Social 7 Iulie 2017 16:45
Guvernul a aprobat realizarea unei autostrazi. Compania Nationala de Drumuri si Ministerul Transporturilor fac un amestec periculos din proiectul drumului expres Craiova - Pitesti. Compania reactualizeaza vechiul studiu de fezabilitate de autostrada, dar scoate la licitatie un drum expres. 

Graba Ministerului Transporturilor de a raporta public noi realizari naste situatii periculoase. Licitatia pentru drumul expres Craiova - Pitesti nu are la baza niciunul dintre elementele cerute de lege, potrivit digi24.ro.

In cadrul acestui proiect, exista un act normativ nerespectat: legea 500 din 2002 a Finantelor Publice, care spune ca, pentru a putea fi licitat, un proiect trebuie sa aiba indicatorii tehnici economici aprobati de Guvern si un studiu de fezabilitate actualizat.

”Obiectivele de investitii si celelalte cheltuieli asimilate investitiilor se cuprind in programele de investitii anuale, anexe la buget, numai daca, in prealabil, documentatiile tehnicoeconomice, respectiv notele de fundamentare privind necesitatea si oportunitatea efectuarii cheltuielilor asimilate investitiilor, au fost elaborate si aprobate potrivit dispozitiilor legale. Ordonatorii principali de credite, pe propria raspundere, actualizeaza si aproba valoarea fiecarui obiectiv de investitii nou sau in continuare, in functie de evolutia indicilor de preturi. Aceasta operatiune este supusa controlului financiar preventiv potrivit prevederilor art. 23 si 25”, spune articol 43 din legea 500 din 2002 privind investitile.

CNAIR are aprobare pe autostrada

Compania nu a realizat un studiu de fezabilitate valid si nu are aprobare din partea Guvernului, pentru acest proiect. In 2008 s-a aprobat o hotarare de Guvern, dar pentru autostrada si nu pentru drum expres. La aproape 10 ani, studiul de fezabilitate este depasit.

Anuntul de licitatie din aceste zile se refera la un drum expres, ceea ce este cu totul altceva, potrivit informatiilor furnizate de un inginer din cadrul CNAIR.

”S-au facut niste evaluari in 2008 dar acestea erau pentru autostrada. Nu stiu de unde au scos acum cantitatile de materiale (din caietele de sarcini - n.red.) pentru un drum expres. Acesta este altceva decat autostrada, sunt alte declivitati, alte curbe. Daca s-a dat atunci aprobare pe ceva scump nu inseamna ca acum se poate face de capul nostru altceva, chiar ceva ieftin. Varianta ideala era sa fi fost inceputa construirea unei autostrazi la profil de doua benzi, cate una pe sens. Ulterior, odata cu cresterea traficului, lucrarea putea fi extinsa cu inca doua benzi”, spune inginerul mentionat.

Viteza de circulatie

Alin Serbanescu, purtator de cuvant al CNAIR confirma faptul ca latimea unei benzi de circulatie va fi de 3,5 metri, cea care figureaza si in actul normativ 598 din 2013 de proiectare a unui drum expres, dar viteza de circulatie va fi de 130 km/h, egala cu cea a unei autostrazi, prevazute, in mod normal, cu o banda lata de 3,75 metri, cu 25 cm mai larga decat drumul expres.
Citeste si:
Ce e bine să știi dacă vrei să te muți în Craiova
Ce e bine să știi dacă vrei...

Potrivit normativului 598 limiteaza viteza maxima de circulatie pe drumul expres la 100 km/h. ”Viteza de proiectare va fi de 120 km/ora dar se va putea merge cu 130 kilometri (...) La 130 de kilometri la ora nu se va ingusta campul vizual cand circuli pe o banda de 3,5 metri. La autostrada ai latime de 3,75 metri, viteza de proiectare de 120 kilometri la ora dar poti merge fara probleme cu 200 de kilometri la ora (referire facuta la capacitatea de conducere a vehiculului, nu la prevederile legale – n.red.)”, spune Serbanescu.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.