"Taxa - denumita buvinieta dupa modelul AND, rovinieta - nu este o noutate. Ea functioneaza cu succes si in alte capitale si este o masura de descongestionare a traficului, pe de o parte, iar pe de alta parte de reducere a nivelului de poluare. Cine vrea sa circule pe Magheru, plateste", a declarat, ieri, agentiei Mediafax, Gheorghe Udriste, directorul Directiei Transporturi si Siguranta Circulatiei din cadrul municipalitatii.

Oficialul municipal a spus ca initiativa a aparut in urma unui studiu de management al traficului, potrivit caruia instituirea taxei ar putea duce la reducerea poluarii si a traficului in zonele ultracentrale.
Daca ar fi introdusa, soferii bucuresteni ar urma sa plateasca o taxa anuala stabilita in functie de capacitatea cilindrica a motorului masinii, de modelul, dimensiunile si greutatea vehiculului. Banii incasati din aceste taxe ar urma a fi folositi pentru investitii in infrastructura rutiera.

La Londra, echivalentul a 266.750 de lei vechi pe zi

"Cei care vor dori sa tranziteze centrul, vor plati. Ceilalti vor putea circula pe rute alternative", a mai spus Udriste, el adaugand ca proiectul va fi astfel gandit incat sa nu deblocheze o artera si sa incarce o alta.

Citeste si:

Arterele vizate de municipalitate pentru introducerea acestei taxe ar fi tronsonul cuprins intre Piata Unirii si Piata Victoriei, respectiv Bulevardul I.C. Bratianu - Bd. Nicolae Balcescu - Bd. General Gh. Magheru - Bd. Lascar Catargiu.

O taxa de acest gen este aplicata si in alte capitale europene, un exemplu in acest sens fiind Londra, unde ea a fost introdusa in 2003. In capitala britanica cei care circula prin centru trebuie sa plateasca 5 lire sterline pe zi, adica 266.750 de lei vechi. Pentru un abonament pentru o luna soferii trebuie sa achite 120 de lire, adica 6.402.000 lei vechi. De o reducere au parte cei care locuiesc sau lucreaza in centrul Londrei. Ei trebuie sa scoata din buzunar numai 0,5 lire pe zi, adica 26.675 lei vechi. Aceste sume vor fi luate cu titlu informativ pentru ca autoritatile nu au anuntat inca cuantumul anuntatelor taxe. Oricum, se pare ca la Londra introducerea taxelor a fost un succes. Practic traficul, care era infernal, s-a ameliorat considerabil. Mai trebuie spus ca in capitala britanica sunt excluse de la plata taxelor motocicletele, scuterele si taxiurile.

Masinile grele platesc deja

La ora actuala, exista taxa anuala pentru a circula pe drumurile nationale, impusa de Ministerul Transporturilor. Taxa - denumita rovinieta - este platita anual si are o valabilitate de 12 luni incepand cu data achitarii taxei. Cuantumul rovinietei este de 24 de euro pentru autoturismele non-Euro, 21 de euro pentru modelele care respecta normele de poluare Euro I, respectiv 16,8 euro pentru Euro II.
Pe de alta parte, Consiliul General al Municipiului Bucuresti a instituit o taxa pentru masinile de mare tonaj care intra in Capitala, taxa care difera in functie de zona sau de greutatea masinii. Pentru camioanele care vor circula pe strazile ultracentrale (Piata Romana, Piata Victoriei, Piata Universitatii, Piata Unirii, 13 Septembrie, Cotroceni) taxa este intre 20 de milioane de lei (vehicule cu masa cuprinsa intre 5 si 7,5 tone) si ajunge la 200 de milioane de lei pentru vehicule care depasesc 40 de tone. Pentru zona B, tarifele percepute sunt mai mici, fiind cuprinse intre cinci si 30 de milioane de lei pe luna, in functie de tonaj.