Oamenii nu vor putea trai vreodata pe o alta planeta in afara Pamantului, sustine Michael Mayor, astrofizicianul co-laureat al Premiului Nobel pentru Fizica din acest an pentru descoperirea primei exoplanete pe orbita unei stele din categoria Soarelui, transmite marti Live Science.

"Daca vorbim despre exoplanete, lucrurile sunt clare: Nu vom migra acolo!", a declarat el intr-un interviu pentru AFP, adaugand ca doreste sa elimine teoriile fanteziste care sustin ca, atunci cand viata nu va mai fi posibila pe Pamant, omenirea isi va gasi o noua casa printre stele.

Toate exoplanetele cunoscute sunt pur si simplu prea departe pentru a ne putea gandi la o modalitate fezabila de a calatori pana la ele. "Chiar si in cel mai optimist caz in care gasim o planeta locuibila care sa nu fie prea departe, sa zicem la cateva zeci de ani lumina, ceea ce nu e mult deloc, e chiar in vecinatatea noastra, si totusi timpul necesar pentru a ajunge pana acolo este considerabil", a explicat el.

Michael Mayor imparte jumatate din Premiul Nobel pentru Fizica din acest an cu Didier Queloz pentru descoperirea primei exoplanete in octombrie 1995. Folosind instrumente inovatoare la Observatorul Haute-Provence, din sudul Frantei, cei doi au descoperit o planeta gigantica gazoasa, similara lui Jupiter, pe care au denumit-o 51 Pegasi b. Cealalta jumatate a Nobelului i-a revenit profesorului James Peebles de la Universitatea Princeton pentru activitatea sa de cercetare privind poate cele mai mari mistere cu care se confrunta in prezent astrofizica: materia intunecata si energia intunecata.

Din 1995 si pana in prezent, au fost descoperite peste 4.000 de exoplanete in Calea Lactee, insa niciuna dintre ele nu este suficient de aproape pentru a putea calatori acolo intr-un interval rezonabil de timp, scrie Agerpres.

Stephen Kane, profesor de astrofizica planetara la Universitatea California din Riverside, este de acord cu Mayor. "Realitatea trista este ca, in acest moment al istoriei umanitatii, toate celelalte stele sunt practic infinit de departe", a declarat el pentru Live Science. "Ca specie, noi ne chinuim foarte mult sa ajungem chiar si pana la Luna", a adaugat el.

Am putea trimite oameni pe Marte in urmatorii 50 de ani, insa "as fi foarte surprins daca ar ajunge oameni pana pe orbita lui Jupiter in urmatoarele cateva secole", a mai sustinut Kane. Iar cum distanta pana la cea mai apropiata stea de Soare este de aproximativ 70.000 de ori mai mare decat distanta pana la Jupiter, "toate stelele sunt pur si simplu imposibil de departe".

Descoperă lumea: 16 motive pentru care India pare a fi o altă planetă
Descoperă lumea: 16 motive...

Optimistii ar putea spune ca multe lucruri ni se pareau imposibile pana cand le-am realizat, asa cum au fost cursele aviatice intercontinentale. "In acest caz insa, fizica necesara pentru a ajunge la alte stele, daca ea exista, ne este complet necunoscuta si va necesita o schimbare fundamentala in modul in care intelegem relatia dintre masa, acceleratie si energie".

"Asa ca ramanem deocamdata aici, cu picioarele pe Pamant, iar acest lucru probabil ca nu se va schimba pentru foarte, foarte mult timp", a concluzionat el.

Andrew Fraknoi, profesor emerit de astronomie la Foothill College din California, are insa o pozitie mai optimista. El este de acord ca in viitorul apropiat nu vom putea ajunge la alte stele. "Insa eu nu am sa spun niciodata ca nu vom ajunge la stele si posibil la alte planete locuibile. Cine stie cum va arata tehnologia noastra peste un milion de ani de evolutie?".

Unde găsești oamenii potriviți - 4 resurse pentru compania ta