Black Friday bate la ușă și, cu siguranță, mulți dintre noi îl așteptăm cu sufletul la gură. De menționat este că unii retailer, cum ar fi Flanco sau Altex, au furat deja startul. Totuși, în goana după promoții, putem pierde din vedere un aspect important: capcanele așa-ziselor reduceri. 

Black Friday 2021

Black Friday (din engleză Vinerea Neagră) este denumirea informală a zilei care urmează după Ziua Recunoștinței în Statele Unite și care deschide sezonul de cumpărături de Crăciun. Termenul a apărut pentru prima dată în Philadelphia și a însemnat blocaje de trafic vineri, după Ziua Recunoștinței.

Black Friday România

Black Friday a fost introdus în România pentru prima dată în anul 2011. Spre deosebire de Black Friday-ul sărbătorit în Statele Unite ale Americii în ziua următoare după Ziua Recunoștinței, în România, ziua de Black Friday este organizată de obicei cu o săptămână mai devreme.

Acest lucru permite curierilor să poată livra comenzi din ziua de Black Friday până la vacanța de Ziua Națională a României - 1 Decembrie. Totodată, la noi, și data de 30 noiembrie este zi nelucrătoare, fiind sărbătorit Sfântul Andrei, cunoscut ca apostolul românilor.

Black Friday 2021 la Altex

Altex a pornit campania de reduceri Black Friday 2021 pe 28 octombrie, iar reducerile vor fi active până pe 24 noiembrie. Promoțiile pot depăși și 60% și sunt disponibile pentru produse din categorii precum IT, comunicații, gaming, electrocasnice, încălzire, auto, bricolaj, iluminat, electrice, bucătărie, curățenie și igienă, jucării, produse pentru copii, mobilă și sport.

Detalii despre campania de Black Friday 2021 la Altex.

Black Friday 2021 la eMag

Promoțiile la eMAG vor fi disponibile din data de 12 noiembrie. Anul acesta, clienții vor avea parte de categorii noi de produse în ofertă și de livrare flexibilă, la orice oră, în rețeaua easybox.

Detalii despre campania de Black Friday 2021 la eMAG.

Black Friday 2021 la Flanco

Flanco organizează, între 22 octombrie și 30 noiembrie, a unsprezecea ediție a campaniei Black Friday. Compania își întâmpină clienții cu reduceri de până la 80% la peste un milion de produse. Astfel, doritorii pot găsi pe rafturile fizice și virtuale ale retailerului smartwatch-uri de la 149 lei, smartphone-uri de la 249 lei sau cuptoare cu microunde de la 199 lei.

Citeste si:
Altex începe campania Black Friday de iarnă
Altex începe campania Black...

Detalii despre campania de Black Friday 2021 la Flanco.

Black Friday 2021 la Notino

În acest an, Notino dă start campaniei de Black Friday în data de 8 noiembrie, eveniment ce va dura 4 săptămâni, până pe 28 noiembrie. Pentru a fi la curent cu toate promoțiilor și momentul când se va da starul marilor reduceri, este necesar să te înscrii și să te abonezi la newsletter-ul Notino aici.

Detalii despre campania de Black Friday 2021 la Notino.

Black Friday 2021 la Fashion Days

Fashion Days anunță reduceri mai devreme în 2021, cu data de 10 noiembrie. Magazinul online promite o ofertă vastă, care cuprinde opțiuni nelimitate de piese vestimentare, încălțăminte și accesorii pentru femei, bărbați și copii, de la branduri internaționale de top precum Fossil, Furla, Max&Co, Guess, adidas, Puma, Pepe Jeans, DESIGUAL, Diesel, Nike, Esprit, Love Moschino, NEXT, Mango, United Colors of Benetton, Napapijri, Ted Baker și multe altele.

Citeste si:
Black Friday 2022. Cum să nu îți iei țeapă în perioada de reduceri
Black Friday 2022. Cum să nu...

Detalii despre campania de Black Friday 2021 la Fashion Days.

Reduceri mari, țepe și mai mari

Un televizor este la ofertă pe un site al unui lanț de magazine. Același televizor îl găsești însă la preț mai mic pe un alt site, care, în urmă cu două luni, era și mai ieftin decât acum, tot la același lanț de magazine. Exemplele pot continua, iar o explicație pentru acest fapt a venit, la cerere Libertatea, de la Altex. Compania susține că prețurile se stabilesc liber, iar de multe ori magazinele le modifică în aceeași zi.

„Magazinele online au posibilitatea să modifice prețurile ȋn timp real, la distanță de ore, minute. Competitorii pot repoziționa prețurile sub un alt magazin oricând, tocmai pentru a crea percepția că au o ofertă mai bună. Altex monitorizează prețurile zilnic și promovează cele mai mici prețuri din piață, ȋn momentul setării prețurilor”, a declarat Raul Filip, director de achiziții Altex România, potrivit sursei citate.

Citeste si:
Finals sales și tranziția dintre sezoane - descoperă ce merită să...
Finals sales și tranziția...

„Altex susține această promisiune a celui mai mic preț, acordând de două ori diferența ȋn cazurile ȋn care clientul găsește același produs, mai ieftin, la un alt comerciant, online sau offline. De asemenea, recomandăm clienților să verifice: disponibilitatea produsului, calitatea produsului, originea, serviciile complementare și costul lor (transport, garanție, finanțare)”, mai spune oficialul companiei.

Practici la limita legii

Specialiștii spun că aceste tactici sunt de multe ori la limita legii și atrag atenția consumatorilor spre drepturile lor: „Este înșelăciune doar dacă o companie spune că are cel mai mic preț din țară. Fiecare companie trebuie să prezinte prețul vechi redus și să fie cel mai mic preț din ultimele 30 de zile. Este corect din punct de vedere juridic, dar nu este moral.

Citeste si:
Top 3 modele de încălțăminte, acum la reduceri!
Top 3 modele de încălțăminte,...

Dacă sesizăm că a fost ridicat prețul înainte de campania de reduceri putem să nu mai cumpărăm”, a declarat Sorin Mierle, președintele InfoCons, asociație care militează pentru drepturile consumatorilor.

Detalii despre ce spune legea consumatorului.

Cum să cumperi sigur?


  • atenție la greutate, dimensiuni și specificații tehnice;

  • atenție la cumpărăturile online - acestea trebuie să fie făcute pe site-uri din Uniunea Europeană, pentru că astfel suntem protejați de legislația UE;

  • atenție la datele de contact - dacă ele nu au, e recomandat să nu se facă mai departe cumpărături pe acestea;

  • card separat pentru cumpărături.

Avertizare ANPC pentru români

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) îi avertizează pe români cu privirile la ofertele de Black Friday, dat fiindcă că există o mare posibilitate să existe promoții înșelătoare în multe magazine, în special în cele online.

„La ce trebuie să fie atenți cumpărătorii de Black Friday❓

👀 Trebuie să fie extrem de vigilenţi şi să acorde maximă atenţie tuturor detaliilor, în special în perioada marilor reduceri de prețuri, precum cele de Black Friday.

📖 Consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze.

👩🏻‍💻 Recomandăm verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează prețuri comparative pentru același produs.

🆘 În cazul în care drepturile v-au fost încălcate, vă recomandăm să semnalaţi orice abatere şi vă asigurăm că ANPC va lua act, va verifica și va lua toate măsurile legale.

📉 Vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoţionale) trebuie să respecte o serie de reguli de fixare şi publicitate a preţurilor.

💢 Acordați o atenţie sporită atacurilor de tip phising care pot apărea în această perioadă.

🚫 Nu accesaţi linkuri trimise prin e-mail/sms în care vi se cere să introduceţi datele personale sau datele cardului.

🛃 Raportați imediat orice eveniment cu potenţial de fraudă.

☎️ În acest sens, băncile vă pun la dispoziţie un număr de telefon la care le poţi apela oricând.

🔴 În anii anteriori, în perioada reducerilor de Black Friday, au fost semnalate diverse probleme, precum:

✂️ afişarea unui anunţ promoţional pe site-ul magazinului online „-50%” la toate produsele, dar în realitate, această reducere nu se aplica tuturor produselor aflate la comercializare;

💯 în catalogul promoţional de pe site-ul magazinului online era prezentat un produs electrocasnic cu un procent de reducere de „-200%”, când, în fapt, reducerea aplicată era de doar -16%;

❗️lipsa informării asupra reducerii la preţul de referinţă (cel mai mic preţ practicat în ultimele 30 de zile), consumatorul nefiind informat în mod real asupra avantajului reducerii preţului la achiziţia produsului;

💤 faptul că, deşi produsul selectat apărea ca fiind disponibil în stoc, în momentul în care acesta era introdus în coş, apărea ca “stoc epuizat”.”, este mesajul transmis de ANPC pe pagina de Facebook.


Despre autor:

Alexandra Chivu
Alexandra Chivu scrie pentru 9AM din anul 2021, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef. Ea și-a început activitatea în presă în 2016, în cadrul Facultății de Jurnalism, unde a scris câteva articole pentru site-ul instituției. Ulterior, a publicat materiale în ziarul „Ultimă oră”. Și de aici a început greul. Primul impact important în carieră a fost în cadrul Digi FM, unde a redactat știri de radio. A început munca la revista Ciao, în 2017. Nu a poposit și a continuat la Fanatik, din 2018 până în 2019. În paralel, benevol, s-a ocupat în câteva rânduri de pagina de Facebook SOS Autism Brăila. Din 2019 și până în 2021 a lucrat la Playtech, apoi a ajuns în prezentul numit 9AM.
Mai multe

Ultima actualizare: 2 Noiembrie 2021 - 01 : 11

Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.