Directorul SRI a mai fost intrebat daca ceea ce se intampla in aceasta perioada, cu amenintarile de atentate la nivel mondial, ar putea actiona ca un semnal de alarma.
"Din pacate, exista o lipsa de cultura de securitate la nivelul opiniei publice in general, noi incercam sa realizam niste actiuni in acest sens, dar sunt destul de sceptic, vazand cum se desfasoara dezbaterea pe serviciile de informatii in Romania. Este foarte slaba calitativ, este interesata, sunt factori care vor sa decredibilizeze activitatea serviciilor pe alte laturi ale lor, intrucat nu este singura misiune a serviciilor contra-terorismul si, din acest punct de vedere, cred ca avem o problema", a spus Maior.
In contextul unei discutii privind recrudescenta miscarilor teroriste din ultimele luni,
Maior a spus ca "doar o colaborare buna a serviciilor de informatii si indeosebi a serviciilor saudite de informatii au putut preintampina o catastrofa", referindu-se la cazul coletelor-capcana. Maior a precizat ca serviciul saudit de informatii a transmis informatiile rapid, acestea au fost prelucrate si operationalizate la nivelul serviciilor occidentale si astfel s-au putut preintampina atentatele. [
SUA au fi fost avertizate de Arabia Saudita privind atentatele cu colete-capcana]
- Ce s-a intamplat in Yemen?
"Sa repetam un pic evenimential: se fura identitatea unui cetatean, a unei doamne din Yemen, cu aceasta identitate falsa se merge si se depun mai multe colete la Federal Express si UPS, transportatori importanti de colete pe plan international, in Sanaa, capitala Yemen, aceste colete cuprindeau instalatii artizanale extrem de sofisticate care ar fi putut, fara drept de apel, arunca in aer chiar si cladiri. Ele erau destinate avioanelor cargo care aveau asociate telefoane celulare si urmau sa fie detonate la tintele respective. Informatiile au fost transmise de serviciul saudit unor servicii occidentale si astfel s-au putut captura aceste colete in Dubai si in Londra", a explicat directorul SRI. [
Merkel: Coordonarea controalelor aeriene poate preveni atentatele cu colete-capcana]
"Pana acum lumea ar fi crezut, ce putin la nivelul gandirii comune, ca tinta ar fi avioanele de pasageri, iata ca tintele au fost avioanele cargo, unde securitatea este mai laxa din punct de vedere al controlului coletelor, posobilitatile tehnologice de a detecta asemenea colete au esuat, ele au trecut de razele X si doar informatia ca atare a putut preveni un dezastru", a mai spus el.
Intrebat daca, tehnic, se poate ca transporturile prin cargo sa fie mai bine supravegheate, Maior a spus ca "este o problema care chiar se discuta foarte acut". "Sunt multiple probleme, inclusiv de natura economica, este o retea globala cu multiple valente economice si comerciale care e deja afectata de aceasta chestiune. In primul rand, s-au si intrerupt unele transporturi cargo intre unele dintre aceste tari, in al doilea rand, o scanare mai amanuntita a acestor colete impiedica desfasurarea normala a comertului international - sunt colete foarte urgente, sunt marfuri uneori perisabile, va dati seama cate implicatii inclusiv de natura economica genereaza aceasta problema", a mai spus el. [
Isteria privind colete-capcana continua]