Declaratiile presedintelui Senatului roman Mircea Geoana, potrivit carora italienii sunt cuprinsi de o adevarata "romanofobie", fac nota discordanta cu declaratiile echilibrate ale ministrilor de externe roman si italian, comenteaza La Stampa.

"Faptul ca alaltaieri (luni - n.red.) cei doi ministri au decis sa infrunte public impreuna, la Roma, unul langa altul, cea mai grava problema privind imigratia cu care se confrunta de cativa ani Italia, dovedeste faptul ca nici guvernantii italieni si cu atat mai putin cei romani nu mai pot ignora o problema care a devenit obsedanta si, din multe puncte de vedere, ingrozitoare", cea a infractiunilor comise de romani in Peninsula, afirma La Stampa.

Potrivit cotidianului, al treilea ca numar de cititori din Italia, societatea italiana si institutiile sale au dat dovada, de-a lungul timpului, de o prea mare toleranta, atat pe plan judiciar, cat si umanitar. Astfel, italienii au incercat ani la rand sa nu ii ofenseze pe imigranti, sa nu le ceara imposibilul, sa ii integraze si sa le dea de lucru, noteaza La Stampa, intrebandu-se "atunci despre ce xenofobie este vorba?".

La Stampa evoca si scrisoarea episcopilor catolici de la Bucuresti, care s-au desolidarizat de infractorii romani din Peninsula, spre deosebire de preotii romani ortodocsi din Italia, care fac apel la "intelegere si fraternitate" fata de conationalii lor care muncesc, exprimandu-si teama de atacuri xenofobe.

Ziarul face o paralela cu Franta, care a gazduit mari nume ale culturii romanesti, precum Eugen Ionesco, Mircea Eliade sau Emil Cioran, dar care a expulzat in anul 2008 7.000 de imigranti romani, in timp ce Italia a indepartat de pe teritoriul sau aproximativ 40, "cu titlu mai degraba simbolic".

Desi numai 1% dintre romanii care traiesc in Italia comit infractiuni, 1% dintr-un milion inseamna 10.000, o cifra mare, apropiata de numarul celor expulzati de autoritatile de la Paris, subliniaza publicatia.

Presedintele Senatului roman, Mircea Geoana, ar fi acuzat politicienii italieni ca au o abordare "xenofoba si rasista" fata de comunitatea romana din Peninsula."In aceste momente, pe fondul crizei economice, a reaparut tentatia unor lideri politici italieni de a incrimina comunitatea romana in ansamblul sau", a spus Geoana.

In replica, liderul majoritatii din Senatul italian, Maurizio Gasparri, i-a cerut luni politicianului roman ca prezinte scuze pentru aceste declaratii. "Il sfatuim pe presedintele Senatului roman, Mircea Geoana, sa dea dovada de mai multe prudenta in aprecierile privind Italia. Daca va veni la noi, isi va da seama ca in tara noastra nu exista xenofobie, iar comunitatea romana este respectata ca oricare alta etnie", a subliniat Gasparri.

"Cred ca au ajuns si la el vestile despre seria alarmanta de infractiuni pentru care sunt responsabili conationalii sai. Nu intentionez sa acuz pentru acest lucru poporul roman, dar ne-am astepta la scuze, nu la acuze, tinand cont de ceea ce se intampla in Italia. Suntem siguri ca aceste greseli vor fi corectat prin declaratii ulterioare. Ofensarea poporului nostru, atat de lovit de infractiuni brutale, nu este un lucru bun", a subliniat oficialul.