Mamutul lanos, care a disparut treptat de pe suprafata Terrei in urma cu 10.000 de ani, a avut o istorie demografica puternic afectata de schimbarile climatice, au anuntat autorii unei analize genetice.

Cercetatorii suedezi si britanici, coordonati de Eleftheria Palkopoulou de la Muzeul de Istorie Naturala din Stockholm, au demonstrat ca Europa a fost populata cu un tip genetic distinct de mamut, care a fost inlocuit de mamutii din Siberia in urma cu aproximativ 30.000 de ani.

Studiul a fost publicat in revista Proceedings B, care este editata de Royal Society din Marea Britanie. Oamenii de stiinta au secventiat ADN-ul extras din fosilele de mamut descoperite in nordul Eurasiei si in America de Nord, scrie MEDIAFAX.

"Am constatat ca perioada calda de acum 120.000 de ani a provocat un declin si o fragmentare a populatiilor, conforma cu ceea ce ne asteptam de la speciile adaptate la frig, precum mamutul lanos", a declarat Eleftheria Palkopoulou.

Fragmentarea a condus, potrivit cercetatorilor, la dezvoltarea unui tip distinct de mamut in Europa, care a disparut in a doua jumatate din ultima perioada glaciara.

"Se pare ca schimbarile climatice au jucat un rol important in istoria demografica a mamutului lanos, perioadele calde limitandu-i habitatul, iar perioadele reci ducand la expansiunea populatiilor", au afirmat autorii studiului.

Oamenii de stiinta mai au de descoperit motivele pentru care mamutul lanos a putut sa supravietuiasca in perimetre mici in timpul precedentelor perioade interglaciare, dar nu si aceleia din Holocen, o perioada geologica care a inceput in urma cu circa 10.000 de ani. Oamenii de stiinta considera ca acest raspuns va reprezenta "cheia pentru a intelege mecanismul din spatele extinctiei finale a mamutilor".