Expunerea pe termen lung la lumina albastra emisa de smartphone-uri, laptopuri si alte dispozitive electronice mobile ar putea sa provoace leziuni cerebrale si sa accelereze procesul de imbatranire, potrivit unui studiu realizat recent de cercetatori de la Universitatea de Stat Oregon din Statele Unite, informeaza PA joi.

Experimentele realizate pe drosofile comune au aratat ca expunerea prelungita la acest spectru luminos le-a afectat mobilitatea si a cauzat deteriorarea celulelor lor cerebrale.

Studiul, publicat in revista Aging and Mechanisms of Disease, a demonstrat ca pana si mustele oarbe - care prezentau o mutatie ce a impiedicat dezvoltarea ochilor - au suferit un tip similar de leziuni, ceea ce inseamna ca mustele din experiment nu trebuiau neaparat "sa vada" lumina albastra pentru a fi afectate de catre ea.

Autorii studiului spun ca descoperirea lor i-a facut sa se intrebe daca nu cumva petrecerea unei perioade prea mari de timp in lumina artificiala poate sa afecteze sanatatea generala a oamenilor.

Jaga Giebultowicz, profesoara la Departamentul de Biologie Integrata din cadrul Universitatii de Stat Oregon, a facut urmatoarele precizari: "Oamenii sunt supusi tot mai mult la lumina din spectrul albastru, deoarece LED-urile obisnuite emit o proportie ridicata de lumina albastra".

"Dar aceasta tehnologie, iluminatul cu LED, chiar si in cele mai dezvoltate tari, nu este folosita de suficient de mult timp pentru a-i cunoaste efectele asupra sperantei de viata a oamenilor".

Autorii cercetarii au expus drosofile la mai multe tipuri de lumina, insectele petrecand 12 ore in lumina, altele 12 ore in intuneric in cadrul ciclului lor zilnic de viata.

Musculitele dintr-un al treilea grup au fost tinute doar in intuneric pe durata studiului.

Leziuni la nivelul neuronilor

Cercetatorii spun ca mustele expuse la lumina albastra au prezentat leziuni la nivelul celulelor retiniene si la nivelul neuronilor si ca au avut durate de viata considerabil mai mici in comparatie cu drosofilele tinute intr-un intuneric constant.

De asemenea, mustele expuse la lumina albastra au demonstrat o abilitate redusa de catarare - un semn obisnuit al imbatranirii.

Nou brand anti-îmbătrânire lansat în industria frumuseții
Nou brand anti-îmbătrânire...

Chiar si expunerea la o lumina relativ blanda a determinat o scurtare a duratei de viata cu 5-15%, au adaugat oamenii de stiinta, scrie Agerpres.

Totusi, coordonatoarea cercetarii a subliniat faptul ca rezultatele studiului nu pot fi aplicate in cazul oamenilor, intrucat creierul uman "primeste mult mai putina lumina albastra decat cele ale mustelor".

"Putem doar sa spunem ca expunerea pe termen lung la lumina albastra are efecte daunatoare asupra celulelor - si ca celulele din muste si cele din oameni functioneaza intr-un fel similar", a adaugat ea.

Apoi, cercetatorii din Oregon au realizat experimente pe mustele oarbe si au descoperit ca si duratele de viata ale acestora "erau considerabil reduse in urma expunerii la lumina albastra", fapt ce atesta ca "leziunile cerebrale si deficientele locomotorii nu depind de degradarea retinei".

De ce este necesar să știi engleza dacă vrei să studiezi în...
De ce este necesar să știi...

"A fost foarte clar pentru noi ca desi lumina fara spectrul albastru a scurtat cu foarte putin speranta lor de viata, doar lumina albastra le-a redus durata de viata intr-o maniera foarte dramatica", a adaugat Jaga Giebultowicz.

Cercetatorii le sfatuiesc pe persoanele care doresc sa isi protejeze ochii de lumina albastra sa poarte ochelari cu lentile de culoarea chihlimbarului, care pot sa filtreze lumina albastra, dar si sa modifice setarile smartphone-urilor si pe cele ale altor dispozitive mobile pentru a bloca emisiile de lumina albastra.