Vehiculul spatial de tip cargo Progress M-27M s-a dezintegrat integral in atmosfera terestra, intr-o zona aflata deasupra Oceanului Pacific, la o saptamana dupa ce operatorii de trafic din Rusia au pierdut controlul asupra lui, a anuntat, vineri, agentia spatiala rusa Roscosmos, citata de rtl.fr.

"Vehiculul Progress M-27M a incetat sa mai existe la 05.05, ora Moscovei, pe 8 mai 2015. Intrarea sa in atmosfera s-a facut (...) deasupra partii centrale a Oceanului Pacific", a precizat Roscosmos intr-un comunicat de presa. Aproape toate vehiculele spatiale de acest tip se dezintegreaza in atmosfera sau cad in oceane.

Operatorii de zbor din Rusia au pierdut controlul asupra vehiculului Progress M-27M la cateva ore dupa lansarea acestuia, cu ajutorul unei rachete Soyuz, in urma cu o saptamana. Vehiculul ar fi trebuit sa se conecteze pe 28 aprilie la Statia Spatiala Internationala (ISS), pe care urma sa o aprovizioneze, insa a esuat in aceasta misiune. Rusia lanseaza in fiecare an trei sau patru vehicule spatiale de tip cargo cu scopul de aproviziona Statia Spatiala Internationala.

Distrugerea acestui vehicul cargo, care a costat aproape o jumatate de miliard de euro, reprezinta o noua lovitura foarte dura pentru sectorul spatial rusesc, un domeniu strategic aflat colimatorul politicienilor din aceasta tara din cauza esecurilor inregistrate in ultimii ani. Esecul acestei misiuni nu pune insa in pericol echipajul de pe ISS, care dispune de rezerve de hrana si oxigen pentru mai multe luni. O capsula spatiala Dragon, construita de compania americana SpaceX cu rolul de a aproviziona ISS, va fi lansata cel mai devreme pe 19 iunie.

O comisie de ancheta a fost insarcinata sa stabileasca circumstantele acestui incident, care pare sa se fi produs in momentul separarii vehiculului de racheta purtatoare, a anuntat vicepresedintele Roscosmos, Aleksandr Ivanov. Rezultatele acestei anchete vor fi prezentate in mod public inainte de 13 mai, precizeaza Roscosmos.

Agentiile de presa ruse, citand surse din interiorul industriei aerospatiale rusesti, au anuntat deja ca urmatoarea misiune spatiala care ar trebui sa trimita cosmonauti la bordul ISS, programata sa decoleze pe 26 mai de pe cosmodromul Baikonur din Kazahstan, ar putea fi amanata cu doua saptamani din cauza problemelor tehnice cu care s-a confruntat vehiculului din gama Progress.

Roscosmos nu a confirmat aceste informatii, dar o conferinta de presa prevazuta pentru vineri, la care urmau sa participe cei trei membri ai echipajului din acea misiune - un american, un rus si un japonez - a fost anulata. Actualul echipaj de la bordul Statiei Spatiale Internationale este alcatuit din americanii Terry Virts si Scott Kelly, rusii Anton Skaplerov, Ghenadi Padalka si Mihail Kornienko si italianca Samantha Cristoforetti.

Citeste si:
Un vapor de tip cargo din Israel a fost atacat în Oceanul Indian
Un vapor de tip cargo din...

Vehiculele spatiale rusesti Progress sunt capsule robotizate de unica folosinta, fiind considerate un fel de "cai de povara" in randul vehiculelor folosite pentru alimentarea ISS. Aceste vehicule au fost folosite in mod curent pentru transportul de materiale spre avanpostul orbital inca din anul 2000, cand primele echipaje umane au ajuns la bordul ISS, si au o istorie de succes. In august 2011, o defectiune din timpul lansarii a dus la prabusirea vehiculului Progress 44.

Vehiculele Progress sunt echipate cu un sistem automat de navigare, Kurs, care le permite conectarea automata la ISS. Un sistem secundar, de rezerva, numit Telerobotically Operated Rendezvous Unit, le permite cosmonautilor de la bordul ISS sa preia controlul manual de la distanta, in cazul in care apar probleme cu sistemul Kurs.

Vehiculele spatiale Progress au un aspect similar cu cel al capsulelor spatiale Soyuz, fiind alcatuite din trei module, utilizate pentru transportul spre si dinspre ISS al echipajelor umane. In locul unei capsule pentru transportul echipajului uman, vehiculele Progress includ un modul umplut cu combustibil care este utilizat de ISS pentru mentinerea pe orbita corecta, scrie MEDIAFAX.

Citeste si:
Un vehicul autonom fara sofer a lovit un pieton in Viena:...
Un vehicul autonom fara sofer...

Aceste vehicule rusesti sunt parte a unei flote spatiale robotizate care livreaza in mod regulat materiale catre ISS. Vehicule automatizate din Japonia si Europa sunt folosite de asemenea pentru misiuni de alimentare a Statiei Spatiale, dar si vehicule comerciale construite de companiile americane SpaceX si Orbital Sciences Corp., care efectueaza misiuni pentru NASA.

Cea mai recenta misiune de alimentare a ISS a fost efectuata de capsula fara echipaj uman Dragon, a companiei americane SpaceX, care a fost lansata pe 14 aprilie si s-a conectat la ISS pe 17 aprilie. ISS este un proiect spatial in valoare de 100 de miliarde de dolari, finantat in principal de Statele Unite ale Americii si la realizarea caruia participa 16 tari. Statia este ocupata in permanenta, din noiembrie 2000, de echipaje comune.

ISS se afla pe orbita terestra la o altitudine de 400 de kilometri, efectuand o rotatie completa in jurul Terrei la fiecare 90 de minute, navigand cu viteza medie de 28.000 de kilometri/ ora. Cantarind peste 408 tone, ISS ofera un spatiu locuibil echivalent celui dintr-un avion Boeing 747.

Citeste si:
Donald Trump vrea sa puna capat finantarii Statiei Spatiale...
Donald Trump vrea sa puna...

Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.