Trustul de presa Axel Springer a anuntat ca intentioneaza sa achizitioneze grupul TV ProSiebenSat1. Tranzactia, premisa aparitiei pe piata germana a unui gigant media asemanator cu Bertelsmann, starneste polemici politice la Berlin. Extinderea grupului Axel Springer, un sustinator al crestin-democratilor germani si critic al cancelarului Gerhard Schroeder, nu este pe placul social-democratilor.

Axel Springer va plati aproape 2,5 miliarde de euro pentru 88a din actiunile ProSieben, potrivit Reuters. A-chizitia este considerata o premiera pentru Springer, care face astfel primul pas major pe piata de televiziune. Springer va deveni proprietarul unic al ProSieben, intrucat el mai avea 12a din actiuni, achizitionate de la miliardarul Haim Saban inca detinatorul ProSieben.

Jocul presei, jocul politicii

Spectaculoasa tranzactie va schimba peisajul din media germana si va influenta in mod semnificativ lupta politica dintre social-democrati (SPD) si crestin-democrati (CDU/CSU). Extinderea grupului Axel Springer, cunoscut pentru vederile sale conservatoare, ar putea fi de folos opozitiei germane conduse de Angela Merkel, care spera intr-o victorie rasunatoare, cu ocazia alegerilor din 18 septembrie.
La ora actuala, cele mai multe trusturi de presa din Germania, printre care Springer, Burda sau Bauer, prefera sa ii sustina pe crestin-democrati, in vreme ce puternicul grup Bertelsmann tinde sa aprobe politica SPD.

In ultimii ani, cel mai bine vandut ziar german, "Bild", vedeta grupului Springer, s-a situat pe o pozitie extrem de critica fata de cancelarul Gerhard Schroeder. De altfel, in timpul campaniei electorale din 2002, tabloidul german a dus o apriga campanie impotriva realegerii lui Schroeder si a social-democratilor.

Conservatorii jubileaza

Reprezentantii stangii germane nu au ezitat sa isi exprime nemultumirea cu privire la anuntata tranzactie, in ciuda faptului ca aceasta nu va fi finalizata pana la alegerile din septembrie. Un purtator de cuvant al Verzilor, partenerul de guvernare al SPD, a subliniat ca extinderea grupului Springer spre sectorul audiovizualului duce la o crestere "problematica" a puterii de a influenta opinii.

La randul lor, reprezentantii SPD au sugerat ca achizitia trebuie verificata cu atentie de autoritatile abilitate, pentru a evita formarea unui monopol pe piata media.

De partea cealalta a baricadei, starea de spirit a fost cu totul alta. Liderul Uniunii Crestin-Sociale, Edmund Stoiber, a aplaudat tranzactia despre care a afirmat ca reprezinta o intarire a sectorului media din Germania. Stoiber a mai apreciat, printre altele, ca achizitia grupului Springer va duce nu numai la securizarea locurilor de munca existente, dar si la crearea altor oportunitati pentru germani.

Citeste si:

Sindicatele se tem de monopol

Anuntul reprezentantilor Springer a fost primit cu ingrijorare de seful Asociatiei Jurnalistilor Germani. Potrivit Deutsche Welle, Michael Konken a cerut consiliului german al concurentei sa blocheze tranzactia care ar putea duce la formarea unui "monopol asupra opiniei". Konken a adaugat ca miscarea va avea consecinte negative asupra informatiei si a opiniilor oferite populatiei, "ceea ce nu este conform cu idealurile democratice ale unui stat".

O miza importanta

ProSiebenSat.1 Group este cel mai important jucator de pe piata germana TV, cu o cota de piata de 22 la suta in randurile publicului generalist (cu varsta de peste 3 ani, conform masuratorilor din tara amintita). Principalele sale activitati se leaga de patru canale TV: Sat.1, ProSieben, kabel eins si N24. Primele doua posturi amintite sunt totodata si cele dintai private din Germania, intrate in emisie in ianuarie 1984 si ianuarie 1989. Grupul s-a format in anul 2000 prin fuziunea Sat.1 si ProSieben si a achizitionat, in timp, actiuni la alte companii audiovizuale germane. Ultima miscare de piata importanta a grupului, inaintea achzitiei de catre Axel Springer, a fost lansarea in noiembrie 2004 a canalului global de limba germana ProSiebenSat.1 Welt.

Axel Springer este cel mai important trust de presa german si unul dintre cele mai puternice din Europa. Trustul are o cota de piata de 22 la suta din piata germana, ca tiraj vandut. Urmatorul clasat, Burda, detine numai 8 la suta din aceeasi piata, aproape fara cotidiene, dar cu reviste vandute intr-un tiraj total ceva mai mare decat Axel Springer.

Springer detine 70 de cotidiene si 150 de reviste si, prin publicatiile lui, ajunge la 55 la suta din cititorii germani. Activitatile lui, care nu includ numai editarea de periodice, ci si tipografii sau servicii de contabilitate si investitii ori tranzactii cu imobile.
Printre cotidienele cu nume sonor editate se numara celebrul tabloid "Bild", dar si ziare serioase ca "Die Welt". Grupul are o activitate importanta si in zona cotidienelor regionale, ca "Hamburger Adendblatt" si titluri de reviste ca "Frau von Heute" sau "Jolie". Axel Springer mai desfasoara activitati in opt tari din afara Germaniei, printre care si Romania. Trustul a lansat la noi revista de femei "Olivia", in noiembrie 1999, pentru ca ulterior sa fuzioneze cu Romanian Publishing Group. Sub titulatura actuala de Edipresse A.S., joint venture-ul are 11 titluri si este numarul doi pe piata romaneasca a revistelor.

Grupul german a fost creat in 1946 de jurnalistul Axel Springer (1912-1946) si a cunoscut o dezvoltare rapida in Germania postbelica. Listat la bursa din 1985, trustul isi asuma valori ca respectarea legii si a libertatii, reconcilierea germanilor cu evreii, sustinerea NATO si economia de piata sociala.
Bertelsmann. Prin cumpararea ProSieben, Axel Springer devine un jucator important pe piata media de talia Bertelsmann, cel din urma fiind insa mult mai extins pe piata europeana de audiovizual. Bertelsmann detine posturile de televiziune RTL Germania, Olanda, Ungaria, Channel 5 in Marea Britanie, M 6 in Franta, sase case de productie media, inclusiv in Canada, 14 reviste printre care saptamanalele "Der Spiegel", "Stern" si "Capitalul german".

In materie de presa scrisa, Bertelsmann a renuntat insa la cele mai multe titluri cumparate dupa caderea comunismului in Europa Central-Rasariteana de subsidiara Grunner+Jahrs. Astfel, in ultimii ani Grunner+Jahrs a vandut "Evenimentul zilei", din Romania, "Nepszabadsag", din Ungaria, "Novy Cas", din Slovacia, si "Blic", din Serbia.