Tiparii din bazinele fluviilor sud-americane Amazon si Orinoco produc descarcari electrice de 600 de volti, capabile sa ucida animale de talie mica si sa ameteasca animale de marimea unor cai, gratie unui mecanism de electrosocuri asemanator aceluia utilizat de pistolului cu impulsuri electrice.

"Acest lucru functioneaza exact ca un «Teaser»", un pistol cu impulsuri electrice utilizat de politie, a explicat Kenneth Catania, profesor de biologie la Universitatea Vanderbilt, coordonatorul unui studiu publicat joi in revista americana Science, informeaza AFP.

Intr-un acvariu, acest cercetator a filmat cu ajutorul unor camere video performante aceste anghile in actiune, pentru a intelege mai bine mecanimul descarcarilor electrice.

Un pistol cu impulsuri electrice produce 19 pulsatii cu tensiune inalta pe secunda. Anghila electrica produce 400 de astfel de pulsatii pe secunda, scrie MEDIAFAX.

Tiparul sud-american, un peste de talie mare, care poate sa ajunga la o lungime de 2,5 metri si la o greutate de 20 de kilograme, emite astfel de descarcari electrice care electrocuteaza victima, provocandu-i contractii ale muschilor, permitandu-i rapitorului sa isi controleze victimele de la distanta.

"Este surprinzator, anghilele pot sa isi paralizeze prada complet in trei milisecunde", a spus coordonatorul studiului. Insa acele contractii nu dureaza foarte mult si anghila trebuie sa isi inghita repede prada - pesti, cel mai adesea -, altfel "victimele" sale vor reusi sa scape fara vatamari grave.

Oamenii de stiinta au observat ca tiparii, care au o vedere slaba si vaneaza in ape maloase, produc o serie de unde electrice, la fel ca un radar, pentru a-si detecta prada in intuneric.

Anghilele electrice, care in pofida numelui lor sunt mai apropiate de somn, au un organism format din electrocite, celule electrice derivate din tesuturile musculare. Acestea sunt de fapt mici "baterii" biologice, existente doar la cateva specii de animale de pe Terra.

Tiparii si ceilalti pesti electrici i-au intrigat pe oameni inca din Antichitate. Egiptenii utilizau pestii-torpila in tratarea epilepsiei, iar Michael Faraday studia tiparii pentru a intelege mai bine natura electricitatii.

Momente de panică în America Express. Un șofer a scos pistolul la...
Momente de panică în America...

Anatomia acestor anghile l-a inspirat pe fizicianul italian Alessandro Volta sa creeze prima baterie electrica din lume.

Cercetatorii de la Universitatea Wisconsin-Madison au anuntat in vara acestui an ca au secventiat genomul tiparului electric.