Invatamantul romanesc se invarte intr-un cerc vicios astfel incat, la 15 ani de la debutul primelor schimbari, "ceea ce vedem acum in scoli inca seamana cu imaginile emblematice ale sistemului dinainte de 1990", sustine prof.dr. Alexandru Crisan, expert al unor firme de consultanta internationala in domeniul Educatiei, intre care cele ale universitatilor Cambridge si Helsinki.

Situatia este cauzata atat de incoerenta cu care fiecare ministru si-a aplicat viziunea proprie, fara a tine seama de realitatile de la care pleaca, cat si de faptul ca, majoritatea profesorilor a ramas cu o mentalitate centrata pe predare, pe acumulare de informatii si mai putin pe formarea unor deprinderi, aptitudini si valori. Acest lucru ne plaseaza mult in urma unor tari precum Ungaria, Letonia, Estonia sau Lituania, care au plecat de la aceeasi situatie si au acum sisteme de invatamant performante.

Liceenii romani sunt "asaltati" de teorie si nu vad care este utilitatea practica a unor discipline de studiu. Ei se plang ca anii de scoala nu inseamna decat inmagazinare de informatie care este in buna masura inutila sau inutilizabila, deoarece scoala nu ii invata cum sa foloseasca ceea ce au memorat.

"Programa scolara este incarcata si structurata prost la toate disciplinele. La noi in liceu poate ca elevii mai fac fata cat de cat, dar in alte licee cred ca sunt multi care pur si simplu nu pot invata atat de mult", ne-a declarat Ana, eleva in clasa a X-a la Colegiul National "Mihai Viteazul" din Bucuresti.

"Spiritul practic al programei, asta este ceea ce ne lipseste. Iar profesorii fie nu au timp, fie nu au experienta necesara ca sa ne arate care este de fapt utilitatea a ceea ce invatam si cum sa folosim acele lucruri, sau poate sunt asaltati si ei, la randul lor de prea multa teorie, pe care o acumuleaza la universitate. Poate ca nu au timp sa ne motiveze", completeaza colegul ei, Dan.

In plus, elevii spun ca programele scolare la diferite discipline de studiu nu sunt corelate intre ele. "De exemplu, programa de matematica nu este corelata cu cea de fizica. S-a intamplat ca, la un anumit moment al anului scolar sa ajungem sa studiem la fizica o anumita lectie care cerea notiuni de matematica ce urmau a fi studiate abia ulterior", afirma Ioana Barbu, clasa a XI-a.

Elevii spun ca, in clasele de liceu, mai ales in cele terminale, au de studiat un numar mult prea mare de discipline. "Sincer, se cam lipseste de la ore. Daca vrei sa fii bun la toate, nu reusesti. Poate ca ai reusi sa ai performante medii la majoritatea disciplinelor si bune la cele care te intereseaza, dar asta ar insemna sa renunti total la activitatile extrascolare si sa nu mai faci absolut nimic decat sa inveti. Activitatile extrascolare sunt insa bune, pentru ca uneori in ele gasesti motivatia, exercitiul practic pentru care te pregatesti", explica ea.

Profesorii nu stiu sa interpreteze programele scolare

Firuta Tacea, presedintele Consiliului National pentru Curriculum (CNC), care proiecteaza planurile si programele scolare, spune ca de fapt acestea nu sunt chiar atat de incarcate. "Este o falsa impresie a elevilor, care au auzit acest lucru de la profesori. Ea provine din faptul ca profesorii lectureaza inadecvat programa scolara si nu inteleg demersul ei. Profesorii sunt prea mult centrati pe continutul programei si nu pe competentele pe care trebuie sa le dobandeasca elevul, in urma parcurgerii materiei.

De asemenea, este nevoie de o corelare intre disciplinele de studiu. Profesorii gresesc pentru ca fac referire numai la disciplina proprie, iar elevilor li se pare ca invata degeaba", ne-a presedintele CNC. Prof Dr. Alexandru Crisan spune ca, "in sistemul romanesc de invatamant, pare sa intereseze mai mult ceea ce fac profesorii decat ceea ce fac elevii, ca intereseaza mai mult ceea ce se invata si nu cum anume se invata, de ce si cand".

Programele pentru clasa a XI-a vor fi "aerisite"

Ministerul Educatiei va introduce, din toamna lui 2006, un Curriculum diferit pentru clasa a XI-a. In general, numarul de ore obligatorii saptamanal va scadea si se va pune un accent mult mai mare pe disciplinele corespunzatoare fiecarui profil si specializare, ne-a declarat Firuta Tacea, presedintele CNC.

De exemplu, pentru profilul uman, specializarea filologie, nu se va mai studia matematica, fizica, chimia sau biologia, iar aceste discipline vor fi inglobate intr-una singura care se va numi "stiinte" si care va fi studiata o data pe saptamana. "Se presupune ca un elev care a ajuns la aceasta specializare nu mai are nevoie sa aprofundeze matematica, fizica sau chimia", explica presedintele CNC.

Schimbari similare s-au produs si la profilul real in sensul ca au fost reduse substantial disciplinele obligatorii care nu erau pe specificul specializarii. In general, vor fi mai multe ore de limbi straine si mai putine ore de educatie fizica. In afara de Curriculum-ul comun la nivel national, fiecare scoala va avea o oferta de discipline optionale care pot fi introduse in orar la solicitarea elevilor. "Este adevarat ca scoala poate abuza pentru a salva normele profesorilor si de aceea este nevoie de un sistem de control al ministerului pentru a vedea daca orele sunt adaugate intr-adevar la solicitarea elevilor".


Despre autor:

Sursa: Click.ro


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.