101EX, conceptul Phantom Coupe, este gata de drum si oglindeste un viitor dinamic si tumultuos pentru Rolls-Royce.

NU A FOST DELOC USOR PENTRU Rolls-Royce sa-si reinventeze imaginea pentru secolul XXI. Acelasi lucru l-a facut insa si BMW, la finele anilor '90, atunci cand cele doua nume au fuzionat.

Echipa de creatie s-a ascuns in cladirea unei foste banci si s-a pus pe treaba. Rezultatul - mult laudatul Phantom. De atunci, BMW s-a jucat cu variatii pe aceeasi tema. Primul a fost conceptul 100EX, prezentat la Geneva in 2004. Aceasta decapotabila creata pe baza modelului Phantom a marcat aniversarea a 100 de ani de la prima intalnire dintre Charles Rolls si Henry Royce.

Acum a aparut 101EX, a doua masina experimentala dupa o asteptare de atatia ani si de fapt primul coupe in adevaratul sens al cuvantului, pentru o intreaga generatie de Rolls-Royce-uri. Dotat cu un sasiu mai scurt, un plafon mai coborat si geamuri mai mici decat Phantom - faimoasa grila a radiatorului fiind inclinata la un unghi indraznet - acest GT exprima viteza si un pic de brutalitate.

"Suntem foarte frustrati, pentru ca nu am exploatat la maximum calitatile dinamice ale lui Phantom", spune seful echipei de design de la Rolls-Royce, Ian Cameron. "Oamenii nu-si dau seama de asta pana nu se urca la volanul bestiei. Cu o masina ca asta iti vine sa spui in gura mare: 'Priviti, baieti, tasneste ca un liliac din adancurile iadului!'"

"Phantom a fost inceputul; dupa aceea a trebuit sa aratam ce mai poate cuprinde clasa din care face parte. 101EX ne poarta pe un traseu mai putin conventional. Este foarte important." La fel ca extrem de renumitul 100EX, versiunea coupe a fost conceputa la un nivel mult superior unui automobil-concept obisnuit, lasandu-ne sa banuim ca este gata pentru a intra la productia de serie.

Insa Ian Cameron nu ne da nici un indiciu cum ca linia de productie Goodwood va fi pusa in functiune. "Asta este diferenta dintre o masina experimentala avand integritate tehnologica si o masina de expozitie care poate sa insemne cam orice. Sunt exponate de vitrina. Nimeni nu stie sa spuna daca vor fi produse in serie sau nu."

Cei mai multi sunt insa de acord ca vor trece, cumva, la productia de serie, cu exceptia tuturor angajatilor Rolls-Royce. Cel putin nu inca. Rolls a anuntat productia in serie a noii limuzine decapotabile 100EX, la putin timp dupa ce aceasta a fost prezentata la Geneva si se asteapta ca primele modele sa iasa pe poarta fabricii in 2007.

Asa ca trebuie sa avem in vedere acest interval de timp. Modelul 101EX se bazeaza pe acelasi cadru de sasiu usor ca si Phantom, dar cu 240 mm mai scurt si invelit in placi nou-noute, din compozit de fibre de carbon. "Cred ca este cea mai buna platforma din domeniu. Orice alt sasiu pare o jucarioara de metal in comparatie cu acesta", spune Cameron.

Greutatea redusa a constituit o prioritate pentru echipa de design. Manerele unice ale portierelor si esapamentele sunt fabricate din aluminiu solid, iar sub capota de aluminiu se afla un V12, tot din aluminiu. Motorul V12 de 6,75 litri este dotat cu control variabil al ridicarii supapelor, sincronizare a supapelor si injectie directa.

Producatorul promite ca accelerarea se va face fara efort, 75% din cuplul maxim fiind disponibil la 1.000 rpm; cutia de viteze automata cu sase trepte este inzestrata cu tehnologie "shift-by-wire". Daca 100EX este o versiune finisata a decapotabilei Corniche, sa intelegem ca versiunea coupe 101EX este un retus al modelului coupe Camargue, semnat Pininfarina, bazat pe Silver Shadow-ul din anii '70?

Cameron sustine ca nu. Echipa lui a sapat adanc in istoria Rolls-Royce pentru a-si gasi sursa de inspiratie. Si a mers pana la zgomotosii ani '20. "Camargue nu a fost probabil cel mai bun exemplu", spune el. "Masinile care ne-au trezit adevarate emotii au fost Phantom II Continental si masinile experimentale 15, 16 si 17EX.

In istoria Rolls-Royce am fost intotdeauna fascinati de spiritul lui Henry Royce. Se straduia mereu sa conceapa masini rapide si performante, iar acest lucru s-a intiparit in constiinta oamenilor de-a lungul perioadei postbelice."

Toate succesele acelor vremuri se datoreaza lui Royce, cu toate ca sasiurile produse erau din ce in ce mai bune si mai puternice si erau incarcate cu caroserii tot mai grele. Royce a hotarat: "Vreau caroserii cu structura usoara si o aerodinamica imbunatatita".

Spunea ca ii plac masinile cu un "aer spumos". O fi ceva de capul "aerului spumos", dar oare ar fi acceptat Henry nota de plata atunci cand masina ar fi iesit de pe banda de productie? "Sa nu ne gandim la asta", spune Ian. Si are dreptate.

Un Rolls-Royce nu avea nevoie de niste roti de crom de marimea antenelor parabolice de la observatorul Jodrell Bank. Cu exceptia jantelor de 21 inch din aliaj, 101EX este minimalist, lipsit de ornamente pompoase. "Designul este discret si rezervat, asa cum este de asteptat din partea unui Rolls- Royce." Ian stie ce inseamna un interior simplu si stilat, el contribuind si la creatia ultimului model Range Rover.

Veti putea observa finisaje de lux, pline de bun-gust, precum pielea de cea mai buna calitate a scaunelor, furnirul din lemn de trandafir si stejar rosu si compartimentul pentru bagaje captusit cu piele. Ramane la latitudinea dvs. sa hotarati daca plafonul instelat (ornat cu puncte din fibra optica, care stralucesc sugerand constelatii) este sau nu de bun-gust.

"Se aseamana cerului luminat de stele", spune Ian, jubiland. "Este atat de romantic!", "Atunci pentru ce sunt astea, Ian?", l-am intrebat. "In numele iubirii, Richard", imi raspunse el, usor incruntat, de parca se temea ca o sa distrug magia momentului cu o intrebare puerila, de genul: "Poate fi taiat cu cutitul?". Nici nu m-as fi gandit.

Plafonul luminat ca un budoar este completat de un alt detaliu potrivit pentru o iesire in doi: portierele cu deschidere inversa. R-R le numeste "portiere de diligenta" si sustine ca ofera posibilitatea unei coborari respectabile si impunatoare din masina. "Portiera de diligenta este un simbol exclusiv al casei Rolls-Royce", spune Ian.

"Si nu este doar o gaselnita. Aceste portiere au un efect teatral imens atunci cand sosesti undeva si cobori din masina intr-un mod atat de elegant."


Autor:
Richard Fleury
Aparut: Numarul 11 - Aprilie 2006
Sursa: Topgear


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.