Incredibil16 Iunie 201610:45

Lectura de 2 minute

Revolutionara descoperire a undelor gravitationale - ce formeaza un fel de bucla in vectorul spatiu-timp, teoretizata pentru prima data de Albert Einstein in urma cu 100 de ani - a fost anuntata in premiera in luna februarie. Savantii americani au anuntat, miercuri, ca au detectat aceste unde gravitationale pentru a doua oara pe Terra, informeaza Reuters.

Cercetatorii americani spun ca au detectat al doilea val de unde gravitationale pe Terra dupa ce doua gauri negre indepartate s-au ciocnit si s-au unit pentru a forma o singura gaura neagra, in urma cu 1,4 miliarde de ani. Acea coliziune violenta a generat reverberatii in vectorul spatiu-timp, un concept ce reprezinta o fuziune intre timp si spatiul tridimensional.

Al doilea val de unde gravitationale a fost observat de doua laboratoare gemene din Statele Unite, pe 26 decembrie 2015. Laboratoarele sunt amplasate in Livingston (statul american Louisiana) si Hanford (statul american Washington).

Prima detectare a undelor gravitationale a fost realizata in septembrie 2015 si a fost anuntata in februarie 2016.

Stirea a facut senzatie in comunitatea stiintifica si in presa internationala si reprezinta o piatra de hotar in fizica si in astronomie, transformand o implicatie excentrica a teoriei gravitatiei ce a fost formulata de Einstein in 1916 intr-un veritabil domeniu de studiu - astronomia observationala.

Un asteroid care rivalizeaza cu cele mai inalte cladiri din lume va...
Un asteroid care rivalizeaza...

Atat undele gravitationale detectate in septembrie 2015, cat si cele detectate in decembrie 2015 au fost declansate de fuziunea a doua gauri negre, care sunt formatiuni spatiale cu o materie atat de densa, incat nici macar fotonii din razele de lumina nu pot sa scape de atractia gravitationala generata de aceste ”canale de scurgere” din spatiu.

Gaurile negre care au fuzionat si au generat acea bucla in vectorul spatiu-timp ce a fost detectata in decembrie au fost mult mai mici decat prima pereche de gauri negre, demonstrand astfel sensibilitatea deosebita a instrumentului LIGO (Laser Interferometer Gravitational-wave Observatory), utilizat in detectarea undelor, scrie News.ro.

Gaurile negre care au determinat al doilea val de unde gravitationale au avut o masa de de 8 ori mai mare respectiv de 14 ori mai mare decat masa Soarelui, inainte de a fuziona si de a forma o gaura neagra unica, cu o masa de 21 de ori mai mare decat cea a Soarelui. Echivalentul unei mase solare a fost transformat in energie gravitationala.

Laboratorul din Louisiana a fost primul care a detectat noile unde gravitationale, iar detectorul din Washington a interceptat si el acelasi semnal, cu o intarziere de 1,1 milisecunde. Oamenii de stiinta pot sa utilizeze aceasta diferenta de timp infima pentru a calcula distanta fata de Terra la care s-a produs fuziunea dintre cele doua gauri negre.

Hoti cu imaginatie. 8 lucruri ciudate pe care oamenii le-au furat...
Hoti cu imaginatie. 8 lucruri...

Savantii americani spun ca aceasta a doua detectare confirma faptul ca perechile de gauri negre sunt relativ comune in Univers.

Albert Einstein a prezis existenta undelor gravitationale ca parte a celebrei sale teorii generale a relativitatii, care a explicat gravitatia cu ajutorul distorsiunilor produse atat in timp, cat si in spatiu, cauzate de fragmente de materie.

Studiul oamenilor de stiinta, prezentat la conferinta organizata de American Astronomical Society in orasul San Diego, a fost publicat in numarul de miercuri al revistei Physical Review Letters.

Prima sonda lunara israeliana a transmis un "selfie" cu Terra