Cercetatorii britanici afrma ca au reusit sa determine la ce eveniment din trecut se gandesc oamenii, examinand activitatea creierului lor, potrivit unei lucrari date publicitatii joi in Statele Unite, relateaza AFP.

Un studiu american precedent, publicat in 2008 in revista Nature, a permis cercetatorilor sa stabileasca ce imagini vad persoanele supuse unor teste, identificand semnalele emise de creier folosind imagistica rezonantei magnetice functionale (IRMF).

In 2009, aceeasi echipa britanica de la University College of London (UCL), care a publicat si joi lucrarea, a putut determina unde se afla persoanele intr-un univers virtual, analizand semnalele lor cerebrale, transmite NewsIn.

Acest sutdiu reprezinta inca un pas spre citirea gandurilor, concnetrandu-se pe memoria episodica, amintiri ale unor evenimente din viata de zi cu zi mai complexe si mai greu de analizat.

"Am reusit sa examinam activitatea creierului pentru a detecta urmele unei amintiri specifice in memoria episodica", explica Eleanor Maguire, de la UCL, principalul autor al acestui studiu publicat in editia online a revistei americane Current Biology. "Am descoperit ca amintirile sunt stocate in hipocamp (situat pe fata interna a lobului temporal al creierului - n.red.)", a adaugat ea.

Derularea experimentului

Pentru acest experiment, echipa de cercetatori a aratat trei filme foarte scurte unui grup de 10 voluntari si le-a urmarit creierul cu un scanner (IRMF). Fiecare film arata o persoana executand gesturi din viata de zi cu zi, precum o femeie cautand in geanta pentru a scoate un plic pe care il pune intr-o cutie de scrisori sau o actrita care termina de baut o cafea si arunca apoi paharul de carton gol la gunoi.

Apoi cercetatorii le-au cerut participantilor sa isi aminteasca ce au vazut in fiecare dintre cele trei filme, in timp ce creierul lor era scanat. Datele obtinute astfel au fost introduse apoi intr-un program informatic conceput pentru a identifica toate caracteristicile activitatii creierului legate de memoria fiecarui film.

Rezultatele studiului au aratat ca acestea pot fi identificate independent, ceea ce permite determinarea cu exactitate a filmului la care se gandea o persoana in momentul scanarii.

Acest studiu arata ca urmele neuronale ale memoriei episodice sunt stabile si, deci, previzibile, chiar si dupa numeroase activari, conchid cercetatorii.