Din luna mai, vom avea facturi noi la energie electrică. Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a publicat modelul pe care toți furnizorii vor trebui să îl implementeze în perioada următoare. Mai clar, va exista un model unic de factură, pe care clienții să îl poată înțelege mai ușor. Iată cum vor plăti românii facturile de acum încolo.

ANRE: Facturi noi la energie electrică, din mai

Primele facturi noi vor veni în luna aprilie sau, cel târziu, în mai. Formatul unic al facturii este mai simplificat, astfel încât pe prima pagină vor apărea doar elementele esențiale.

Este vorba despre datele de identificare ale furnizorului și clientului, cât și datele unde clientul poate să facă reclamații. Totodată, va trebui să apară cantitatea de energie consumată și prețul final cu toate taxele incluse.

Va exista și o anexă a facturii, unde clienții vor putea găsi informații suplimentare în legătură cu modul în care s-a calculat tariful respectiv. Modelul unic de factură a fost pus în dezbatere publică pe site-ul ANRE și ar urma să fie aprobat în următoarele două sau trei săptămâni.

Îmbunătățirile aduse

„(...) în vederea actualizării legislaţiei secundare existente în raport cu modificările legislației primare aduse de Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, ANRE a elaborat şi supune consultării publice Proiectul de Ordin pentru aprobarea contractului-cadru de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal, a condițiilor generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal şi a modelului de factură aplicabil tuturor clienţilor casnici.

Principalele îmbunătăţiri aduse legislaţiei secundare prin Proiectul de Ordin se referă la modificarea:

- Contractului-cadru de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal

Citeste si:
Factureaza.ro - Automatizarea necesară pentru afacerea ta
Factureaza.ro - Automatizarea...

- Condițiilor generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal

- Modelului de factură aplicabil clienților casnici

- Prețului din oferta de serviciu universal care se aplică pe o perioada de minimum 3 luni.

Noile prevederi ale Condiţiilor generale pentru furnizarea energiei electrice în regim de serviciul universal la clienții casnici au fost coroborate cu prevederile Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali (Regulament) și se referă în principal la:

- modul de comunicare a notificărilor/solicitărilor/comunicărilor din partea furnizorului către clientul casnic

- prețul de serviciu universal, facturare și condiții de plată

- răspunderea contractuală

- situațiile de încetare a contractului-cadru

- sistarea temporară a furnizării energiei electrice

Citeste si:
În ce perioadă pot transmite indexul autocitit clienții Hidroelectrica
Hidroelectrica anunță...

- aplicarea taxelor și impozitelor

- drepturile și obligațiile clientului casnic și ale furnizorului

- situațiile de întrerupere a alimentării cu energie electrică și etapele care se parcurg în acest sens

- modul de constituire a garanțiilor financiare

- în cazul consumatorilor vulnerabili, eşalonarea la plată a facturii, la cerere, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi

- obligația furnizorului să eşaloneze la plată sumele datorate de client, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura.

Proiectul de Ordin prevede ca facturile emise pentru consumul de energie electrică înregistrat începând cu data de 1 aprilie 2023 pentru toţi clienţii casnici să respecte Modelul din Anexa 3, care conține informațiile prevăzute în Regulament, respectiv informații din factură și informații din anexa la factură, cele mai importante fiind:

Citeste si:
4 moduri inteligente prin care poți reduce consumul de energie...
4 moduri inteligente prin...

- numărul şi data emiterii facturii

- datele de identificare şi de contact ale furnizorului, inclusiv o linie telefonică de asistenţă pentru clienţi, adresă de e-mail şi un formular electronic online care să permită înregistrarea automată a solicitării

- modalitatea de transmitere a indexului autocitit

- intervalul de timp în care clientul poate transmite indexul autocitit, care nu poate fi mai mic de 5 zile

- numărul de telefon pus la dispoziţie de către OD (Operator de distribuţie) la care este racordat locul de consum la care clientul poate sesiza direct OD întreruperile în alimentarea cu energie electrică, precum şi alte probleme în alimentarea cu energie electrică

- data de încetare a contractului, dacă contractul este încheiat pe perioadă determinată

Citeste si:
Cum să îți îmbunătățești casa prin soluții sustenabile
Cum să îți îmbunătățești casa...

- perioada de facturare

- cantitatea de energie electrică facturată

- preţul final facturat exprimat în lei/kWh sau lei/MWh

- data scadentă a plăţii.

De asemenea, printre anexele obligatorii la contract propunem să se regăsească următoarele documente:

- Convenţia de consum încheiată de părţi

- Datele din anexele la contractul pentru prestarea serviciului de distribuție încheiat de furnizor cu operatorul reţelei electrice corespunzătoare locurilor de consum care fac obiectul contractului,

- Condiţiile generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal

- Oferta pentru serviciul universal", se arată în comunicatul ANRE.

Totodată, noul Regulament îl obligă pe furnizor să accepte eșalonarea plăților datorate, în cazul în care factura a fost emisă cu întârziere.

Recent, Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedinte ANRE, a anunţat la Antena 3 CNN, că instituţia pe care o reprezintă le va impune această plată eşalonată furnizorilor.

"Propunerea este ca în situațiile în care furnizorii de energie electrică, dacă emit facturi care includ o perioadă mai mare decât o lună sau nu respectă termenul de facturare prevăzut în contractul cu clientul, atunci la cererea clienților, vor fi obligați să acorde plata eşalonată pentru o perioadă cel puțin egală cu perioada facturată.

Deci, dacă emite o factură cu consumul a două luni atunci practic, la cererea clientului, va fi obligat să acorde o plată în două rate", a explicat Zoltan Nagy-Bege, vicepreședinte al Autorității Naționale de Reglementare în Energie (ANRE).


Despre autor:

Alexandra Chivu
Alexandra Chivu scrie pentru 9AM din anul 2021, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef. Ea și-a început activitatea în presă în 2016, în cadrul Facultății de Jurnalism, unde a scris câteva articole pentru site-ul instituției. Ulterior, a publicat materiale în ziarul „Ultimă oră”. Și de aici a început greul. Primul impact important în carieră a fost în cadrul Digi FM, unde a redactat știri de radio. A început munca la revista Ciao, în 2017. Nu a poposit și a continuat la Fanatik, din 2018 până în 2019. În paralel, benevol, s-a ocupat în câteva rânduri de pagina de Facebook SOS Autism Brăila. Din 2019 și până în 2021 a lucrat la Playtech, apoi a ajuns în prezentul numit 9AM.
Mai multe

Ultima actualizare: 15 Februarie 2023 - 10 : 02

Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.