Principalele companii straine care se afla in cursa pentru castigarea contractului pentru inzestrarea Armatei romane cu avioane de lupta multirol - Lockheed Martin, SAAB si Alenia Aeronautica - vor fi nevoite sa abordeze diferit competitia in anul 2009.

Fostul ministru al Apararii nu a gasit solutii pentru inzestrarea Armatei cu avioane multirol

Mandatul fostului ministru al Apararii, Teodor Melescanu, a luat sfarsit in luna decembrie 2008, odata cu instalarea Guvernului Boc, fara a aduce vreo solutie concreta in privinta programului strategic de inzestrare a Armatei cu avioane multirol, noteaza NewsIn.

In aceasta perioada, drumul catre o decizie finala a fost parcurs cu pasi mici, iar discutiile au parut ca treneaza de mai multe ori, fie din pricina disputelor de natura politica dintre fostul premier Tariceanu si presedintele Traian Basescu, fie din cauza procedurilor greoaie care trebuie parcurse. Pana in prezent, nu s-a stabilit decat mecanismul de adoptare a deciziei, care prevede renuntarea la o licitatie directa in favoarea dialogului competitiv cu toti competitorii si faptul ca finantarea programului se va face pe credite, din surse extrabugetare Cu toate acestea, Melescanu a sustinut ca finalizarea contractului „multirol” nu este pusa sub pericol odata cu schimbarea Guvernului. „Cea mai mare achizitie a Armatei Romane, din ultimii 20 de ani, se va face din considerente economice, dar si politice, indiferent de viitorul Guvern”, a declarat, pe 12 decembrie 2008, fostul ministru al Apararii, Teodor Melescanu.

Astfel, incheierea procedurilor si adoptarea unei propuneri care sa fie discutata in CSAT vor ramane in sarcina noului Guvern. Executivul va trebui, insa, sa gaseasca si resursele necesare pentru achitarea contractului in valoare de aproximativ 4, 5 miliarde de euro, in contextul crizei economice care se prefigureaza pentru 2009.

Totusi, seful statului a dat asigurari ca in pofida dificultatilor economice, programele majore de inzestare a Armatei vor continua. "Pentru ca discutam despre o perioada de criza, as vrea sa va asigur ca programele vitale ale armatei, programele strategice, nu vor fi oprite. Criza nu justifica nici stoparea reformei, nici continuarea proceselor de modernizare a Armatei. Acest lucru vreau sa-l stiti foarte bine si sa aveti incredere ca se da Armatei atentia cuvenita", a spus Basescu, pe 23 decembrie, la instalarea in functie a noului ministru al apararii, Mihai Stanisoara.

In ceea ce priveste avioanele multirol, Stanisoara a declarat, la inceputul mandatului, ca nu are preferinte referitoare la tipul de avion sau daca acestea vor fi noi sau vechi, o pozitie in acest sens, fiind necesara din partea specialistilor. „Unii spun ca sunt suficiente 48, altii, 32. Raspunsul trebuie sa il dea cei care le vor folosi pe viitor. Eu cred ca 32 ar fi mai bune decat niste avioane fara resursa”, a spus Stanisoara la audierile din fata Comisiilor de Specialitate ale Parlamentului.

Americanii de la Lockheed Martin se bazeaza pe Guvernul SUA, pentru a inclina balanta negocierilor

Dupa sfarsitul guvernarii liberale, compania Lockeed Martin pare ca se afla, in prezent, in pole position pentru adjudecarea potului de 4, 5 miliarde de euro. Americanii par a se bucura atat de sustinerea presedintelui Basescu, cat si de cea a fostului sau consilier pe probleme de securitate, devenit intre timp ministru al Apararii, Mihai Stanisoara. De altfel, Stanisoara a spus la audierile, din fata comisiilor de specialitate ale Parlamentului, ca cel mai important parteneriat strategic al Armatei romane este cel pe care il are cu Statele Unite ale Americii. Astfel, americanii de la Lockeed Martin au marele avantaj ca oferta de avioane multirol si negocierile legate de aceasta se vor discuta in cadrul asistentei de securitate acordata Ministerului Apararii al Romaniei de catre Guvernul SUA.

„Oferta de avioane multirol si negocierile legate de aceasta se desfasoara in cadrul Programului de Vanzari Internationale de Tehnica Militara (Foreign Military Sales)”, a declarat, pentru NewsIn, directorul de dezvoltare internationala Lockheed Martin, Steve Over.

In plus, spre deosebire de ceilalti competitori - suedezii de la SAAB si italienii de la Alenia Aeronautic - oferta pentru avioane a americanilor se discuta direct intre Guvernul Statelor Unite si Guvernul Roman. „Oferta a fost inaintata Guvernului Romaniei de catre Guvernul Statelor Unite, iar negocierile se poarta intre cele doua institutii.Compania Lockheed Martin este pregatita sa colaboreze cu cele doua Guverne si sa le sustina in gasirea celei mai bune optiuni care sa acopere cerintele pe care Romania le are in domeniul apararii”, a declarat Over, pentru NewsIn.

Suedezii de la SAAB ofera avioane in leasing si perioada de gratie, insa n-au fost inca contactati de romani

Directorul de marketing pentru Romania al Gripen Intenational, Richard Smith, a declarat pentru NewsIn, ca se asteapta ca noul Guvern de la Bucuresti sa inceapa si sa finalizeze, in cursul anului 2009, procesul privind achizitionarea de avioane multirol. Potrivit lui Smith, contractul va trebui sa fie adjudecat in urma unei licitatii, in care sa primeze oferta cea mai avantajoasa si cel mai bun pachet de offset.” Noi inca suntem de parere ca este important sa se cumpere avioane noi si, in perioada aceasta, afectata de criza economica, este cu atat mai important pentru noul Guvern sa initieze acest proces de achizitie printr-o licitatie in care sa ia in considerare oferta cea mai avantajoasa si cu cel mai bun pachet de offset”, a declarat Richard Smith, care a adaugat, insa, ca asteapta ca autoritatile romane sa formuleze in cursul anului o propunere concreta in privinta avioanelor multirol.

Daca americanii se bazeaza mai mult pe parteneriatele politice pe care le au cu romanii, suedezii de la SAAB raspund cu un pachet financiar atractiv, pe termen lung, care sa raspunda cerintelor de la Bucuresti. „Programul Gripen suporta un pachet financiar pe termen lung, la care se adauga cel mai scazut pret pentru ora de zbor. Daca Romania va dori sa cumpere Grippen, noi putem oferi solutii alternative de finantare. Una se refera la cumpararea prin leasing care va imparti cheltuiala de-a lungul mai multor ani sau putem oferi o perioada de gratie de cativa ani pana la efectuarea primei plati. Angajamentul nostru este sa livram, de asemenea, si un offset care se ridica pana la 100 % din valoarea contractului”, sustine Richard Smith.

Potrivit lui Smith, oferta Gripen pentru Romania, in prezent, inseamna “48 de avioane noi, care sa beneficieze de logistica completa si de un program de training pentru piloti si care inseamna mai putin de 3 miliarde de euro”.

Italienii de la Alenia Aeronautica asteapta, in primele luni ale anului, o cerere concreta din partea noului Guvern

Italienii de la Alenia sunt mai rezervati in privinta ofertei de preturi si avioane pentru Romania, deoarece asteapta o reactie din partea reprezentantilor tarii noastre. „Nu am primit nicio veste in ceea ce priveste programul legat de Eurofighter. In Romania, tocmai a fost ales un nou Guvern si asteptam ca acesta sa formuleze o cerere sau o propunere in acest sens.Cred ca in urmatoarele cateva luni, vom primi o cerere sau o propunere din partea noului Guvern si atunci vom putea furniza informatii legate de oferta noastra, de preturi si avioane”, a declarat, pentru NewsIn, directorul de comunicare al Eurofighter, Valerio Bonelli.

Intrebat daca producatorii italieni sunt pregatiti sa vina cu o oferta alternativa in cazul in care Guvernul roman ar decide sa taie din bugetul de 4, 5 miliarde de euro, Bonelli a raspuns ca acest lucru ar inseamna pentru compania italiana sa livreze mai putine avioane partii romane. „Nu este oficial, dar am auzit vorbindu-se de un buget de 4.5 miliarde de euro, ceea ce este in regula pentru Eurofighter. Au de gand sa cumpere 48 de avioane, daca micsoreaza bugetul, se vor gandi probabil sa cumpere mai putine. In momentul in care vom avea propunerea lor, vom putea vorbi mai clar despre asta. Acesta este bugetul - vreti un numar de avioane, vreti armamentul, vreti ca pilotii vostri sa fie antrenati de noi si asa mai departe”, a spus Bonelli, care a mai mentionat ca asteapta o intrunire a CSAT care sa stabileasca exact toate aceste lucruri.

Potrivit lui Bonelli, oferta actuala a Eurofighter este pentru 48 de avioane de lupta, de productie noua, al caror pret se ridica la aproximativ 4, 5 miliarde de euro.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.