Raportul Human Rights Watch din 2009 atrage atentia asupra deciziei autoritatilor italiene de a organiza recensaminte, amprentari si razii in taberele de romi si arata ca in Italia a fost initiat un proces privind legalitatea acestor masuri.

"Guvernul italian a declarat, in 2008, stare de urgenta privind comunitatile nomade (nume folosit pentru romi) in regiunile Campania, Lazio si Lombardia, pentru a opri actele justitiare individuale, inclusiv doua atacuri cu sticle incendiare comise asupra unor tabere de romi in mai, si pentru a raspunde ingrijorarii publice manifestate in urma unor crime violente care ar fi fost comise de romi", se arata in raportul organizatiei Human Rights Watch (HRW) din 2009, citat de NewsIn.

HRW atrage atentia ca starea de urgenta privind romii conferea autoritatilor locale o autoritate speciala prin care puteau organiza recensaminte, amprentari, razii in taberele de romi, avand si dreptul de a demola astfel de asezaminte.

"In iulie, a fost initiat un proces prin care se arata ilegalitatea acestor masuri, iar Parlamentul European a adoptat o rezolutie care sa opreasca amprentarile romilor, inclusiv a copiilor. CE nu a mai emis nicio parere despre aceste demersuri, dupa ce a primit asigurari de la guvernul italian ca nu colecteaza date pe criterii etnice", constata raportul.

Pe fondul "scandalului Mailat", tema sigurantei a marcat campania electorala pentru alegerile legislative si pe cea pentru Primaria Romei, din primavara anului 2008. Astfel, toti candidatii au amenintat romii cu masuri dure, iar primarul Romei, Gianni Alemanno, a dedicat primul sau gest sotului Giovannei Reggiani, tanara ucisa de romanul Romulus Mailat.

Dupa venirea la putere a dreptei, Parlamentul italian a aprobat un pachet controversat de masuri pentru combaterea imigratiei ilegale. Acesta prevedea delictul de imigratie ilegala, care poate fi sanctionat cu inchisoarea de la sase luni la patru ani, suplimentarea cu o treime a pedepselor in cazul in care infractiunile erau comise de un imigrant ilegal, expulzari mai facile si pedepse cu inchisoarea de la sase luni la trei ani pentru proprietarii care isi inchiriau locuintele unor imigranti ilegali.

Cea mai criticata masura de catre politicienii romani si europarlamentari a fost insa amprentarea romilor in cadrul unui recensamant desfasurat in taberele de nomazi.