Social 9 Mai 2022 16:00 de Alexandra Chivu
Guvernul României a aprobat în aprilie 2022 Ordonanța de Urgență privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022 – 31 martie 2023, prin care prețurile vor fi plafonate și compensate. Scopul principal al acestei măsuri este acela de a sprijini cetăținii și companiile și de a-i proteja de creșterea semnificativă a costurilor pentru energie electrică și gaze naturale. În egală măsură, Guvernul României a stabilit și o serie de sancțiuni pentru companiile din industrie care nu aplică aceste plafonări și nu modifică la timp facturile trimite consumatorilor casnici sau comerciali.

Noul document stabilește un nou preț la energie electrică, destinat consumatorilor casnici, astfel:

a) maxim 0,68 lei/kWh, TVA inclus, pentru un consum mediu lunar mai mic sau egal cu 100 KWh;

b) maxim 0,8 lei/kWh, TVA inclus, pentru un consum mediu lunar cuprins între 100 kWh și 300 KWh inclusiv.

În ceea ce privește prețul pentru gaze naturale, acesta este de maximum 0,31 lei/kWh, TVA inclus.

Specialiștii în energie estimează că 30% din consumatorii casnici nu se vor încadra în cerințele legii și vor achita prețul din contractele de furnizare a energiei electrice existente.

Ce se întâmplă dacă depășesc plafonul de consum la energie?

Asociația „Energia Inteligentă” și specialiști în domeniul energiei arată faptul că pentru un loc de consum care depășește cei 300 kWh de energie electrică pe lună se va plăti prețul din contract care poate fi cu 70 până la 100% mai mare în comparație cu anul trecut. În ceea ce privește un preț la gaze naturale, cel plafonat este oricum mai mare cu aproximativ 120% în comparație cu acceași perioadă din 2021.

Conform mai multor estimări din domeniu, aproximativ 2 milioane de familii nu se încadrează sub plafonul consumului de energie electrică, fapt care implică facturi cu prețuri între 1,4 lei/kWh și 4,1 lei/kWh, adică facturi cu valori între 421 lei și 1.234 lei pe lună. Pentru o parte dintre aceștia este posibil ca aceste costuri să fie greu de acoperit și să pună o presiune semnificativă pe bugetul familiei, cu atât mai mult cu cât acesta poate fi compusă din doi, trei sau patru membri.

Plafonarea și compensarea prețurilor nu înseamnă faptul că un consumator nu poate schimba furnizorul de energie. Acest transfer se poate realiza într-o manieră simplă, urmând câțiva pași odată ce un consumator a identificat o ofertă mai bună în piață, în comparație cu cea pe care o are în acest moment.

Citeste si:
4 moduri inteligente prin care poți reduce consumul de energie...
4 moduri inteligente prin...

Printre principalele elemente de care este important să se țină cont se află prețul avantajos sau posibilitatea de a plăti cât consumi datorită transmiterii indexului lunar. De asemenea, în analiza ofertelor, alături de avantajele pe care un consumator se poate bucura, importante sunt și clauzele care fac referire la următoarele aspecte:

  • Perioada în care consumatorul beneficiază de prețul menționat

  • Drepturile și obligațiile consumatorului, dar și ale furnizorului

  • Comisioanele încheierii parteneriatului înainte de ajungerea la termen

  • Termenele și condițiile de plată a facturilor

  • Condițiile de reînnoire a contractului

În concluzie, libertatea de a alege a oferit consumatorului posibilitatea de a opta pentru o ofertă care să se potrivească cel mai bine cu nevoile căminului și, în egală măsură, să negocieze clauzele contractului pentru a primi beneficiile de care are nevoie.

Citeste si:
ENEL își vinde activele din România companiei PPC din Grecia
ENEL își vinde activele din...

Despre autor:

Alexandra Chivu
Alexandra Chivu scrie pentru 9AM din anul 2021, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef. Ea și-a început activitatea în presă în 2016, în cadrul Facultății de Jurnalism, unde a scris câteva articole pentru site-ul instituției. Ulterior, a publicat materiale în ziarul „Ultimă oră”. Și de aici a început greul. Primul impact important în carieră a fost în cadrul Digi FM, unde a redactat știri de radio. A început munca la revista Ciao, în 2017. Nu a poposit și a continuat la Fanatik, din 2018 până în 2019. În paralel, benevol, s-a ocupat în câteva rânduri de pagina de Facebook SOS Autism Brăila. Din 2019 și până în 2021 a lucrat la Playtech, apoi a ajuns în prezentul numit 9AM.
Mai multe

Ultima actualizare: 9 Mai 2022 - 04 : 05

Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.