Planeta pitica Ceres, cu un diametru de 950 de kilometri, a fost fotografiata, luni, de sonda spatiala Dawn, iar rezolutia imaginii este mai buna decat orice alta imagine a asteroidului realizata in trecut de vreun instrument, inclusiv de telescopul spatial Hubble, informeaza bbc.com.

Fotografia realizata luni de sonda spatiala Dawn a NASA are o rezolutie de 22 de kilometri per pixel si a fost facuta de la o distanta de 237.000 de kilometri. Imaginile planetei pitice vor fi din ce in ce mai detaliate, pe masura ce Dawn se va apropia si mai mult de obiectul spatial, pe a carui orbita trebuie sa se inscrie pe 6 martie. Pana pe 12 februarie, distanta dintre sonda si asteroid va scadea atat de mult incat imaginile vor avea o rezolutie de patru ori mai buna decat cele realizate de telescopul spatial Hubble, iar pana pe 20 februarie rezolutia va fi de opt ori mai mare.

Cercetatorii sunt interesati de "pata alba" descoperita in emisfera nordica a lui Ceres. Fenomenul a fost observat si cu ajutorul telescopului Hubble, dar deocamdata nimeni nu stie cu exactitate ce este acesta. Savantii cred ca, foarte probabil, este un crater rezultat in urma unui impact. Pentru prima data, Dawn a putut detecta o zona intunecata in apropierea petei albe, lucru care ar putea fi umbra lasata de marginea craterului.

Modele ale asteroidului sugereaza ca interiorul acestuia ar fi alcatuit in mare parte dintr-un nucleu stancos acoperit cu gheata, peste care se afla un strat de pietris. Unii cercetatori cred ca ar putea exista chiar si un ocean de apa lichida in adancuri. O astfel de structura ar face ca planeta pictica sa fie destul de maleabila, ceea ce ar insemna ca craterele nu si-ar mentine forma pentru mult timp, structura asteroidului permitand o "relaxare" care ar duce la o pierdere a structurii initiale a craterelor. Daca aceasta este situatia, "pata alba" ar putea fi atunci un crater a carui formare a avut loc relativ recent, scrie MEDIAFAX.

Ceres este cel mai mare obiect cunoscut care orbiteaza Soarele in regiunea dintre orbitele lui Marte si a lui Jupiter, cunoscuta sub numele centura de asteroizi, populata de multe obiecte spatiale de tipul asteroizilor. Marimea lui Ceres indica o gravitatie mai mare, ceea ce a dus la faptul ca planeta pitica sa aiba o forma oarecum sferica. Pe langa faptul ca este un asteroid, Ceres a fost clasificata de cercetatori si ca o "planeta pitica", datorita formei sferice si a marimii, si este primul astfel de obiect care este vizitat de o sonda spatiala.

Andreea Antonescu nu o mai vrea nașă de botez pe Andreea Bălan....
Andreea Antonescu nu o mai...

A doua planeta pitica aflata pe lista de destinatii a sondelor spatiale este Pluto, care va fi observata indeaproape de sonda New Horizons a NASA, ce trebuie sa ajunga pe orbita planetei in luna iulie. Planetele pitice alcatuiesc o clasa distincta de obiecte cosmice din Sistemul Solar, dupa planetele telurice interioare (din interiorul Sistemului Solar, mai apropiate de Soare, n.r.), precum Terra si Venus, si gigantii gazosi ca Jupiter si Saturn.

Dawn va ajunge pe orbita lui Ceres dupa ce a vizitat asteroidul Vesta. Acest obiect spatial, cu un diametru de aproximativ 530 de kilometri, avea aspectul unei mingi de fotbal dezumflate, rezultatul unei coliziuni impresionante din trecutul sau, cand o bucata mare din regiunea polului sau sudic a fost spulberata. Savantii cred ca Vesta si Ceres sunt corpuri care ar fi putut deveni planete telurice in toata regula, dar nu au avut timpul si conditiile necesare.

STUDIU Ghețarii de pe Terra se topesc într-un ritm accelerat
STUDIU Ghețarii de pe Terra...

Sonda spatiala Dawn ar trebui sa stea pe orbita si sa studieze planeta pitica Ceres timp de 16 luni, dar misiunea depinde foarte mult de cat de bine va functiona satelitul stiintific, care este deja afectat de o serie de probleme tehnice. Doua dintre instrumentele de navigare care o ajutau sa mentina o traiectorie exacta au incetat sa mai functioneze si din aceasta cauza sonda este nevoita sa foloseasca propulsoarele pentru a mentine un curs corect, dar acest lucru inseamna ca va consuma mai multa hidrazina, combustibilul pe baza de azot si hidrogen, dintr-o clasa de compusi asemanatori amoniacului, pe care il utilizeaza.

Daca totul va continua sa functioneze, sonda va putea face observatii de la o distanta minima de 400 de kilometri de suprafata lui Ceres.
Cand va veni, in cele din urma, timpul ca misiunea sa se incheie, sonda va fi parasita pe orbita lui Ceres, invartindu-se in jurul planetei pitice.

Spectacol astronomic rar: 5 planete se vor alinia pe cer luna aceasta
Spectacol astronomic rar: 5...

Sonda spatiala Dawn a fost lansata de NASA in 2007.