Institutul pentru Politici Publice sustine ca modificarea Constitutiei astfel incat seful statului sa poata dizolva Parlamentul este "o arma periculoasa", modificarea fiind criticata si de CRJ, in timp ce Asociatia Pro Democratia critica varianta Parlamentului unicameral.

Directorul adjunct al IPP, Adrian Moraru, a declarat, pentru NewsIn, ca cele zece solutii de modificare a Constitutiei alese de Traian Basescu din recomandarile Comisiei de analiza, daca ar fi implementate, nu sunt neaparat pentru Traian Basescu, ci si pentru viitorul sef al statului, indiferent care va fi acela. Moraru crede insa ca Basescu va transforma acest "decalog" intr-un slogan pentru programul electoral al alegerilor prezidentiale din 2009.

Referitor la varianta republicii semiprezidentiale, Adrian Moraru este de parere ca ar fi o masura neprielnica Romaniei in conditiile politice actuale. "Nu cred ca se pune problema unui regim semiprezidential in Romania, nu este lucrul care ne-ar trebui". Directorul adjunct al IPP considera ca romanii nu sunt indeajuns de maturi din punct de vedere politic incat sa genereze o elita politica apta sa dea un presedinte suficient "de stabil si responsabil" . "E posibil sa ajunga Becali presedinte", a ironizat Moraru.

De asemenea, directorul adjunct al IPP, considera ca varianta de modificare a Constitutiei astfel incat seful statului sa poata dizolva Parlamentul este nepotrivita, o astfel de interventie nefiind capabila sa rezolve conflictele politice. " Prin dizolvarea unui Parlament nu se rezolva nimic din punct de vedere al conflictelor. Nu se vor schimba nici compozitia politica, nici sentimentele pe care partidele le au unul fata de celalalt", a argumentat Moraru, dand ca exemplu dizolvarea unui Parlament, in urma conflictelor dintre partidele componente, la doar o luna dupa instalarea acestuia. Moraru sustine ca posibilitatea sefului statului de a dizolva Parlamentul "este o arma mult prea periculoasa".

Una dintre modificarile pe care Adrian Moraru le considera ca fiind benefice, este cea a reorganizarii teritorial-administrative a Romaniei, prin micsorarea numarului de judete. Totusi, Moraru spune ca aceasta masura ar starni nemultumiri din partea primarilor si a conducerilor Consiliilor Judetene, care isi vor pierde astfel actualele privilegii.

Directorul executiv al Centrului pentru Resurse Juridice, Georgiana Iorgulescu, a declarat, miercuri ca deciziile slab motivate si neuniforme ale Curtii Constitutionale, in privinta unor neconcordante constitutionale, dar si legea fundamentala actuala au generat discutiile pe marginea modificarii Constitutiei.

Dar, spune Iorgulescu, modificarile aduse Constitutiei nu trebuie sa-i confere presedintelui puteri marite, in sensul dizolvarii Parlamentului sau demiterii primului-ministru."Si eu sunt de parere ca trebuie modificata Constitutia, dar trebuie facuta cu mare grija ca sa nu ajungem intr-o situatie mai rea decat acum. Noi si acum suntem in regim semiprezidential. Ar trebui sa se modifice Constitutia in sensul sublinierii mai clare, mai asezate a prerogativelor sefului statului, premierului si Parlamentului. Presedintele isi doreste insa, de fapt, un mecanism prin care sa poata dizolva Parlamentul, ori eu cred ca seful statului nu trebuie sa aiba puteri asa de mari, adica sa poata demite primul-ministru sau sa dizolve Parlamentul", a spus directorul CRJ.

De asemenea, Georgiana Iorgulescu a comentat faptul ca de mai multe ori in raportul pentru consolidarea statului de drept, redactat de Comisia Prezidentiala de Analiza a Regimului Politic si Constitutional din Romania si prezentat miercuri la Cotroceni s-a invocat de mai multe ori modelul sud-african: "Nu vreau sa rad de modelul sud-african pentru ca nu il cunosc si nu stiu cum este Constitutia acestei tari. Daca nu avem destule modele in Europa, ne luam si dupa cele din Africa de Sud, dar macar s-o stim si noi", a comentat ironic Iorgulescu.

La randul sau, Presedintele Asociatiei Pro-Democratia (APD), Cristian Parvulescu, considera ca propunerea presedintelui Basescu pentru modificarea structurii Parlamentului de la bicamerala, la unicamerala are un "continut anti-parlamentar" si ca in aceasta propunere "exista mult populism". "Unicameralismul este cea mai mare problema, ar trebui reflectat asupra acestei idei",a declarat, pentru NewsIn, Cristian Parvulescu. Parvulescu a precizat ca majoritatea fostelor tari comuniste folosesc inca modelul de Parlament unicameral, model ce, in opinia sa, "aduce aminte de Marea Adunare Nationala". De asemenea, el considera ca Parlamentul unicameral este specific tarilor de marime mai mica decat a Romaniei, cum ar fi Malta si Cipru.

De asemenea, Parvulescu este de parere ca o reforma constitutionala ar necesita mai mult decat modificarea atributiilor presedintelui si structura Parlamentului, o urgenta in acest sens, considera presedintele APD, ar fi o lamurire exacta a raportului dintre puterile si autoritatile statului, masura ce ar aduce modificari mult mai ample in Constitutie.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.