Premiul Nobel pentru chimie a fost decernat astazi cercetatorilor americani Roger Tsien, in varsta de 56 de ani, de la Universitatea California, si Martin Chalfie, in varsta de 61 de ani, de la Universitatea Columbia, precum si colegului lor japonez Osamu Shimomura, in varsta de 80 de ani, care lucreaza insa tot in Statele Unite, la un laborator al marinei.

Cei trei cercetatori au descoperit "proteina fluorescenta verde" (GFP), care a devenit un instrument-cheie al biochimiei, a anuntat Comitetul Nobel. Prima data aceasta proteina a fost observata in 1962 la o specie de nevertebrate, meduza Aequorea victoria.

"In acest an, premiul Nobel pentru chimie rasplateste descoperirea initiala a GFP si o serie de importante evolutii care au facut ca ea sa devina un instrument de baza in biostiinta", a argumentat Academia Regala Suedeza, informeaza NewsIn.

Anul trecut, Nobelul pentru chimie fusese acordat germanului Gerhard Ertl pentru cercetari cu aplicatii industriale mergand de la fertilizatori la catalizatori auto. Ertl a fost unul dintre primii oameni de stiinta care au vazut potentialul chimiei suprafetelor, o stiinta importanta pentru industria chimica, ce poate ajuta la intelegerea unor procese precum rugina, a modului cum functioneaza catalizatorii auto sau care poate explica ce se intampla in cazul distrugerii stratului de ozon.

Nobelul pentru chimie este al treilea premiu decernat saptamana aceasta. Joi urmeaza sa fie anuntat premiul Nobel pentru literatura, unde printre candidatii cotati cu sanse figureaza si scriitoarea germana Herta Muller, care s-a nascut in Romania.