Semnarea luni a proiectului Nabucco, gazoductul ce va transporta gaz provenind din Asia Centrala spre Europa prin Turcia, reducand dependenta europeana fata de Rusia, constituie un argument pentru Ankara in candidatura sa la UE.
"De fapt, daca priviti numai din punct de vedere al energiei, este evident ca Turcia ar trebui sa devina membra UE", a spus premierul turc Recep Tayyip Erdogan, semnand la Ankara acordul impreuna cu premierii din Austria, Bulgaria, Ungaria si Romania. "Prin acest proiect, infrastructura de gaz natural a tarii noastre va fi integrata in cea a Europei si va fi posibila solidaritatea reciproca, daca apare o criza", a subliniat el, citat de AFP.

Nabucco, lansat in 2002, ar urma sa intre in serviciu in 2014, costul sau fiind estimat la 7,9 miliarde de euro.

Potrivit NewsIn, la Ankara este prezent si presedintele CE, Jose Manuel Barroso, subliniind astfel importanta acestui proiect pentru Europa.

Presedintia UE a subliniat, intr-un comunicat, "interesul strategic comun" al UE si Turciei. "Securitatea energetica este unul dintre domeniile in care UE si Turcia au un interes strategic comun pentru o cooperare consolidata, in contextul dorintei ferme a Europei de a-si diversifica aprovizionarile, precum si rolul-cheie al Turciei in acest context, a mai spus presedintia.

Nabucco "va consolida legaturile dintre Turcia si Europa. El nu amelioreaza doar climatul politic, dar face si o legatura fizica intre noi. Pe termen lung, prin dezvoltarea proiectului, Turcia isi va spori prezenta si importanta politica, prin acest proiect", a declarat comisarul european pentru energie, Andris Piebalgs.

In mod ironic, Turcia nu poate deschide tocmai capitolul privitor la energie, in negocierile pentru aderarea la UE, din cauza unui veto al Ciprului, tara membra. UE si Turcia au deschis in iunie un nou capitol din negocieri, consacrat fiscalitatii, ceea ce aduce la 11 numarul capitolelor deschise de la inceputul discutiilor de aderare, in 2005. Opt capitole sunt blocate din decembrie 2006, din cauza refuzului Turciei de a autoriza accesul navelor si avioane cipriote in porturile si aeroporturile sale.

Franta a blocat deschiderea a cinci capitole care, in opinia sa, ar duce direct la aderare, perspectiva pe care presedintele Nicolas Sarkozy o respinge, ca si Austria si Germania.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.