Nigerianul care a incercat de Craciun sa arunce in aer un avion american cu 289 de persoane la bord a folosit un amestec de explozibil sub forma de praf si unul lichid, o tehnica noua, ce nu poate fi depistata de razele X, dupa cum au explicat expertii, relateaza AFP.

Potrivit unui responsabil din domeniul securitatii, citat sambata de canalul american CBS sub acoperirea anonimatului, suspectul a folosit o seringa pentru a injecta un lichid chimic intr-o pudra pe care o ascunsese la nivelul soldului, o tehnica niciodata folosita pana acum, a atras atentia expertul. Dispozitivul exploziv se baza pe pentrita (PETN), un explozibil din familia nitroglicerinei pe care il avea intr-o punguta de plastic care putea fi un prezervativ. Potrivit unor anchetatori citati de canalul american ABC News, suspectul avea asupra lui 80 de grame de pentrita, care ii fusese cusuta in lenjeria intima, relateaza NewsIn.

Vineri, pasagerii cursei Northwest Airlines povestisera ca au auzit un zgomot puternic si au vazut o luminta intensa inainte de aparitia flacarilor in cabina. Potrivit ordonantei de inculpare a suspectului, pasagerii cursei 253 a Northwest Airlines "au auzit mici explozii, ca de petarde", iar unii dintre ei "au vazut ca luase foc pantalonul suspectului si panoul de separatie al avionului". Un pasager l-a vazut, de asemenea, pe Umar Farouk Abdulmutallab ca manuia "ceea parea a fi o seringa, care era pe jumatate descarcata si care degaja fum".

Potrivit ABC, liderii al-Qaida din Yemen sunt cei care au planificat atentatul.

Suspectul, care venea din Nigeria, a schimbat avionul la Amsterdam, unde a avut loc un control de securitate, dupa cum au anuntat serviciile coordonatorului national antiterorism din Olanda (NTCB). Potrivit primelor elemente ale anchetei, controlul a fost realizat potrivit normelor in vigoare si nu a fost constatata nicio disfunctionalitate. "Nu se poate exclude posibilitatea ca la bord sa fie aduse obiecte potential periculoase, mai ales obiecte care sunt dificil de detectat cu tehnologiile de securitate actuale, cum ar fi detectoarele de metale", a explicat insa NCTB.

Douglas R. Laird, fost director de securitate la Northwest Airlines, spune ca atat timp cat dispozitivele cu raze X nu vor fi inlocuite cu scannere corporale, pericolul nu va fi indepartat. Numai aceste scannere corporale pot depista ce are o persoana pe sub imbracaminte, a explicat specialistul. Folosirea acestor scannere este insa controversata, din cauza suspiciunilor de voyeurism, undele acestor aparate traversand hainele si proiectand pe ecran corpul nud, tridimensional. In plus, scannerele sunt scumpe, costa peste un milion de dolari, pe cand un aparat cu raze X valoreaza mai putin de 50.000 de dolari.

Glenn Schoen, expert in securitate aeroportuara, a declarat la CNN ca profesionistii din domeniul securitatii sunt ingrijorati de eventuale noi atacuri teroriste care s-ar putea inspira din tehnica utilizata vineri. El spune ca autoritatile internationale vor trebui sa se asigure ca elementele care au servit drept explozibil vor fi acum cautate in toate aeroporturile din lume, ceea ce va implica o "schimbare in proceduri", sedinte de instruire si controale suplimentare. "Va fi dificil", a avertizat expertul, cu atat mai mult cu cat exista pericolul ca dispozitivele explozive sa poata fi asamblate in zbor gratie elementelor aduse la bord de mai multi pasageri.

Pentru a trage invatamintele de pe urma acestui eveniment, autoritatile vor trebui sa raspunda la cateva intrebari-cheie, spune Thomas Fuentes, fost director-adjunct sa FBI: ce ne invata natura componentilor utilizati, cum au ajuns la bord detonatorul si produsii chimici si ce antrenament a primit suspectul?

Zborul 253 al companiei Northwest Airlines, care decolase din Amsterdam, mai avea 40 de minute pana la destinatia Detroit cand Umar Farouk Abdulmutallab s-a ridicat de pe locul sau, aflat undeva la mijlocul avionului, pentru a merge la toaleta. Marturiile pasagerilor au permis FBI sa stabileasca faptul ca nigerianul a lipsit cam 20 de minute. "Intorcandu-se la locul sau, Abdulmutallab s-a plans ca are dureri de stomac si s-a acoperit cu o patura", potrivit documentelor judiciare date publicitatii sambata de Departamentul Justitiei.

Ceea ce s-a intamplat ulterior s-a petrecut in cateva minute. Pasagerii au auzit zgomote de explozii asemanatoare unor petarde. In timp ce se raspandea un miros de ars, vecinii suspectului au putut observa ca flacarile au cuprins un perete al avionului si un picior al pantalonului suspectului. In acest moment, in care incepea panica, pasagerul olandez Jasper Schuringa, eroul zborului 253, a sarit peste cateva scaune si s-a aruncat asupra tanarului nigerian. Jasper Schuringa s-a ars la o mana incercand sa stinga focul. Alti pasageri au adus paturi si apa, apoi echipajul a furnizat un extinctor. In aceleasi moment, suspectul, cu arsuri grave la un picior, era imobilizat. Cu ajutorul echipajului, Jasper Schuringa l-a dus pe Umar Farouk Abdulmutallab pana la clasa intai, unde l-au dezbracat pentru a verifica daca are si alti explozibili asupra lui.

Toate marturiile spun ca nigerianul a ramas "calm si lucid" pe intreaga durata a scenei. Pilotul a venit apoi in cabina si le-a relatat calatorilor ce s-a intamplat, mai ales ca pasagerii de pe locurile mai indepartate nici macar nu-si dadusera seama ca a fost un incident la bord.

La aterizare, avionul a fost dirijat catre o zona izolata a aeroportului Detroit. Dupa ce au fost debarcati, pasagerii au fost interogati timp de mai multe ore de FBI. In acelasi timp, genistii au cercetat amanuntit avionul si au gasit, intre altele, resturile calcinate ale unei seringi, de care fara indoiala s-a servit suspectul. Umar Farouk Abdulmutallab a fost evacuat spre spitalul Universitatii Michigan, timp in care anchetatorii au inceput sa-l interogheze.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.