Mihai Chirilov, critic de film si directorul artistic al Festivalului International de Film Transilvania (TIFF), este, pentru citeva luni, „spion” la ICRNY. Aflam astfel vesti despre cultura romana de peste Ocean, prin intermediul unui jurnal de autor, impregnat de personalizarea trairii unor evenimente, semnat de catre criticul de film.
Teatrul a tinut afisul agendei evenimentelor organizate de ICRNY in prima jumatate a lunii aprilie. La Sala Auditorium, Saviana Stanescu, directorul artistic al programului New Drama initiat de Institut in urma cu trei ani, a moderat un panel despre dramaturgie care le-a avut ca invitate pe Ioana Ieronim, Mihaela Michailov si Andreea Valean.

Tot ca la teatru am stat si la happening-ul DADA de la New York Public Library, unde Andrei Codrescu a fost unul dintre cei trei protagonisti ai unei irezistibile orgii bibliofile. Si cum la noua montare de pe Broadway cu Regele moare al lui Ionesco (in care joaca Susan Sarandon si Geoffrey Rush) nu am gasit deocamdata bilete, nevoia de teatru pur singe ne-am satisfacut-o in compania lui Jane Fonda, la piesa 33 Variations.

Toate drumurile duc la dramaturgie

Ce e interesant in cariera dramaturgica a celor trei invitate de la panelul Back/grounds to Dramatic Writing / Parcursuri dramaturgice e ca nici una dintre ele nu a inceput in teatru. Despre acest traseu sinuos, dar si despre impactul proiectului de promovare a dramaturgiei contemporane dramAcum a fost vorba si in conversatia pe care Ioana Ieronim, Mihaela Michailov si Andreea Valean au purtat-o cu Saviana Stanescu, dublata de extrase video din spectacolele la care cele trei au fost partase intru scriitura.

Ioana Ieronim a ajuns la dramaturgie dupa mai multe volume de poezie, traduceri si un scurt detur diplomatic la Washington; Mihaela Michailov a terminat filologia si si-a construit o reputatie in critica de teatru inainte de a se lasa „criticata” de colegii ei de breasla si a cistiga, cu Complexul Romania, premiul UNITER pentru cea mai buna piesa din 2007; iar Andreea Valean a terminat sociologia si s-a concentrat, mai intii, pe regia de teatru, inainte de a descoperi gustul pentru scris – exersat atit in teatru, cit si in film.

Cele trei autoare si-au explorat in detaliu trecutul dramaturgic, dar n-au suflat nici o vorba despre „viitorul” pieselor la care lucreaza in momentul de fata – ocazie cu care, de altfel, s-au si aflat in New York pret de o saptamina, cu o bursa de dezvoltare la Lark Play Development Center.

Dialogul dintre ele s-a desfasurat sub umbrela programului initiat de ICRNY in 2006, New Drama, care a sustinut, de-a lungul timpului, rezidenta new-yorkeza a mai multor tineri dramaturgi (printre care Gianina Carbunariu si Stefan Peca), productia mai multor spectacole, printre care Waxing West al Savianei Stanescu, si recenta premiera din Chicago cu Caii la fereastra a lui Matei Visniec, in regia lui Radu Alexandru Nica.

De la dadaism la poezie

Andrei Codrescu a fost, alaturi de scriitorul Henry Alford si Mark Twain (ei bine, da, acel Mark Twain, „impersonat” de directorul de Public Programs de la NYPL, Paul Holdengraber) unul dintre protagonistii happening-ului cu parfum de DADA, „jucat” cu sala plina la New York Public Library.

Tocmai pentru ca a fost o seara DADA, totul a fost posibil – sau scuzabil, depinde din ce unghi priviti lucrurile: Alford a venit imbracat ca pentru culcare, in pijama si papuci de casa; mortul de Mark Twain a vorbit; Codrescu a sorbit dintr-un pahar de vin rosu si a lasat cartea lui, The Posthuman Dada Guide: Tzara and Lenin Play Chess, deschisa la intimplare, sa raspunda la intrebari; ba chiar, in virtutea unei logici inversate, raspunsurile au primit intrebari; s-a emis teoria conform careia inaintarea in virsta e cel mai bun moment sa imbratisezi dadaismul ca stil de viata; artista Flash Rosenberg, aflata in rezidenta la NYPL, a asigurat grafica in timp real si bulele perjovschiene proiectate pe un ecran din spatele invitatilor – si toate astea in vreme ce, dintr-un colt al scenei, un fazan impaiat a asistat la schimburile de replici dintre invitati, fara sa scoata un piuit. Pe mine, tot show-ul m-a facut sa ma gindesc la cum ar trebui sa miroasa un parfum pe care cineva l-ar boteza „DADA de la Tristan Tzara”.

La o zi dupa delirul dadaist de la NYPL, Andrei Codrescu a revenit la ICRNY – si la un discurs mai terestru, chit ca proiectul in care a fost implicat alaturi de Ruxandra Cesereanu, poemul „extra-large” Submarinul iertat, s-a consumat undeva in teritoriul virtual. Cei doi scriitori s-au cunoscut in Romania la o conferinta organizata de Uniunea Scriitorilor, dupa care au inceput o colaborare la patru miini pe e-mail. Ceea ce a inceput ca o joaca nevinovata s-a transformat curind intr-o batalie pe viata si pe cuvinte, intr-un carnagiu de poetici, limbi, personalitati, discursuri etc.

Dincolo de continutul Submarinului iertat, din care cei doi au citit extrase bilingve, cartea (lansata in 2007 la Tirgul de la Frankfurt si acum in America, la editura Black Widow Press) ramine interesanta si datorita contorsionatului ei „making of”. Daca tasta „send” ar putea ucide, cei doi autori ar fi afisat o multime de cicatrici in seara de la ICRNY, moderata de profesorul si scriitorul Calin Andrei Mihailescu. Dupa evenimentul de la ICRNY, turneul de lansare a cartii a continuat in sudul Americii, incluzind o lectura la celebrul Gold Mine Saloon din New Orleans.

Filmul pregateste insa o revenire spectaculoasa in a doua jumatate a lui aprilie. Degustarea de cinema romanesc din 22 aprilie, de la sala Auditorium a ICRNY, promite citeva secvente in premiera din noile filme ale lui Cristian Mungiu, Corneliu Porumboiu, Andrei Ujica, dar si din debuturile in lungmetraj ale lui Razvan Radulescu, Radu Jude, Constantin Popescu jr si Bobby Paunescu.

Richard Pena
, directorul festivalului de film de la New York, va cintari filmele din program si greutatea Noului val, iar printre cei care si-au confirmat prezenta la aceasta seara exclusiva se afla si Jim Stark, producatorul lui Jim Jarmusch. Razvan Radulescu si Andreea Valean vor fi protagonistii unui dialog deschis despre scenaristii Noului Cinema Romanesc – atit de deschis incit lor li se va alatura recenta noastra cunostinta, chilianul Sebastian Silva, regizorul si co-scenaristul filmului care a cistigat Sundance-ul in acest an, The Maid.

Acest eveniment va marca si anticipata inaugurare a spatiului Carturesti, amenajat in interiorul Galeriei ICRNY. Dar despre toate acestea, cit si despre reactia la filmele romanesti proiectate in cadrul Festivalului Disappearing Act organizat de Centrul Ceh din New York si prestatia Pescuitului sportiv la Festivalul de la San Francisco unde voi fi in juriu, intr-o viitoare fila de jurnal...


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.