Artistul Mircea Nicolae relateaza despre experienta rezidentei de 6 luni la Institutul Cultural Roman de la Venetia, pe durata Bienalei de Arta Contemporana. Raportul sau suna mai degraba a fragment extras dintr-un roman scris de Charles Dickens.
Update: ICR, prin biroul de presa, spune ca institutia va analiza raportul negativ formulat de artistul Mircea Nicolae, cu privire la experienta rezidentei sale la IRCCU Venetia si de asemenea ca, pe viitor, va fi monitorizata mai atent, activitatea rezidentilor si a functionarilor.

"Institutul Cultural Roman, Ministerul Afacerilor Externe si Academia Romana, conform atributiilor acestor institutii stipulate in Legea nr. 356/2003 privind infiintarea, organizarea si functionarea Institutului Cultural Roman, vor analiza raportul artistului Mircea Nicolae. Ne exprimam speranta ca, in viitor, artistii rezidenti la IRCCU Venetia vor prezenta mai mult interes pentru activitatea de cercetare si creatie, in conformitate cu obiectivele rezidentei si vor putea purta un dialog cultural cu mediul artistic italian. De asemenea, Institutul Cultural Roman – prin Directia Generala Institute Culturale Romanesti din Strainatate – va monitoriza mai atent activitatea rezidentilor, solicitand feedback lunar atat din partea artistilor, cat si din partea IRCCU Venetia".

“In anul 2009 am avut o rezidenta la ICR Venetia, pe timpul Bienalei de Arta. Am mers acolo cu un proiect ambitios si cu multe sperante si m-am intors acasa descurajat, dupa sase luni de experiente extrem de neplacute”, marturisete Mircea Nicolae, unul dintre cei mai apreciati artisti pe scena artei contemporane. Mai mult decat atat, aflam ca, in urma dezvaluirilor pe care le face artistul, rezidenta de la ICR Venetia, pe durata Bienalei de Arta a fost desfiintata.

In luna aprilie a anului trecut, 9am.ro anunta ceea ce s-a dovedit un adevarat ghinion, in loc sa fie o mare sansa, acordata unui artist roman: "Mircea Nicolae, un personaj foarte deosebit si in acelasi timp nu prea zgomotos in spatiul artei contemporane din Romania, a castigat concursul de rezidente la Institutul Cultural din Venetia, pe durata desfasurarii Bienalei de Arta Contemporana, in orasul italian".

Monica Joita, directorul interimar al ICR Venetia a demonstrat ca este perfect constienta de tratamentul absolut jignitor si inuman pe care l-a aplicat, impreuna cu echipa sa, unui artist roman:

"In ultima saptamana de rezidenta, am rugat-o pe doamna Monica Joita, director ICR Venetia, sa imi semneze actele de inventar pentru lucrari, care imi trebuiau pentru vama. Dansa a folosit acest prilej pentru a-mi pune o intrebare extrem de incomoda in situatia data: ‘Daca ai fi avut ocazia sa vezi, ca intr-un film de Hitchcock, cum urma sa fie rezidenta ta la Venetia inainte de a scrie proiectul, ai mai fi trimis aplicatia?’ Am incercat sa evit raspunsul, pentru ca dansa era perfect constienta de situatia mea si nu facuse aproape nimic pentru a o ameliora. Dupa cateva ezitari am raspuns ‘nu’", marturiseste Mircea Nicolae.


"Am trait timp de sase luni intr-un climat de sectie de politie"

Artistul a scris un raport detaliat al unei experiente absolut de neimaginat, pe care a trait-o intr-una dintre locatiile Institutului Cultural Roman, unde ar fi trebui sa creeze si sa se dezvolte pe plan intelectual si artistic. In schimb, Mircea Nicolae a dus, la ICR Venetia, mai degraba, o lupta pentru supravietuire. Nu i s-a asigurat suportul logistic si de comunicare pentru demararea proiectului sau artistic, a trait intr-un mediu insalubru si neincalzit, total izolat si taratat cu aroganta umilitoare, din partea acelora care ar fi trebuit sa ii fie parteneri de proiect.

“M-am intors acasa complet descurajat in ceea ce priveste posibilitatea de a pune in aplicare un proiect in parteneriat cu o institutie publica. De asemenea, in urma acestei experiente sunt complet descurajat apropo de propria persoana, pentru ca sase luni de dificultati pe toate planurile m-au epuizat fizic, psihic, economic si ca o consecinta, poate chiar si creativ”, scrie artistul.

In lunga si detaliata sa relatare, publicata in intregime pe site-ul Modernism.ro, Mircea Nicolae semnaleaza si alte lucruri grave cu privire la felul in care Institutul Cultural de la Venetia isi desfasoara activitatea: pe timp de vara, Institutul se transforma in hotel pentru rudele personalului de acolo.“In contextul in care eu treceam prin diverse greutati legate de nevoile cele mai primitive, cum ar fi sa mananc, sa ma spal, sa stau intr-o camera in care sa nu imi fie frig, pot spune ca am observat si alte lucruri din acea institutie care nu privesc in mod direct rezidenta mea. In primul rand, toata vara apartamentele libere din institut au fost ocupate de diversi oameni, dintre care as putea mentiona familia extinsa a doamnei Vlasceanu si familia domnului Dumitru, fiind vorba de rude indepartate, in total in jur de 10 persoane care au locuit in institut in cele mai bune conditii, poate mai mult de doua saptamani fiecare. Apoi, au mai existat si ocazionalii domni diplomati cu insotitoarele lor, pe care nu le-as putea numi sotii sau iubite. Au existat si alti oameni care au locuit acolo fara sa aiba vreo legatura cu programele ICR Venetia, sau cu cultura romana in general”.

Cum apreciaza Mircea Nicolae decizia Institutului de a retrage bursa de rezidenta pe durata Bienalei de la Venetia

Aceasta decizie “impiedica pe termen lung orice tentativa de a prezenta la ICR Venetia, pe viitor, orice evenimente culturale de impact, precum si calibrarea ofertei in functie de tipologia publicului strain, mentinerea echilibrului intre simtul identitatii si deschiderea europeana, schimbarea principiului de selectie a autorilor si produselor culturale in beneficiul formelor modernizate si sincronice ale culturii romane. Pe scurt, ICR Venetia s-a asigurat ca in viitor nu va mai avea nici un fel de batai de cap cu situatii absolut jenante pentru institutie. In plus, prin aceasta decizie a reusit sa ascunda pentru inca o perioada buna de timp lipsa totala de profesionalism de care se face vinovata”.

“Cred ca ICR Venetia este singurul loc romanesc din lume (desi poate mai exista si altele) in care ceea ce intelegem drept comunism romanesc supravietuieste inca. Exista acolo un cadru mental, o schema comportamentala, un cod estetic realist socialist si un mini-aparat de represiune care foloseste aceleasi mijloace – accesul la hrana, baie, cazare – ca si unelte de control. Poate ca suna bombastic si facil, insa nu e o gluma”.

Mircea Nicolae mai face o precizare sumbra... "ICR Venetia e pe cale sa obtina anul acesta administrarea pavilionului Romaniei de la Bienala de Arta. In plus, va exista o persoana din institut in juriu. Aceasta va judeca proiectele artistice din punctul de vedere al viabilitati i logistice si practice".

Nota: Activitatea Institutului Cultural de la Venetia este desfasurata de catre Dr. Monica Joita-Director administrativ interimar Mihaela Dumitru - Referent principal relatii (coordonator programe culturale, relatii cu partenerii din Romania, responsabil web) si Asist. univ. drd. Corina Gabriela Badelita (coordonator programe stiintifice, colaborare academica, redactarea publicatiilor stiintiifice ale Institutului).


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.