Mai mult ca niciodata, banul devine punctul nevralgic al alegerilor prezidentiale americane din 2008, cu cea mai costisitoare campanie electorala din istorie.

"Acest proces pare tot mai guvernat de bani, foarte multi bani, si e evident ca unii din noi nu putem aduna fondurile necesare", estima zilele trecute candidatul democrat Tom Vilsack, anuntandu-si retragerea din cursa. "Ratiunea jocului devine banul si numai banul", a comentat el.

Primul candidat care sterge totul cu buretele, Vilsack, in varsta de 56 de ani, ajutat de o echipa plina de experienta in statul Iowa, a fost primul pretendent democrat care si-a anuntat, la 30 noiembrie, inscrierea in batalia pentru Casa Alba. De atunci, el a strans 1,3 milioane de dolari, suma pe care senatorul de Illinois, Barack Obama, in varsta de 45 de ani, ultima "pasiune" a donatorilor democrati, a reusit sa o realizeze intr-o singura seara, la cina cu starurile de la Hollywood.

Considerat primul pretendent de culoare cu sanse reale la presedintie, el apare drept favorit al taberei democratilor impreuna cu Hillary Clinton (foto), senatoare de New York, care dispune pentru moment de cel mai "dolofan portofel" de campanie. Sotul ei, fostul presedinte Bill Clinton, care participa activ la turneul electoral al sotiei, a lansat un apel contribuabililor.

"Ajutati-ma sa obtin un milion de dolari in doar sapte zile", a cerut el suporterilor. Capacitatea principalilor actori de a strange fondurile necesare constituie un atu major in politica americana, cursa voturilor devenind pentru candidati o adevarata cursa dupa dolari. Scrutinul din 2004 a batut toate recordurile, dar alegerile din 2008 vor fi si mai costisitoare, putand depasi un miliard de dolari.

"Campania 2008 va fi cea mai lunga si mai scumpa din istoria SUA", estima Michael Tone, fost presedinte al Comisiei Federale Electorale, agentia de sine statatoare a carei menire este sa aplice si sa impuna respectarea regulilor de finantare a alegerilor. Pentru finantarea campaniei lor electorale, prin deplasari, publicitate, spoturi televizate si prin intermediul echipelor lor de colaboratori, candidatii - republicani si democrati - pot recurge la fonduri de origine publica, dar care sunt plafonate. Unii, precum doamna Clinton, prefera alte mijloace.


Despre autor:

Sursa: Curentul.ro


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.