'Mixerul Chef face absolut orice, mai putin sa gateasca - asta este treaba nevestei tale'. Este doar unul din mesajele sexiste care astazi ar scandaliza opinia publica si ar fi interzise inainte sa apuce sa vada lumina tiparului. In era Mad Men era doar un text obisnuit.

„Mixerul Chef face absolut orice, mai putin sa gateasca – asta este treaba nevestei tale”. Este doar unul din mesajele care ar scandaliza astazi opinia publica si ar aduce companiei cateva procese si amenzi usturatoare. In era Mad Men, testele care acum ne socheaza, erau normale. „Consumatorul nu este un cretin, este nevasta ta”, spunea David Ogilvy, unul din cei mai influenti oameni din publicitate, facand cat se poate de clara discriminarea dintre sexe existenta la mijlocul veacului trecut.

Inaintea miscarii feministe, imaginea femeii era rezumata la cea de accesoriu sau, in cel mai bun caz, de menajera a barbatului. Frumuseti fara creier, menajera barbatului, gospodine neindemanatice si soferite si mai nepricepute, inteligenta femeilor era adesea subminata de catre publicitari. Erau invatate ca nu vor reusi niciodata sa isi gaseasca un sot daca nu au grija de silueta, ca si-ar putea pierde iubitul din cauza matretei sau ca o greseala in bucatarie ar putea conduce la abuz domestic.

Vezi mai multe imagini in GALERIA FOTO

Este perioada in care femeia a fost portretizata in rolul gospodinei. Acest stereotip infatisa femeia ca o gospodina dedicata care isi sacrifica propriile aspiratii in favoarea celor ale sotului, care avea grija de copii si de bunul mers al gospodariei. Imaginea femeii in acea perioada se extindea la stereotipul familiei ideale pe care publicitarii o portretizau, creand un model nerealistic si inaccesibil.

Din fericire, dupa standardele epocii in care traim, urmatoarele reclame ar fi considerate scandaloase si interzise inainte sa vada macar lumina tiparelor. Sau cel putin asa ne place sa credem. E drept, in publicitatea moderna imaginea femeii ca obiect sexuala inca este una din preferatele publicitarilor. Diferenta este ca, spre deosebire de reclamele anilor '50, in cele moderne rolurile s-au inversat, iar femeia nu mai este supusa barbatului, ci detine un rol dominator. Asta nu inseamna neaparat ca vechile stereotipuri au fost depasite – in continuare barbatul este cel care conduce masina, femeia doar pozeaza frumos pe capota ei – ci doar au fost reinterpretate.

Citeste si:
Buhnici, amendat cu 20.000 de lei de CNCD pentru afirmațiile despre...
George Buhnici a fost amendat...

In GALERIA FOTO v-am pregatit 20 de reclame sexiste care astazi nici macar nu ar apuca sa vada lumina tiparului.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.