Noua lege propusa de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) pentru asigurarea de Raspundere Civila Auto aduce mai multe schimbari, atat pentru companiile care vand polite RCA, cat si pentru soferi. Aceste schimbari au fost determinate de scumpirea galopanta a RCA-ului in ultimele luni, dupa falimentul Astra.

Majorarile de pret impuse de asiguratori la politele RCA i-au determinat pe transportatori sa protesteze in luna decembrie a anului trecut, iar in ultimele trei luni au avut mai multe randuri de negocieri intre toate partile implicate, inclusiv reprezentanti ai ASF. Chiar si cu aceste modificari, transportatorii au amenintat cu mitinguri de amploare daca autoritatile nu vor interveni pentru controlarea preturilor, scriu jurnalistii de la Wall-Street.

Cei afectati de cresterea costului la RCA au gasit insa o solutie ingenioasa pentru controlarea cheltuielilor cu ajutorul unor firme de leasing operational, care le pun la dispozitie masinile si se ocupa de toate cheltuielile de intretinere, inclusiv asigurarea. De altfel, anul trecut, unele dintre companiile din acest sector au raportat si cresteri de 50%, fapt care atesta ca serviciile lor sunt tot mai atractive pentru romani.

Iata ce schimbari aduce noua lege a RCA:

Vor fi introduse criterii clare de evaluare a despagubirilor pentru vatamari corporale

Daca in urma unui accident rutier au survenit vatamari corporale, legea RCA nu prevede o practica unitara. Asiguratorii au solicitat schimbarea normei si introducerea unor criterii clare prin care se evalueaza despagubirile solicitate pentru vatamari corporale, astfel incat proiectul include si aceste schimbari.

Despagubirile vor fi evaluate pe baza unui punctaj comunicat de Institutul de Medicina Legala. Valoarea unui punct traumatic este egala cu dublul salariului minim brut pe economie, adica 2500 de lei. Proiectul de lege mai prevede si faptul ca suma punctajului aferent leziunilor nu va putea depasi 200 de puncte traumatice, astfel ca daca legea va fi adoptata, victima unui accident rutier va putea obtine suma maxima de 500.000 de lei pentru vatamari corporale.

O polita RCA va putea fi incheiata pe o luna si va putea fi suspendata

Citeste si:
Horoscop aprilie 2024: lumina ne călăuzește pașii către cele mai...
Horoscop aprilie 2024: lumina...

Odata ce va fi adoptata aceasta noua lege, soferii vor putea sa incheie o polita RCA pentru doar o luna de zile. In prezent, perioada minima de incheiere a unei polite RCA este de sase luni. Aceasta schimbare a fost solicitata de reprezentantii transportatorilor care afirma ca asigurarea va fi mai usor de platit in acest caz.

De asemenea, asiguratul va putea solicita suspendarea unei polite daca automobilul sau a fost imobilizat sau daca i s-a suspendat permisul de conducere. Legea actuala nu prevede aceasta posibilitate pentru soferii care plateau asigurarea chiar si atunci cand masina se defecta sau cand permisul auto era suspendat.

Un termen de solutionare a despagubirilor impus prin lege

Noua lege RCA stabileste termene clare pentru solutionarea despagubirilor. Astfel, asiguratorul este obligat sa raspunda solicitantului in termen de cel mult 3 luni de la data la care a fost inaintata cererea de despagubire de catre client sau de catre cel prejudiciat. In raspunsul dat de compania de asigurari trebuie sa fie incluse fie o oferta de despagubire justificata, fie motivele pentru care a aprobat pretentiile de despagubire.

Citeste si:
Tarifele RCA, plafonate la nivelul din februarie 2023. Șoferii...
Tarifele RCA, plafonate la...

In cazul in care asiguratorul nu isi indeplineste obligatiile in termenul prevazut de lege sau le indeplineste in mod defectuos, va primi o penalizare calculata pentru fiecare zi de intarziere prin aplicarea dobanzii ROBOR plus o marja analizata de 30 de puncte procentuale pentru intreaga suma de despagubire cuvenita sau pentru diferenta de suma pe care nu a achitat-o.

Compensarea directa, una dintre cele mai importante modificari

Compensarea directa a fost in ultimele luni unul dintre punctele fierbinti ale discutiilor dintre asiguratori si transportatori. In propunerea de lege se mentioneaza ca soferii vor putea sa se adreseze propriului asigurator pentru obtinerea despagubirilor. Compania de asigurari se va adresa, la randul ei, asiguratorului persoanei vinovate de accidentul auto pentru recuperarea sumelor platite clientului ei.

Citeste si:
Ciucă: Fermierii români au nevoie de ajutor, pentru ca legislația...
Ciucă: Fermierii români au...

Asiguratorii RCA vor trebui sa stabileasca prin conventii multilaterale procedurile compensarii. Ea se va putea aplica numai daca accidentele auto s-au produs pe teritoriul Romaniei, vehiculele sunt inmatriculate in Romania, prejudiciile sunt exclusiv materiale, ambele autovehicule au asigurare RCA valabila la data accidentului. Compensarea directa nu se aplica in cazul in care exista vatamari corporale.

ASF a anuntat saptamana trecuta pe site-ul institutiei ca a inaintat catre Parlament noul proiect de lege pentru asigurarea obligatorie auto. Acesta nu ii multumeste foarte mult pe transportatori, care au anuntat un miting de amploare in data de 18 aprilie in cazul in care proiectul nu se va intoarce la ASF. Totusi, dupa ce parlamentarii au retrimis proiectul la ASF, reprezentantii firmelor de transport au anuntat ca renunta la protest.

Citeste si:
Amenzi usturătoare pentru șoferii care nu au în portbagaj aceste...
Amenzi usturătoare pentru...

Ce parere ai despre aceste modificari ale legii RCA? Crezi ca sunt in interesul companiilor de asigurari sau a soferilor?


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.