In fiecare an, publicatia online Edge cere oamenilor de stiinta, academicienilor si scriitorilor sa raspunda la o singura intrebare majora. Intrebarea de anul acesta a fost 'De ce anume ar trebui sa ne temem?', scopul fiind acela de a identifica noile problemele care apar in domeniile stiintei, al tehnologiei si al culturii, dar care nu au fost observate inca la scara larga

Printre respondenti de anul acesta s-au numarat fostii presedinti ai Societatii Roiale, laureati ai premiului nobel, teoreticieni, psihologici, biologi si scriitori.

Cei de la Vice.com au realizat o sinteza a lucrurilor de care se tem cei mai inteligenti oameni de pe planeta. Raspunsurile integrale le puteti citi aici.

Cele 150 de lucruri de care se tem oamenii inteligenti

1. Proliferarea programului de eugenie (n.r. teorie care preconizeaza ameliorarea calitatilor biologice umane prin masuri genetice – alegerea parintilor, sterilizarea celor tarati etc. – folosita uneori in scopuri rasiste) a Chinei. – Geoffrey Miller, psiholog evolutionist.

2. Evenimentele de tip Lebada Neagra (n.r. eveniment neasteptat pentru observator, ce are un impact major, si care, dupa aparitia sa, este rationalizat retrospectiv) si faptul ca, in continuare, ne bazam pe modele care s-au dovedit a fi frauduloase. – Nassem Nicolas Taleb – scriitor.

3. Ma tem de faptul ca nu vom fi in stare sa invingem virusii, impingandu-i spre pragul erorii catastrofale. – William McEwan, cercetator biologie moleculara.

4. Pseudastiinta va castiga din ce in ce mai mult teren. – Helena Cronin, scriitor, filosof.

5. Evolutia rapida a tehnologiei ne va coplesi cu oportunitati care ar trebui sa ne ingrijoreze. – Dan Sperber, cercetator stiinte cognitive si sociale.

6. Evenimentele apocaliptice. Cresterea numarului de evenimente putin probabile, dar care ar putea conduce la distrugerea societatii umane. – Martin Rees, fost presedinte al Societatii Roiale.

7. Declinul acoperirii media a subiectelor stiintifice. – Barbara Strauch, editor sectiunea stiintifica a New York Times.

8. Colapsul Soarelui. – John Tooby, fondatorul domeniului psihologiei evolutioniste.

Gabriela Cristea, despre sacrificiile pe care le face pentru...
Gabriela Cristea, despre...

9. Internetul distruge arta de a scrie. – David Gelernter, computer scientist la Yale.

10. Oamenii cu adevarat destepti nu se implica in politica. – Brian Eno, muzician.

11. Va urma un nou dezastru financiar de proportii imense. – Seth Lloyd, profesor in mecanica cuantica la MIT.

12. Motoarele de cautare vor deveni arbitri ai adevarului. – W. Daniel Hillis, fizician.

13. Ar trebui sa ne facem griji cu privire la lipsa unui partener pentru ca o astfel de problema ar putea conduce la brutalitati si tradari. - David M. Buss, profesor in psihologie la U of T.

14. Ma tem ca tehnologia noastra va pune capatam consensului impotriva fascismului. – David Bodanis, scriitor, futurolog

15. Ma tem ca vom continua sa avem tabuurui – Benhamin Bergen, profesor asociat in stiinte cognitive la UCS.

16. Pierderea drepturilor electorale. – David Rowan, editor Wired UK.

5 lucruri pe care să le faci până la finalul anului
5 lucruri pe care să le faci...

17. Ma tem ca tehnologia digitala ne paraziteaza rabdarea si ne schimba perceptia asupra timpului. – Nicholas G. Carr, scriitor.

18. Ma tem de o bomba care ar reduce drastic populatia. – Kevin Kelly, editor Wired.

19. Experimentele mari de cercetare nu vor mai fi finantate. – Lisa Randall, fizician la Harvard.

20. Ma tem ca, pe masura ca dezvoltam tehnologii capabile sa ne rezolve problemele, nu vom mai fi in stare sa distingem intre problemele cu important importante si cele false sau chiar inexistente. – Evgeny Morozov, editor colaborator Foreign Policy.

21. Merg pe motocicleta fara casca, deci nu ma tem de prea multe lucruri. – J. Craig Venter, cercetator in geonomie.

22. Catharsisul este o bucurie transcedentala care. – poti repeta intrebarea? Andrian Kreye, editor cotidian german.

Inovație în medicină! Oamenii de știință au creat un embrion sintetic
Inovație în medicină! Oamenii...

23. Am renuntat sa imi mai pun intrebari. Plutesc pe un tsunani de acceptare fata de orice lucru pe care viata binevoieste sa il arunce in directia mea si ma mir de fiecare data. – Terry Gilliam, regizor.

24. Ar trebui sa ne temem de era antropocena (actuala era geologica) – atat la nivel geologic, cat si la nivel cultural. – Jennifer Jacquet, profesor asistent in studii de mediu, NYU.

25. Disparitia culturilor si faptul ca munca unui scriitor necunoscut din Caraibe nu va primi atentia cuvenita. – Hans Ulrich Obrist, curator Galeria Serptine.

26. Ca vom atinge nemurirea. – Kate Jeffrey, profesor in neurostiinte comportamentale.

27. Ca exista un numar infinit de universuri, iar noi nu putem sa le studiem. – Lawrence M. Krauss, fizician/cosmolog.

28. Prevalarea anti-intelectualismului si sfarsitul progresului. Pentru prima data in istoria umanitati, am creat o civilizatie globala. Daca esueaza, esuam cu totii. – Tim O’Reilly, CEO O’Reilly Media.

Bianca Patrichi a dat cărțile pe față. De cine s-a temut la...
Bianca Patrichi a dat cărțile...

29. Ar trebui sa ne preocupa statele “moderne” definite de crima; statele in care legile sunt promulgate de criminali si, mai rau decat atat, legitimate de o forma “legala” de democratie. – Eduardo Salcedo-Albaran, filosof columbian.

30. Ar trebui sa ne preopupe faptul ca cea mai mare partea din tehnologia noastra inca foloseste doar cinci modele principale de probabilitate desi exista mai multe modele de probabilitate decat exista numere reale. – Bart Kosko, cercetator in informatie.

31. Ar trebui sa ne temem de om. – Helen Fisher, biolog/antropolog.

32. Social media-ficarea scriiturii stiintifice – Michael I. Norton, profesor la Harvard Business School.

33. Aroganta fara limite a omului. – Jessica L. Tracy, profesor psihologie.

34. Ar trebui sa ne temen de faptul ca tehnologia ar putea pune in pericol democratia. – Haim Harari, fizician.

35. Nu va faceti griji, nu va exista singularitate – Bruce Sterling, scriitor SF.

36. O distrugere reciproc asigurata. – Vernor Vinge, matematician.

37. Avem nevoie de institutii si norme culturale care sa ne faca mai buni decat suntem. Mi se pare ca cea mai mare provocare va fi sa le construim. – Sam Harris, neurolog.

38. Ma tem ca nu intelegem cu adevarat fenomenele cuantice. – Sam Harris, fizician.

39. Ma tem ca americanii au omogenizat si exporta viziuniea lor asupra unei minti normale. – P. Murali Doraiswamy, profesor de psihiatrie.

40. Viitorul publicatiilor stiintifice. – Marco Iacoboni, neurolog.

41. Ma tem ca publicul noii sferei digitale nu este chiar atat de public. – Andrew Lih, profesor in jurnalism.

42. Cred ca ar trebui sa fim preocupati nu doar de o singura problema, ci de toate problemele posibile. – Richard Foreman, scenarist/regizor.

43. Stres. – Arianna Huffington, agregationist.

44. Ar trebui sa ne temen de faptul ca stiinta nu ne-a ajutat inca sa intelegem cancerul. – Xeni Jardin, Boing Boing.

45. Ca vom pierde contactul cu lumea fizica. – Christine Finn, arheolog.

Citeste articolul integral pe motherboard.vice.com