Autoritatile ucrainene insista pentru includerea in sfera de aplicare a noii Conventii de la Belgrad privind regimul navigatiei pe Dunare a canalulului Bistroe, dar Romania respinge aceasta initiativa, ceea ce duce la blocarea procesului de revizuire a intrumentului juridic.

Ministerul roman de Externe a precizat, la solicitarea NewsIn, ca ambasadorul Romaniei la Kiev, Traian Laurentiu Hristea, a facut la 16 iulie o vizita de prezentare la noua conducere a Ministerului Transporturilor si Comunicatiilor din Ucraina, avand discutii cu o delegatie condusa de ministrul Konstiantin Efimenko.

Potrivit MAE, vizita a avut loc la initiativa partii romane, iar cu aceasta ocazie au fost discutate unele aspecte privind colaborarea bilaterala, cu accent pe proiectele de cooperare transfrontaliera in domeniul transporturilor.

In cursul discutiilor, partea romana a subliniat necesitatea respectarii cu buna-credinta de catre Ucraina a procedurilor de consultare si cooperare prevazute de Conventia Espoo, precum si a celorlalte conventii internationale aplicabile in cazul proiectului canalului de navigatie de mare adancime realizat de Ucraina pe bratele Chilia si Bistroe ale Dunarii.

Ambasadorul Hristea a aratat ca autoritatile ucrainene nu sunt indreptatite sa efectueze lucrari suplimentare in cadrul proiectului, pana la finalizarea procedurilor prevazute de normele internationale, mentioneaza MAE.


In ceea ce priveste chestiunea Conventiei de la Belgrad privind regimul navigatiei pe Dunare, partea care a initiat procesul de revizuire a acestui instrument juridic a fost Romania – statul riveran pe teritoriul caruia se afla cea mai intinsa portiune a fluviului, arata Ministerul de Externe. Blocajul actual in care se afla acest proces este datorat autoritatilor ucrainene, care insista pentru includerea in sfera de aplicarea a noii Conventii a canalului Bistroe, in prezent doar Canalul Sulina avand statut de cale navigabila internationala, conform Conventiei de la Belgrad.

"Propunerea este inacceptabila pentru partea romana, intrucat ar echivala cu omologarea juridica a unui proiect realizat cu incalcarea normelor si standardelor internationale. Pozitia partii romane in aceasta materie a fost comunicata partii ucrainene. Partea romana este deschisa oricaror variante de finalizare a procesului de revizuire a Conventiei de la Belgrad care sa respecte interesele tuturor statelor riverane, inclusiv ale Romaniei", precizeaza MAE.

Referitor la preocuparile exprimate recent de oficiali ucraineni privind presupuse actiuni cu impact negativ asupra mediului ale partii romane in Delta Dunarii, MAE reitereaza ca Romania respecta pe deplin obligatiile de mediu cu privire la activitatile intreprinse pe teritoriul sau. Problematica pretinselor activitati ale Romaniei in Delta Dunarii a fost analizata deja de Comitetul de Implementare a Conventiei Espoo – organul competent sa evalueze aplicarea acestei Conventii – urmare unei plangeri a Ucrainei impotriva Romaniei, depusa la 6 martie 2009. Comitetul de Implementare a concluzionat, in cadrul sesiunii din perioada 23-25 februarie 2010, ca partea romana nu a incalcat prevederile Conventiei cu privire la niciuna din activitatile la care se facea referire in sesizarea Ucrainei
, adauga Ministerul de Externe.

Citeste si:
Ucraina susține că a doborât trei bombardiere rusești Su-34....
Ucraina susține că a doborât...

Romania a notificat partea ucraineana, in conformitate cu prevederile Conventiei Espoo, cu privire la proiectele cu posibil impact transfrontalier asupra teritoriului ucrainean. Partea romana a raspuns si raspunde, in mod constant, solicitarilor oficiale de informatii si clarificari transmise de autoritatile ucrainene pe aceasta tema, se arata in raspunsul MAE la solicitarea NewsIn.

Agentia Ukrinform a relatat marti ca ministrul ucrainean al transportului si comunicatiilor, Kostiantin Efimenko, i-a transmis ambasadorului roman la Kiev, Traian Laurentiu Hristea, o cerere de clarificari privind pozitia Romaniei fata de Conventia privind regimul navigatiei pe Dunare.

Ucraina, alaturi de majoritatea tarilor din regiunea Dunarii care sunt membre al Comisiei Dunarii, sustine consolidarea cooperarii in domeniul transportului pe caile navigabile interne si liberalizarea pietelor serviciilor de transport prin modernizarea cadrului legal de navigare pe Dunare, potrivit ministrului. De asemenea, el a subliniat ca Ucraina intentioneaza sa investeasca resurse semnificative in dezvoltarea regiunii Dunarii, iar canalul de mare adancime Bistroe este prioritatea in acest dosar. Efimenko i-a dat asigurari diplomatului roman ca Ministerul ucrainean al Transportului a admis toate obligatiile internationale asumate in legatura cu acest proiect si va depune suficiente eforturi in viitor pentru ca dezvoltarea canalului Bistroe sa fie atat in beneficiul Ucrainei, cat si in cel al societatii europene.

Citeste si:
Chase & Status pregătesc un show incendiar la festivalul Massif
Chase & Status pregătesc un...

Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.