro in cazul celor de 30 de ani. In Italia, soferii sub 25 de ani achita pentru o polita RCA, in medie, suma de 745 euro, comparativ cu 486 euro in cazul celor cu varsta cuprinsa intre 35 si 44 de ani.

Pe segmentul politelor RCA activeaza zece companii, si anume Allianz-Tiriac Asigurari, Asirom, Astra, Carpatica Asig, City Insurance, Euroins Romania, Generali Romania, Groupama, Omniasig si Uniqa. La inceputul acestui an, societatea ABC Asigurari s-a retras de pe segmentul asigurarilor de raspundere civila auto (RCA), decizia fiind motivata de lipsa perspectivelor realizarii de profit din subscrierea riscurilor asociate politelor de acest tip.

"Conditiile socio-economice concrete in care se desfasoara activitatea pe RCA, scaderea puterii de cumparare, cresterea preturilor reparatiilor, cresterea accelerata si lipsa de predictibilitate a despagubirilor pentru vatamari corporale si deces, inasprirea conditiilor de reasigurare pentru produsul RCA sunt factori reali care arata ca acest produs nu poate fi considerat dezirabil pe viitor", se spunea intr-un comunicat transmis de ABC Asigurari.

Subscrierile din polite RCA au crescut cu 11% in primele noua luni ale anului trecut, la 1,94 miliarde de lei, pe fondul avansului primei medii cu 3%, la 515 lei, si al numarului de contracte cu 4%, la 5,37 milioane, potrivit ASF.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.