Reclamele cu mesaje de discriminare culturala si publicitatea care atenteaza la convingerile religioase sau politice si ar putea fi interzise.

Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a analizat, in sedinta de marti, o adresa de la Guvern despre un proiect de modificare a Legii numarul 148 din 26 iulie 2000 privind publicitatea. CNA nu are drept de initiativa legislativa, insa poate da un aviz negativ sau pozitiv pe un proiect de lege. In cazul acestui proiect de modificare a Legii privind publicitatea, membrii CNA au dat marti un aviz negativ, urmand ca Guvernul sa se pronunte ulterior cu privire la sustinerea sau nu a acestei initiative legislative.

Potrivit informatiilor prezentate in sedinta CNA de marti, acest proiect de modificare a Legii publicitatii a fost depus deja la Biroul permanent al Senatului si urmeaza sa intre in procedura parlamentara. Proiectul a fost initiat de senatorul PNL Dragos Luchian si ii are drept coinitiatori pe parlamentarii Liviu-Stefan Tomoioaga, Nicolae Nasta, Marius Nicoara si Ion Popa, toti membri ai PNL la momentul depunerii proiectului la Biroul Permanent al Senatului.

Potrivit proiectului, se interzice publicitatea care: este subliminala, in mass-media scrisa si audio-video; prejudiciaza respectul pentru demnitatea umana, etica si morala publica; include discriminari bazate pe rasa, sex, limba, origine, origine sociala, orientare culturala, identitate etnica si nationalitate; atenteaza la convingerile religioase si politice, inclusiv in mass-media audio-video; aduce prejudicii imaginii, onoarei, demnitatii si vietii private a persoanelor; exploateaza superstitiile, traditiile, credulitatea si frica persoanelor, inclusiv prin emisiuni audio-video cu caracter publicitar; prejudiciaza securitatea persoanelor si incita la atitudini violente.

Proiectul prevede si faptul ca "Se interzice publicitatea pentru bauturile alcoolice si pentru produsele din tutun in incinta unitatilor de invatamant si a unitatilor de asistenta medicala sau la o distanta mai mica de 500 metri de intrarea acestora, masurata pe drum public". In actuala Lege privind publicitatea aceasta distanta era stabilita la 200 de metri.

Citeste si:
Facebook şi Google nu vor elimina toate reclamele înşelătoare
Facebook şi Google nu vor...

De asemenea, proiectul prevede ca "publicitatea pentru bauturi alcoolice si pentru produsele din tutun nu este permisa in publicatii destinate in principal minorilor, in salile de spectacole inainte, in timpul si dupa spectacolele destinate minorilor, precum si in cluburi sau locuri de divertisment destinate minorilor pana in 18 ani".

Totodata, proiectul mentioneaza ca "pentru produsele si serviciile destinate minorilor este interzisa publicitatea care: este subliminala si incurajeaza in mod direct sau indirect copiii sa cumpere produse sau servicii, profitand de lipsa de experienta sau de credulitatea lor". Potrivit expunerii de motive a initiatorilor, propunerea legislativa are in vedere "analiza unor realitati sociale din perspectiva utilizarii publicitatii pe canalele radio si TV", scrie MEDIAFAX.

Citeste si:
CNA a prelungit pentru nouă ani licenţa audiovizuală a postului...
CNA a prelungit pentru nouă...

"Datele actuale ale diferitelor institute de sondare a opiniei publice (IRES, IMAS, CCSB etc.) evidentiaza faptul ca publicitatea subliminala la nivelul neperceptiv al constiintei copiilor reprezinta un mijloc de influentare negativa a comportamentelor minorilor. In contextul in care publicitatea folosita pe diverse medii sociale are influente asupra mentalitatii si psihicul diverselor categorii sociale cu un nivel redus de educatie, este necesara introducerea unor completari la reglementarile in vigoare", spun initiatorii acestui proiect.

Acestia mai spun ca au in vedere "interzicerea mesajelor publicitare de inducere a utilizarii unor produse nedestinate copiilor". "De asemenea, avem in vedere eliminarea publicitatii din mass media audio-video prin care sunt transmise mesaje de discriminare culturala, care atenteaza la la convingerile religioase sau politice, aduce prejudicii vietii private a persoanelor sau in anumite medii socio-demografice exploateaza superstitiile sau traditiile populare. Avem in vedere interzicerea mesajelor publicitare de inducere a utilizarii unor produse nedestinate copiilor. De asemenea, avem in vedere eliminarea publicitatii din mass media audio-video prin care sunt transmise mesaje de discriminare culturala, care atenteaza la la convingerile religioase sau politice, aduce prejudicii vietii private a persoanelor sau in anumite medii socio-demografice exploateaza superstitiile sau traditiile populare", mai spun initiatorii proiectului de modificare a Legii privind publicitatea.

Citeste si:
Legea prin care se interzice amplasarea mijloacelor de publicitate...
Legea prin care se interzice...

Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.