Capturarea petrolierului saudit Sirius Star, in Oceanul Indian, reprezinta cel mai curajos atac de acest tip si rezultatul mai multor ani in care pirateria a devenit o afacere profitabila in Somalia, relateaza Reuters, care prezinta cateva informatii despre autori.
- CUM FUNCTIONEAZA?

- Piratii traiesc in "nave mama", unde depoziteaza arme, combustibil si alimente. Ei prind navele vizate folosind barci foarte rapide si urca la bord folosind scari de franghie.
- Surse din serviciile de informatii afirma ca trei traulere din Golful Aden ar putea fi "nave mama" ale piratilor.
- Circa trei barci rapide pot fi folosite intr-un atac, fiecare cu sase, pana la 10 oameni la bord, inarmati cu pusti de asalt AK-47 si, uneori, cu lansatoare de rachete.

BANII CASTIGATI

- Piratii ii trateaza adesea bine pe ostatici, sperand ca vor obtine rascumparari generoase. Majoritatea navelor capturate au fost eliberate in schimbul a peste 10.000 de dolari, iar in ultimul timp aceasta suma a fost mult mai mare.
- Banii ar putea fi investiti in traficul cu khat, un narcotic slab foarte cautat in regiune. Interzisa in multe tari occidentale, khat este o planta originara din estul Africii si din Peninsula Arabia.
- Locuitorii din Garowe, un alt oras important din Puntland, spun ca majoritatea piratilor sunt bine cunoscuti, aproape avand un statut de vedete in zona. Ei si-au construit vile de lux pe plaja, au masini scumpe si mai multe sotii.

CINE SUNT PIRATII?

- Barbatii din diverse clanuri care au luptat pentru dictatori militari somalezi pot furniza armele si forta necesara. Este nevoie, insa, si de specialisti care sa opereze telefoane prin satelit si GPS-uri. Si pescarii sunt folositori, pentru ca stiu marea.

CONSECINTE

- Actele de piraterie au antrenat o crestere a pretului asigurarilor, iar multe nave prefera sa ocoleasca prin sudul Africii in loc de Canalul Suez. Piratii ar fi obtinut rascumparari in valoare de circa 18 - 30 de milioane de dolari pana in luna octombrie, potrivit centrului britanic de reflectie Chatham House.

ORIGINILE PIRATERIEI DIN SOMALIA

- Autoritatile somaleze reprezinta numai un simptom al unei probleme mai ample, pescuitul ilegal si deversarea de substantei ilegale. Prabusirea Guvernului somalez in 1991 a marcat deschiderea portilor pentru perscuit, iar nave din toate colturile lumii au invadat zona, avand ca unic scop sa profite cat mai multz de resursele marine ale Somaliei.

- Militiile formate atacau initial nave pentru a-si apara apele de nave care intrau ilegal, din tari provenind din Coreea, Italia, Spania si Thailanda.
- Sute de vase de pescuit ilegale se aflau in Somalia, in special pentru ton, o afacere estimata la 90 de milioane de dolari anual, a anuntat Seafarers Assistance Programme (SAP), din Kenya, in 2006.
- In plus, in zona erau deversate cantitati importante de deseuri toxice si industriale, iar comertul ilegal cu carbune lua amploare.
- Andrew Mwangura, coordonator SAP in perioada respectiva, a declarat ca in anul 2006 viitorii pirati operau in cadrul a doua grupari mari, "Garzile de Coasta Somaleze" si "Garda de Coasta Voluntara Nationala". Apoi ei au inceput sa ceara recompense din ce in ce mai mari pentru eliberarea navelor si incarcaturii.

- UNDE SE AFLA PIRATII?

- Eyl, un fost oras de pescari din provincia semiautonoma Puntland este una dintre principalele baze ale piratilor care au atacat nave din Golful Aden si in Oceanul Indian.
- Alte grupari se afla in sudul Somaliei.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.