La un an dupa alegerile prezidentiale americane, imensul entuziasm popular pe care l-a provocat in Statele Unite primul presedinte de culoare din istoria tarii s-a transformat intr-o sustinere fara avant, pe masura ce Barack Obama isi continua mandatul, comenteaza AFP.
Instalat strategic la coltul unei intersectii aglomerate din Washington, "Dick" vine pe o masuta colectia perfecta pentru turistul care viziteaza capitala federala: sepci, tricouri si chiar bijuterii. Dar unde sunt obiectele cu chipul lui Obama, care sunt totusi simbolurile orasului? "Au ramas in camion", spune el aratand spre o masina veche, ruginita. "Nu se mai vand", adauga el.

De fapt, luna de miere a presedintelui Obama cu americanii a durat mai putin de sase luni. La o zi dupa investire, la sfarsitul lunii ianuarie, presedintele se bucura de o sustinere de aproape 70%. Era momentul punerii in practica a marilor dosare, printre care imensul plan de relansare a economiei de 787 miliarde de dolari, informeaza NewsIn.

La sfarsitul lui aprilie, dupa primele 100 de zile ale mandatului, Obama se bucura in continuare de o sustinere mai mare decat aceea a predecesorilor sai in 20 de ani. Caderea nu a intarziat insa sa apara, in timp ce opinia publica a pus sub semnul intrebarii capacitatea presedintelui american de a redresa o economie in plin haos.

In iulie, cota sa de popularitate o depasea pe aceea a predecesorului sau, George W. Bush, in aceeasi perioada a mandatului. De la jumatatea lui octombrie, popularitatea presedintelui depaseste cu greu 50%, a declarat pentru AFP Frank Newport, analist la Institutul Gallup.
"Cota lui Obama este usor peste acelea alea presedintilor americani de dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial", remarca Newport, potrivit caruia "situatia economica are fara indoiala in diminuarea entuziasmului americanilor". "In general, americanii nu sunt foarte multumiti de modul in care se desfasoara lucrurile in Statele Unite", a spus el.

Ca o consecinta directa, produsele cu imaginea presedintelui inregistreaza, la randul lor, serioase scaderi de popularitate in magazinele de suveniruri care invadeaza Washingtonul. "Vanzarile au incetinit cu adevarat dupa ce Obama si-a preluat functia", spune vanzatorul Vin Ngo.
Cu toate acestea, oferta este abundenta: de la imaginea din carton in marime naturala, la lingura din cu aur fin, trecand pe la sticla de sampanie speciala pentru investire, se poate gasi totul despre presedintele Obama.

La raionul cu produse noi, o revista cu benzi desenate despre viata celor doua fete ale lui Obama, Malia si Sasha, la Casa Alba, mentioneaza ca presedintele nu a renuntat la siesta, nici sa joace baschet in Biroul Oval.

La randul sau, cainele familiei Obama, Bo, si-a facut aparitia cu o serie de insigne cu inscriptia "Bo, comandatul suprem in lesa", aluzie la functia de "comandant-sef" al armatei, detinuta de presedintele american.

Populariatea lui Barack Obama nu se va opri totusi la sondaje sau la vanzarea de produse cu imaginea sa, ea deriva, totodata, din "fenomenul cultural", care va continua, sustine profesorul Clyde Wilcox, de la Universitatea Georgetown din Washington. "Este primul presedinte afro-american, este un om tanar care a obtinut deja victorii. Este un fenomen cultural in Statele Unite si in intreaga lume", explica el.

In aceste conditii, nu este deloc surprinzator ca in magazinul lui Lian Nelson, un alt vanzator pe o strada din Washington, tricourile Obama stau alaturi de cele ale unui alt erou american de culoare, Michael Jackson, chiar daca "regele muzicii pop" il depaseste categoric la vanzari pe liderul de la Casa Alba.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.