În perioada sarcinii, nevoile nutritive ale gravidei sunt diferite, principala schimbare fiind reprezentată de creșterea necesarului de proteine, fier, acid folic, iod și calciu. Alegerile alimentare corecte contribuie la o sarcină sănătoasă și la nașterea, la termen, a unui bebeluș sănătos. Iată câteva sfaturi importante pentru o dietă adecvată.

Optează pentru un stil alimentar sănătos

Să mănânci sănătos înseamnă să ai un tipar alimentar care include o serie de alimente și băuturi cu conținut înalt de nutrienți:


  • Consumă o varietate cât mai mare de legume, fructe, cereale integrale, lactate degresate sau cu conținut redus de grăsimi și alimente cu conținut ridicat de proteine;


  • Alege alimente și băuturi cu un conținut redus de zahăr, grăsimi saturate și sare adăugată;


  • Limitează consumul de făină albă și amidon;


  • Atunci când grețurile își fac de cap și te simți rău, încearcă să mănânci o felie de pâine integrală prăjită sau câțiva biscuiți din făină integrală.


Toate aceste recomandări au un rol important și în prevenția diabetului gestațional și fac parte din regulile pe care trebuie să le respecte o gravidă cu risc sau una care a fost deja diagnosticată cu acest tip de diabet.

Retail jobs

Ajustează necesarul de calorii

Contrar expresiilor populare atât de uzitate, când ești însărcinată nu trebuie să mănânci cât pentru doi. Conform recomandărilor medicale:


  • În primul trimestru de sarcină (primele 12 săptămâni) nu ai nevoie de calorii în plus;


  • În al doilea trimestru de sarcină (săptămânile 13 - 26) ai nevoie de un surplus de aproximativ 350 calorii pe zi;


  • În al treilea trimestru de sarcină (după 26 săptămâni) ai nevoie de un surplus de aproximativ 450 calorii pe zi.


Medicul specialist este singurul în măsură să îți spună care este necesarul tău caloric la un anumit moment, în sarcină.

Este foarte important ca acest surplus de calorii să provină din alimente cu valoare nutritivă crescută: iaurturi cu conținut redus de grăsime și fără zahăr, brânză cu conținut redus de grăsime, legume, boabe și semințe etc.

Citeste si:
Ileana Sterp, probleme după ce a rămas gravidă pentru a doua oară:...
Ileana Sterp, probleme după...

Ia un supliment de vitamine prenatale

Administrarea unui supliment de vitamine prenatale este adesea recomandată încă din perioada anterioară concepției, în cazul cuplurilor la care sarcina este un eveniment plănuit și așteptat.

Cele mai importante ingrediente ale unui complex de vitamine pentru gravide sunt:


  • Acidul folic, care previne unele anomalii congenitale legate de dezvoltarea creierului și a coloanei vertebrale;


  • Fierul, important pentru prevenirea anemiei în condițiile în care volumul de sânge circulant crește;


  • Iodul, pentru funcționarea corectă a tiroidei și prevenirea unor afecțiuni congenitale.


Medicul specialist este cel mai în măsură să îți recomande complexul de vitamine și minerale cel mai potrivit în cazul tău particular, din oferta destul de generoasă disponibilă pe piață.

Citeste si:
Simona Halep și Toni Iuruc au stabilit data nunții. Ce sfaturi i-a...
Simona Halep și Toni Iuruc au...

Mănâncă pește

Peștele are o mulțime de acizi grași sănătoși, prin urmare nu ar trebui să lipsească din alimentația echilibrată a unei gravide. Pe de altă parte, există unele specii de pește a căror carne conține cantități mari de mercur, care poate interfera cu dezvoltarea normală a bebelușului. Astfel, cea mai bună soluție este reprezentată de speciile care au un conținut mare de grăsime, dar unul redus de mercur:


  • Tonul în suc propriu;


  • Somnul;


  • Codul;


  • Heringul;


  • Somonul;


  • Păstrăvul.


La acestea se pot adăuga creveții.

Ar fi o idee bună să eviți, în perioada sarcinii, macroul, rechinul, peștele spadă, acestea fiind 3 dintre speciile cu cel mai mare conținut de mercur.

Elimină din dietă unele alimente

Există alimente care pot conține unele bacterii care să vă îmbolnăvească, pe tine și pe bebeluș. Printre acestea se numără:

Citeste si:
5 sfaturi pentru mai mult confort și siguranță într-un road trip
5 sfaturi pentru mai mult...


  • Peștele și fructele de mare crude sau gătite insuficient, de tipul sushi;


  • Brânzeturile moi nepasteurizate;


  • Carnea și ouăle gătite insuficient;


  • Sucurile și laptele nepasteurizate;


  • Carnea presată, peștele afumat, crenvurștii trebuie să atingă punctul de fierbere înainte de consum;


  • Salatele gata preparate cu șuncă, pui, pește sau fructe de mare.


O alimentație sănătoasă și echilibrată este foarte importantă, în special în perioada sarcinii. Discută cu medicul despre orice întrebări ai avea legate de acest aspect.


Despre autor:


Ultima actualizare: 23 August 2022 - 12 : 08

Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.