Institutul Cultural Roman de la Lisabona va inaugura maine, la Muzeul National de Arta Contemporana - Muzeul Chiado expozitia Culorile Avangardei. Arta in Romania 1910-1950.
Vernisajul expozitiei va avea loc in prezenta lui Manuel Bairrão Oleiro, directorul Institutului Muzeelor din Portugalia, Pedro Lapa, directorul Muzeului Chiado, Virgil Mihaiu, directorul Institutului Cultural Roman de la Lisabona si a curatorilor Ioana Vlasiu si Erwin Kessler.

Expozitia Culorile Avangardei va fi putea fi vizitata la Lisabona in perioada 26 martie – 21 iunie, la Museu Nacional de Arte Contemporanea - Museu do Chiado, urmand sa fie prezentata la Roma (10 septembrie – 10 noiembrie, Museo d'Arte Contemporanea di Roma) si la Praga (16 noiembrie 2009 – 15 februarie 2010, Narodni Galerie). Au fost selectate 65 dintre cele 106 tablouri prezentate in cadrul evenimentului initiat de ICR in anul 2007 ca participare la programul cultural Sibiu – Capitala Culturala Europeana. Culorile Avangardei. Arta in Romania 1910-1950 vizeaza relatia tensionata dintre avangarda si traditie in arta romaneasca din prima jumatate a secolului XX.

Cele 65 de lucrari, provenind de la noua muzee romanesti partenere ale ICR (Muzeul National de Arta din Bucuresti; Muzeul National Brukenthal, Sibiu; Muzeul de Arta Constanta; Muzeul de Arta Galati; Muzeul de Arta Tulcea; Muzeul de Arta Craiova; Muzeul de Arta Drobeta Turnu-Severin; Muzeul de Arta Brasov si Muzeul de Arta Oradea) constituie o investigare a conditiilor politice, culturale si estetice ale emergentei avangardei si traditionalismului local si evolutia lor pana la sfarsitul celei de-a doua jumatati a secolului XX.

Pornind de la modernismul matur de tip expresionist si post-impresionist a lucrarilor din jurul anilor 1910, expozitia prezinta experientele artistice concomitent traumatice si utopice determinate de primul razboi mondial. Turnura istorica a generat o rupere de ritm in dezvoltarea culturala, impunind figuri remarcabile precum Arthur Segal (viitor lider al Novembergruppe din Berlin), Marcel Iancu (fondator al dadaismului la Zürich impreuna cu Tristan Tzara), Hans Mattis-Teutsch (pictorul abstract legat atat de Bauhaus cat si de Der Blaue Reiter, dar si de cercurile avangardiste din Romania si din Ungaria), Corneliu Michailescu sau M.H. Maxy ori Victor Brauner. Lor li se adauga lucrarile clasic-moderniste ale unui Theodor Pallady, sau acelea militant-traditionaliste semnate de Camil Ressu, Francisc Sirato sau Ion Theodorescu Sion.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.