Elevii cu performante deosebite sunt o minoritate ignorata de sistemul educational din Romania, scrie adevarul.ro.

Statisticile spun ca in Romania, 4% dintre copii se nasc super inteligenti, insa jumatate dintre ei nu vor avea succes social sau profesional. Pentru ca nu le-a cultivat nimeni talentul, pentru ca la scoala au fost marginalizati, pentru ca la noi se simt stigmatizati, relateaza stirileprotv.ro.

Avem o lege care prevede selectarea si educarea copiilor supradotati, cu performante deosebite, intr-un sistem separat de cel national. Potrivit legii, "statul sprijina copiii si tinerii capabili de performante inalte atat in unitati de invatamant, cat si in centre de excelenta. Centrele de excelenta sunt infiintate prin ordin al ministrului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului".

De aceste institutii ar fi trebuit sa se ocupe, la nivel de tara, Centrul National de Instruire Diferentiata, care nu a fost insa infiintat nici acum, desi exista in acest sens un proiect de hotarare de Guvern pus in dezbatere de minister din 2011.

Din lipsa de bani, statul roman nu a creat mediul necesar dezvoltarii acestor elevi si, mai mult, tinde sa-i izoleze, sustin expertii in educatie alternativa. Reprezentantii actualei conduceri a ministerului spun si ei ca nu exista fondurile necesare deocamdata, dar ca exista in plan realizarea unei programe diferite pentru elevii supradotati.

"Daca nu s-au alocat fondurile necesare infiintarii acestui Centru National de Instruire Diferentiata, asta nu se va intampla pe timp de criza. Momentan lucram la elaborarea unei noi programe, la inceput pentru invatamantul de masa, apoi si pentru cei supradotati", a declarat actualul secretar de stat pe preuniversitar Stelian Fedorca.

Liderii organismelor neguvernamentale care se ocupa cu formarea specializata a minoritatii elevilor geniali sustin ca statul a fost chiar mai mult decat indiferent si vorbesc despre inhibarea acestora de catre sistem si pierderea potentialului lor.

Citeste si:
Iohannis: Impozitul pe cifra de afaceri a companiilor nu mi se pare...
Iohannis: Impozitul pe cifra...

Statul nu face nimic, dimpotriva, ministerul are chiar o atitudine ostila la adresa acestui gen de programe. Ne pierdem valorile intelectuale. In loc ca acesti copii sa ajunga la performante, ei se pierd fiindca nu sunt valorificati si pleaca. Este vorba de anularea potentialului in tara. Am semnale din teritoriu ca exista inspectori care doresc sa inhibe acest potential, fiindca nu stiu cu ce se mananca si cum ar trebui sa procedeze in acest caz. Tinerii acestia care au un asemenea potential, care ar putea sa schimbe ceva, sa oranduiasca tara, pleaca cu disperare si, in mod paradoxal, ei sunt patrioti“, sustine presedintele organizatiei IRSCA Gifted Education Romania, Florian Colceag.

Statul ar trebui sa creeze, in primul rand, programa scolara pentru acesti copii, urmand modelul occidental de descentralizare a sistemului national de educatie, sustine Stefan Palarie, expert in educatia diferentiata si presedintele „Scolii de Valori“, un alt ONG care se ocupa cu valorificarea copiilor talentati.

Citeste si:
Elevii vor fi admiși la liceu după o nouă metodă începând din anul...
Elevii vor fi admiși la liceu...

Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.