Institutul Cultural Roman din Londra a vernisat pe 21 aprilie expozitia Constantin Brancusi fotograf, cuprinzand 30 de tiraje moderne dupa fotografiile originale realizate de artist. Acestea au fost donate Muzeului National de Arta al Romaniei de catre Centrul Georges Pompidou din Paris si infatiseaza aspecte din atelierul artistului precum si autoportretele sale alaturi de lucrari finite sau in executie.
Cu acelasi prilej, presedintele ICR Horia Roman Patapievici si directorul ICR Londra Gabriela Massaci au inaugurat Sala “Constantin Brancusi”, dezvelind o placa cu numele artistului la intrarea in spatiul expozitional din 1 Belgrave Square, unde cu 70 de ani in urma Ambasadorul Viorel Tilea il primea pe Winston Churchill.

Au participat la vernisaj Sanda Miller – istoric de arta, expert recunoscut in opera lui Brancusi, Matthew Gale – curatorul retrospectivei Brancusi de la Tate Modern in 2004, sculptorul britanic Richard Wentworth, curatori de la departamentul de fotografie al Muzeului Victoria & Albert, alte personalitati ale scenei artistice londoneze.

Constantin Brancusi a lasat la moartea sa in 1957 peste 560 de negative si mai mult de 1000 de fotografii realizate de el insusi. Cercetatorii au demonstrat faptul ca artistul isi documenta fotografic operele in spatiul intim al atelierului, urmarind sa inregistreze vizual atat lucrarea finita cat si stadiile de creatie.

Primele fotografii ale lucrarilor lui Brancusi au fost realizate insa la inceputul secolului al XX-lea de catre fotografi anonimi. Cativa ani mai tarziu artistul insusi a inceput sa foloseasca aparatul de fotografiat, iar din 1921 celebrul Man Ray devine profesorul sau in domeniu. Decizia de a-si fotografia singur lucrarile este ilustrata de o anecdota conform careia, asistand la o sedinta foto a lucrarilor sale, Brancusi a observat ca o sculptura din bronz nu mai avea stralucirea obisnuita. Intrebat fiind ce s-a intamplat cu lucrarea, fotograful a declarat cu naivitate ca, pentru a obtine o fotografie buna, a trebuit sa atenueze efectele luminoase ale bronzului prin pudrare. Furios, artistul l-a gonit pe fotograf, incepand sa-si fotografieze singur lucrarile.

O alta categorie de fotografii sunt autoportretele sale in atelier. „Surprins“ in timpul lucrului sau asezat in fata aparatului, Brancusi si-a gandit permanent portretul in raport cu opera sa. La fel, creatia sa fotografica este legata indisolubil de cea sculpturala, in aceasta din urma gasindu-si motivele si inspiratia pentru imaginile cele mai elocvente ale fotografiilor sale.

Expozitia este deschisa la ICR Londra intre 22 aprilie si 13 mai. In acest interval, o serie de evenimente puncteaza expozitia:

• pe 5 mai, prezentarea Brancusi si prietenii, admiratorii, galeristii si colectionarii sai sustinuta de Sanda Miller, care lucreaza in prezent la un studiu despre Brancusi ce va fi publicat in 2010 la prestigioasa editura britanica Reaktion Books;

• o introducere de Matthew Gale despre retrospectiva de la Tate Modern din 2004;

• piesa de teatru experimental Maiastra, Please Sing ! inspirata din viata si creatia sculptorului, conceputa de artistii englezi boyleANDshaw, cu improvizatii live de muzica traditionala romaneasca interpretata de violonistul Frank Biddulph.

• filmul documentar Brancusi (1996) in regia lui Cornel Mihalache, care ruleaza zilnic.

Foto: Autoportret in atelier (1933 -1934). Copyright: CNAC/MNAM, Dist. RMN


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.