Actualul presedinte incearca sa influenteze rezultatul alegerilor prezidentiale din 12 iunie interzicand accesul cetatenilor iranieni la reteaua sociala.

Motivul pentru care accesarea Facebook de pe teritoriul Iranului nu mai este posibila incepand de sambata trecuta se datoreaza popularitatii online a principalului contracandidat al presedintelul Mahmoud Ahmadinejad, reformistul Mir Hossein Mousavi, informeaza Yahoo! News, citand AFP.

Unul dintre cele 20 de grupuri de suport ale lui Mousavi, actualmente presedinte al Academiei Iraniene de Arte si fost prim-ministru al tarii intre 1981 si 1989, numara peste 6.800 de sustinatori si constituie una dintre platformele folosite din plin in campania electorala aflata in desfasurare, avand in vedere ca atat radioul cat si televiziunea iraniene sunt controlate de stat.

Un angajat al unui provider de internet a declarat, sub protectia anonimitatii, ca decizia apartine Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, lucru neconfirmat oficial de autoritatile de la Teheran dar verificat de cei de la CNN, care scriu ca orice incercare de a intra pe Facebook din Iran duce la un mesaj care anunta ca "Accesul la acest site nu este posibil".

Reprezentantii companiei conduse de Mark Zuckerberg au reactionat afirmand ca "Este pacat ca preocuparile culturale si politice ale unei tari sa conduca la limitarea posibilitatilor de expresie si impartasire de informatii pe care internetul le pune la dispozitie"

Unii dintre sustinatorii lui Mir Hossein Mousavi, care nu a comentat oficial actul de cenzura, anunta deja metode alternative de a accesa Facebook. Una dintre acestea ar putea fi programe ca TOR, destinate anonimizarii traficul internet prin intermediul unei serii de servere proxy situate in tari democratice, dupa cum sustine un articol publicat recent de cei de la NYTimes.

Financial Times estimeaza ca mai mult de 21 de milioane de cetateni iranieni au acces la internet iar 47 de milioane detin telefoane mobile, dintr-o populatie totala de 70 de milioane. Avand in vedere ca 60% dintre iranieni au sub 30 de ani, importanta mediului virtual in campanie este semnificativa. Behzard Mortazavi, cel care se ocupa de campania reformistului Mousavi a declarat ca a apelat la noile tehnologii pentru ca prin intermediul acestora mesajul electoral poate fi raspandit chiar de sustinatorii politici ai unei cauze, care pot forwarda emailuri, sms-uri si mesaje transmise pe Bluetooth si chiar invita noi adepti pe Facebook.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.