Echipamentele de biro
8/8
Sectorul echipamentelor de birou in Romania continua sa se confrunte cu efectele crizei. In al treilea trimestru din 2010, acesta a scazut cu 37,2% comparativ cu perioada similara a anului 2009, atingand o valoare de 6 milioane euro. In segmentul Business to Consumer, scaderea a fost echilibrata de perioada de reincepere a scolii.
Desi, uitandu-ne pe rafturile din magazine, putem vedea ca diversitatea de produse este mai mica si, in general, se gasesc numai produse de baza, aceasta perioada a reusit sa fie un tampon pentru tendinta de scadere.
In canalul Business to Business, companiile au fost nevoite, din cauza reducerilor de buget, sa regandeasca planul de achizitii pentru solutii de imprimare, alegand optiuni mai putin costisitoare. Atitudinea curenta de cumparare, pentru ambele segmente - de afaceri si de consum - poate functiona doar pentru o perioada scurta de timp, din cauza calitatii si eficientei solutiilor de imprimare. Acesta este motivul pentru care vedem o schimbare usoara de la solutii ieftine catre solutii performante, ceea ce semnifica o orientare catre calitate independenta de pret.
Evolutia vanzarilor de bunuri de folosinta indelungata in Romania
1/8
Piata totala a bunurilor de folosinta indelungata monitorizata de GfK TEMAX a fost de 305 milioane euro in al treilea trimestru al acestui an, o scadere de aproape 11%, de la 343 de milioane euro in acelasi trimestru al anului 2009. Doar sectorul foto (+9%) si cel al electronicelor de larg consum (+0,1%) au avut vanzari mai bune decat in T3 2009, desi trebuie mentionat faptul ca piata electronicelor de larg consum este puternic influentata de o singura categorie, cea a televizoarelor.
- Evolutia vanzarilor de bunuri de folosinta indelungata in Romania
Sectorul electrocasnicelor mici și cel al electrocasnicelor mari au scazut cu 4,1%, respectiv 6,7%. Sectorul IT a scazut cu numai o cifra pentru prima data in acest an, in scadere cu 8,4% fata de T3 2009. Piata de telecom si cea a echipamentelor de birou au continuat sa prezinte din punct de vedere valoric aceleasi vanzari slabe ca si in prima jumatate a anului. Comparativ cu T3 2009, piata de telecom a scazut cu 32,8%, in timp ce cea a echipamentelor de birou a scazut cu 37,2%.
Sectorul foto – Revenire timida
2/8
Soarta vanzarilor in sectorul foto s-a imbunatatit odata cu inceputul acestui an, pozitionandu-l pe o directie ascendenta, care a continuat și in T3 2010.
Vanzarile de aparate foto digitale și rame foto digitale, cu 9% mai mari decat anul trecut, au atins o valoare de 10 milioane euro in T3 2010.
Abordarea "produse care isi merita banii" a fost trasatura dominanta a pietei foto romanesti - la niveluri de pret similare pe piata, modelele oferite la pachet cu accesorii, sau modelele care au caracteristici ușor mai bune au castigat teren.
Acest model de alegere este intalnit mai ales pentru aparatele compacte cu zoom <4x, care alcatuiesc jumatate din toate vanzarile de pe piata, desi achizitionarea de modele cu zoom >11x a fost stimulata de promotii si oferte de pret avantajoase; acelasi lucru este valabil pentru D-SLR.
In ceea ce priveste aparatele foto digitale compacte de inalta calitate, un nou standard - camerele cu sistem oglinda, aproape ca nu este prezent pe piata romaneasca, desi in tarile occidentale se pare ca acest segment de produse formeaza o noua nisa de piata si creeaza cerere potentiala, atat dinspre piata de SLR traditionale, cat si dinspre segmentul compact.
Electronicele de larg consum – O piata TV
3/8
Constanta este cuvantul cheie care caracterizeaza performanta vanzarilor de electronice atunci cand le analizam comparativ, T3 2010 versus T3 2009. In comparatie cu performanta mai putin magulitoare a altor sectoare monitorizate in cadrul TEMAX, imaginea furnizata de sectorul de electronice este una mai degraba pozitiva. Piata a ajuns in T3 2010 la o valoare de 59 milioane de euro.
Din nou, suspectul obisnuit care sustine aceasta performanta generala buna, tehnologia Flat TV continua sa creasca in importanta pe piata, inregistrand un salt de 12% in T3 2010 fata de T3 2009. Televizoarele cu ecran plat mediu (32") inca reprezinta aproape jumatate din totalul vanzarilor LCD de pe piata. Cu toate acestea, ritmul de crestere este mai lent pentru acest segment, comparativ cu TV de 22 - 23", a caror cota in unitati LCD a crescut la aproape un sfert in T3 2010. Tendinta arata ca preferinta consumatorilor este orientata spre achizitionarea unui LCD ca al doilea televizor, reducand achizitiile pentru cealalta optiune - CRT de 21".
Ecranele de dimensiuni mai mari, functionand pe baza noilor tehnologii - cum ar fi tehnologia LED care acum reprezinta 14% din valoarea LCD-urilor - au o performanta foarte buna. De exemplu, aproape un sfert din toate vanzarile in euro de LCD-uri in T3 2010 au fost vanzari realizate cu modele de 40-42". Deoarece televizoarele LED TV se vand acum si la diagonale mai mici, cum ar fi 26" sau 22-23", este clar care va fi viitorul standard pentru tehnologia Flat TV.
Pe ansamblu, performanta stabila a intregului sector se datoreaza evolutiei pozitive in cadrul pietei Flat TV. Acest lucu indica faptul ca restul vanzarilor de electronice sunt inca slabe si in descrestere. Asa cum se prezinta situatia acum, in cazul in care piata electronicelor de larg consum continua trendul stabil si in T4 2010, atunci televizoarele vor fi, inca o data, cele care salveaza situatia.
Electrocasnicele mici
4/8
Piata romaneasca a electrocasnicelor mici a continuat sa scada cu 3,8% comparativ cu aceeasi perioada (ianuarie-septembrie) din 2009. In plus, aceasta piata arata o scadere de 4,1% in T3 2010 comparativ cu T3 2009, ajungand la 19 milioane de euro. In ciuda faptului ca acest trimestru este cel mai bun al anului, este important sa se aiba in vedere faptul ca T3 2010 este analizat in comparatie cu un trimestru 3 2009 mai bun.
Pe baza cresterii cererii pe piata, produse cum ar fi fiarele de calcat, categoria aparatelor electrice de ras si de epilat si aspiratoarele au atins in T3 2010 cea mai mare valoare a anului, dar au fost inca sub valoarea din T3 2009. In schimb, vanzarile de aparate de tuns si aparate de preparare a bauturilor calde au fost mai mari decat in trimestrul similar al anului trecut. Evolutia pozitiva a pietei aparatelor de preparare a bauturilor calde se datoreaza in special expresoarelor.
Factorul surprinzator vine de la aparatele pentru prepararea alimentelor care pana acum cresteau in comparatie cu 2009. Incepand cu acest trimestru, vanzarile aparatelor pentru prepararea alimentelor au cunoscut un declin in randul multor subcategorii, cum ar fi scaderea puternica a categoriei robotilor de bucatarie.
In concluzie, T3 2010 este cel mai bun trimestru pentru categoria fiarelor de calcat, a aparatelor electrice de ras si epilat, a aspiratoarelor, a masinilor de tuns si a aparatelor de preparat bauturi calde, dar numai ultimele doua piete mentionate au crescut comparativ cu T3 2009. Noua tehnologie intens promovata este foarte bine primita in randul consumatorilor romani, cum ar fi tipurile de expresoare care folosesc capsule si aspiratoarele robot.
Electrocasnicele mari : Piata sustinuta de masinile de spalat si frigidere
5/8
Imbunatatirea performantelor privind vanzarile de electrocasnice mari care a inceput deja in timpul primelor vanzari ale verii in T2 2010 a continuat, de asemenea, in T3 2010. De la trimestru la trimestru performanta s-a imbunatatit cu 23%, aducand in ultimele trei luni vanzari de 91 milioane de euro.
Desi mai slaba cu aproape 7% comparativ cu anul trecut, performanta din T3 2010 poate fi inca vazuta ca un semn de evolutie pozitiva. Pe fondul unei incertitudini economice si politice apasatoare si continue, aceste evolutii au subliniat importanta tuturor campaniior buy back si a promotiilor aferente incepute in acest an.
Piata romaneasca a electrocasnicelor mari este condusa de doua produse importante, reprezentand aproape doua treimi din toate vanzarile de pe aceasta piata - masinile de spalat si frigiderele. In special pentru aceste doua produse, cresterea in T3 fata de T2 a fost cu 10 puncte procentuale mai mare in 2010 decat in 2009, demonstrand o dinamica puternica pentru acest trimestru si creand astfel premisele pentru stabilizarea pietei in urmatoarele trimestre.
IT, scadere de 8,4% in al treilea trimestru
6/8
Analizand valoarea vanzarilor de pe acest sector, observam ca a avut loc o scadere de 8,4% fata de aceeasi perioada a anului 2009, piata de IT ajungand la 79 de milioane euro.
Notebook-urile, care reprezinta doua treimi din acest sector, au inregistrat o performanta pozitiva. Pe de alta parte, calculatoarele desktop si monitoarele au inregistrat o scadere comparativ cu anul trecut. Programul guvernamental – Euro200 - a incurajat consumatorul sa se concentreze asupra produselor IT, mai ales in timpul vacantei de vara, dar efectele negative ale cresterii TVA au insemnat ca vanzarile au fost mai mici decat ar fi fost de asteptat.
Telecom: Smartphone-urile castiga cota de piata in fata telefoanelor mobile
7/8
Piata telecomunicatiilor a avut o scadere de doua cifre, de 32,8% si a avut o valoare de 41 milioane euro in al treilea trimestru din 2010. Analizand tendintele in acest sector, putem vedea ca smartphone-urile castiga continuu cota de piata in fata telefoanelor mobile.
Acest aspect, dublat de faptul ca pretul mediu al acestora este in scadere vertiginoasa, duce la scaderea importanta a valorii vanzarilor.
In ciuda cresterii TVA-ului la data de 1 iulie si a mediului economic dificil, al treilea trimestru al anului a fost cel mai bun pentru piata bunurilor de folosinta indelungata. Sase din cele sapte sectoare monitorizate au crescut comparativ cu T2 2010. Cu toate acestea, piata este cu peste 10% mai slaba decat in T3 2009.