Un nou studiu sustine ca o substanta chimica frecvent intalnita in pasta de dinti si in sampon, si anume triclosanul, ar putea fi vinovatul principal de distrugerea unei bacterii importante pentru sanatatea oamenilor.

Potrivit CSID, triclosanul este un tip de pesticid care incepe sa fie folosit prin anii ’70 ca sapun anti-microbian, de medicii chirurgi , inainte de a intra in operatii. Apoi, industria chimica incepe sa-l introduca in sapunuri, sampoane, deodorante, pasta de dinti, apa de gura, ustensile de bucatarie, jucarii, pungi de gunoi si chiar sosete. In pasta de dinti, triclosanul a fost introdus pentru proprietatile lui anti-bacteriene, de lupta impotriva gingivitei.

Cercetatorii sustin ca poate fi absorbit cu usurinta prin piele si tractul gastro-intestinal, urme ale acestuia gasindu-se in urina si laptele matern.

Sunt nenumarate studii care arata ca triclosanul este asociat cu dereglarile hormonale si cu riscul aparitiei cancerului de san. Un studiu recent facut pe pesti zebra a demonstrat ca substanta distruge bacterii din sistemul digestiv importante pentru functionarea corecta a organismului.

Disfunctiile acestui microbiom au fost asociate cu diabet, boli de inima, artrita si malnutritie. Unele bacterii au fost mai susceptibile la impactul triclosanului – cum ar fi cele din clasa Enterobacteriacea, in timp ce unele au fost mai rezistente, cum este cazul celor din clasa Pseudomonas.

Cu toate acestea, expertii in sanatate spun ca nu ese inca foarte clar care ar putea fi implicatiile pentru sanatatea animalului sau al oamenilor, dar compromiterea bacteriilor din tractul intestinal ar putea contribui la dezvoltarea bolilor.

Pestele zebra este un animal model care este folosit pentru a determina posibilul impact asupra biologiei umane, potrivit CSID.

“Exista o intreaga istorie in ceea ce priveste expunerea la patogeni microbiale care a condus la o crestere a folosirii acestui tip de produse antibacteriale. Cu toate acestea, in prezent, lumea a inceput sa constientizeze cat de importante sunt bacteriile din microbiomul intestinal pentru starea generala de sanatate si ca administrarea exagerata a antibioticelora poate duce la aparitia unor super- microbi. Exista consecinte in momentul in care incerci in mod constant sa omori bacteria din jurul nostru - acestea sunt aspecte pe care acum incepem sa le intelegem cu adevarat”, a explicat profesorul Thomas Sharpton de la Oregon University.

Triclosanul creste nivelul de calciu din celule, lucru care poate afecta dezvoltarea neuronala si functiile neurologice. Mai mult, bacteriile cu care acest pesticid se lupta pot deveni rezistente la actiunea lui si a antibioticelor.

Irina Fodor ar fi putut fi răpită în America Express. Detaliile...
Irina Fodor ar fi putut fi...

In noul studiu, cercetatorii au descoperit ca triclosanul poate cauza schimbari rapide in ceea ce priveste diversitatea si compozitia microbiomului – sau bacteriile din intestine – in studiile realizate pe animale in laborator, scrie MEDIAFAX.

"Cu siguranta exista situatii in care agentii anti-bacterieni sunt necesari. Insa, tot mai multi cercetatori au acum dovezi ca bacteriile din intestine ar putea avea consecinte asupra sistemului metabolic, cardiovascular, autoimun si neurologic si grijile referitoare la abuzul acestor agenti sunt cate se poate de valide. Efectele cumulate sunt de asemenea posibile. Este necesar sa continuam evaluarea efectelor acestei substante pentru ca acestea ar putea fi dramatice si pe termen lung", a explicat Cristopher Gaulke.

Microbiomul intestinal este, in prezent, unul dintre cele mai fierbinti subiecte din cercetarea biomedicala. Astfel, dintre bacteriile pe care le gasim in intestin, multa vreme au contat doar cele patogene, aducatoare de boli cu manifestari acute imediate. Abia in ultimii ani au inceput sa apara studii care indica rolul important al bacteriilor in procese elementare, precum digestia nutrientilor si vitaminelor, dar si in procese mai complicate precum sinteza unor aminoacizi esentiali. Microbiomul intestinal este puternic implicat in procesele metabolice, dar are o influenta deloc de neglijat si asupra imunitatii si chiar comportamentului.

Trucuri de supravietuire: 10 obiecte din viata de zi cu zi care iti...