Mircea Nicolae, un personaj foarte deosebit si in acelasi timp nu prea zgomotos in spatiul artei contemporane din Romania, a castigat concursul de rezidente la Institutul Cultural din Venetia, pe durata desfasurarii Bienalei de Arta Contemporana, in orasul italian.
In zilele de 9 si 10 aprilie, un juriu international a evaluat candidaturile primite in cadrul concursului privind acordarea, de catre Institutul Roman de Cultura si Cercetare Umanistica, a unei rezidente pe durata celei de-a 53-a editii a Bienalei de Arta de la Venetia (7 iunie – 22 noiembrie 2009).

Ca urmare a jurizarii ICR, in care a predominat criteriul adecvarii proiectelor atat la tema celei de-a 53-a editii a Bienalei de Arta: Making worlds precum si la spatiul expozitional oferit de Institutul Roman de la Venetia, castigator al rezidentei a fost declarat Mircea Nicolae cu proiectul "Globuri de sticla". Creatiile realizate pe perioada rezidentei, inspirate de contextul cultural specific Bienalei de la Venetia, vor fi expuse in ultima luna de rezidenta.

Mircea Nicolae este cunoscut pentru interventiile sale in spatiul public cum este lucrarea foarte sensibila "Hainele iubitei", sau datorita proiectului “Galeria 29” -un spatiu expozitional construit chiar in sufrageria apartamentului in care locuieste. Proiectul "Globuri de sticla" a fost de altfel prezentat, pentru prima data, la “Galeria 29".

"Proiectul pune in discutie disparitia imobilelor de locuinte de joasa inaltime construite la sfarsitul secolului XIX si in prima parte a secolului XX in zona centrala a orasului Bucuresti. In prezent, acestea sunt demolate si inlocuite cu blocuri de locuinte sau sedii de firma, producand evacuarea unui segment important al memoriei construite. Acest proces de inlocuire a fostelor imobile este alimentat de catre dezvoltarea orasului si de mecanismele economice.

Totusi, demolarile din zona centrala sunt legate si de o atitudine prea putin protectoare fata de continuitatea istorica a peisajului urban. Aceasta relatie speciala cu memoria construita produce in timp, o saracire din punct de vedere cultural a orasului, in general", explica artistul Mircea Nicolae.

Aflam astfel despre statement-ul obiectelor care captureaza urme ale unui trecut nu prea indepartat, dar pe cale de a fi sters din memoria noastra colectiva. Globurile care construiesc lumi in minatura, vor fi expuse si la Venetia, oras cucerit de tematica celei de-a 53-a editii a Bienalei de Arta Contemporana, Making worlds.

A construi un glob de sticla inseamna a pune in functiune o lume imaginara. In general, acest tip de obiecte este folosit pentru a promova monumente de arhitectura cu valoare turistica, asa cum sunt Turnul Eiffel sau Empire State Building. De obicei, ele au o functie comerciala care le plaseaza de multe ori si estetic intr-o zona marcata de kitsch. In schimb, obiectele pe care le propune expozitia de fata sunt problematice. Ele functioneaza eficient ca niste motoare onirice, punand in miscare visele privitorului legate de imaginea casei, de liniste. Cu toate astea, ele au si un continut critic. Macheta casei care este vizibila printre fulgii de nea din globul de sticla e o bucata dintr-un un corp mort. Reveria reuseste sa restituie imaginea simbolica a casei, dar nu poate resuscita si existenta ei empirica.

In plus, cele 25 de obiecte contin si un proces de autodistrugere, in conditiile in care, prin trecerea timpului, caramizile se imbiba cu apa si se sfarama. Apa devine rosiatica si tulbure. E posibil ca dupa o perioada de cativa ani unele dintre fragmentele de caramida sa se dizolve total, ducand la disparitia imaginii iconice a casei.

Demersul artistic isi asuma puterea de a crea lumi imaginare, fiind insa in acelasi timp constient de diferenta acestora fata de realitatea sensibila. Obiectele contin contradictia dintre real si imaginar, punand-o in scena cu ajutorul proceselor fizice care ilustreaza istoriile inglobate in interiorul lor, este transpunerea verbala a ideilor despre lumea din interiorul “globurilor de sticla”, creata de Mircea Nicolae.

Juriul ICR, format din personalitati ale artei contemporane ca Andreas Fogarasi, Erwin Kessler, Fabio Cavallucci si Saverino Simi de Burgis, a apreciat aceste idei, aflate in concordanta cu tema centrala a Bienalei de arta Contemporana de la Venetia, Making Worlds, propusa de catre curatorul Daniel Birnbaum.

"Pe linia descrisa de conceptul general al celei de-a 53-a Bienale de Arta de la Venetia (Making worlds), Mircea Nicolae manifesta o atitudine reflexiva asupra spatiului public si asupra structurilor politice. Punctul sau de plecare este o cercetare critica prin care isi aproprie limbajul cotidian si limbajele traditionale, transformand realitatea in imagini poetice. Expozitia sa va fi in realitate un work in progress pe parcursul caruia artistul va prezenta lucrari deja realizate si va produce noi interventii in situ in Noua Galerie a Institutului Roman de Cultura si Umanistica de la Venetia", arata ICR Venetia.

In imagine: 'Glob de sticla' de Mircea Nicolae; "fragment de caramida de la o casa demolata de pe strada Iancu de Hunedoara 48, taiata cu flexul in forma de casuta, poxilina (plastic), poxipol, vopsea alba, vopsea neagra, sclipici, apa, un glob de sticla gasit intr-o fabrica de sticla parasita".


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.