Comisiile reunite de industrii, juridica si transporturi ale Camerei Deputatilor au dat marti raport favorabil unui proiect de lege privind modificarea Codului rutier, in sensul in care masinile de politie cu radar trebuie presemnalizate cu un panou afisat cu 500 - 1.000 de metri inainte, pe sensul de mers.

Panoul se monteaza de catre administratorul drumului la solicitarea politistului, iar masinile cu radar trebuie sa fie inscriptionate vizibil, dar si pozitionate vizibil.

De asemenea, dispozitivele radar de tip pistol nu pot fi folosite la mai mult de 10 metri de masina de politie, scrie Agerpres.

Proiectul primise aviz negativ de la Guvern, iar deputatii USR au fost singurii care s-au opus acestuia la votul din comisie.

USR, critici dure la adresa proiectului de lege

"Practic, radarele vor trebui semnalizate oriunde sunt instalate cu panouri puse cu un kilometru inainte, deci Politia, atunci cand vrea sa puna un radar, trebuie sa sune la administratorul drumului, la Primarie sau la CNAIR si ii roaga pe acestia sa monteze cu un kilometru inainte un panou care sa anunte ca urmeaza un radar. Se da practic "liber" la nerespectarea legii, la nerespectarea vitezei de deplasare. (...) Am fost socat sa vedem cum toate partidele, in afara USR, au votat la unison in comisie niste aberatii juridice destul de multe", a declarat, la finalul sedintei, deputatul USR Catalin Drula, in opinia caruia era mai onest sa fie scoase limitele de viteza.
Potrivit deputatului USR Ionut Mosteanu, "Politia a fost castrata in acest moment in ceea ce priveste controlul vitezei si se da totodata liber unui imens circuit de raliu", in conditiile in care exista mii de morti din accidente, dar si pietoni ucisi pe trotuare, de catre vitezomani.

"In fiecare zi moare cel putin un roman din cauza vitezei pe sosele si in aceste conditii aproape toate partidele au decis ca este liber la viteza. Acest proiect de lege nu a avut aprobarea Guvernului", a precizat Mosteanu.

Deputatul PNL Florin Roman, unul dintre initiatorii proiectului, spune insa ca radarele nu sunt interzise, asa cum a aparut in spatiul public, ci doar acele radare care nu sunt in locuri vizibile. El afirma ca cele mai multe decese din accidente rutiere in Romania se datoreaza in primul rand infrastructurii precare si numarului mare de autovehicule care circula zilnic si abia apoi consumului de alcool si neatentiei la volan, pe locul 4 "in acest top nedorit" fiind viteza excesiva.

"Acest proiect de lege este aplicat in tari ale Uniunii Europene intr-o forma similara, iar el a dus la reducerea numarului de victime rezultate din accidente rutiere. (...) Peste tot in UE exista obligatia ca aceste radare, fie ca sunt fixe, fie ca sunt experimentale, sa fie semnalizate, iar semnalizarea lor duce la reducerea numarului de accidente. Auzeam pe colegii de la USR spunand astazi "nu e in regula ca mor oameni pe drumurile din Romania". Asa este, nu e in regula ca mor oameni pe drum si, daca lucrurile nu merg, atunci ceva trebuie schimbat. (...) Deocamdata ne-am dus pe partea de preventie. (...) Acest proiect ii protejeaza pe politisti - ei nu mai pot fi trimisi de sefii lor sa stea la panda sa faca planul de amenzi. De acum inainte vor avea demnitatea de a-si face meseria ca si colegii lor din UE", a explicat Florin Roman.

Radulescu a aratat ca modificarea Codului rutier este una necesara

"Am plecat de la urmatorul principiu: in fiecare an Politia ne-a spus ca numarul mortilor din accidentele de circulatie creste. Niciodata nu am vazut ca au scazut si atunci, daca principiul asta a fost prost si nu a facut preventie si s-au folosit de un tertip si anume de a se ascunde si de a nu face preventie, de a se pune dupa curbe sau prin campuri, sau dupa blocuri, inseamna ca principiul a fost prost. Plecand de la acest principiu prost, noi am vrut sa il schimbam si am gasit solutia sa le solicitam de data asta sa faca preventia. Asta inseamna ca ei nu vor mai sta ascunsi, vor fi vizibili. In al doilea rand, ii obligam sa presemnalizeze fiecare radar si am socotit noi ca 2.000 de metri pe drumurile nationale, autostrazi si drumurile judetene, locale sunt suficienti pentru ei ca sa poata sa puna panouri de presemnalizare si minimum 500 de metri in oras, in asa fel incat cetateanul, stiind ca el poate fi amendat sau, eu stiu, daca merge cu viteza mare, chiar sa moara, cum spun ei, in momentul in care apar aceste panouri de presemnalizare, exact ca la efectul Pavlov, cetateanul va intelege ca automat el trebuie sa mearga cu viteza mai mica", a explicat co-initiatorul proiectului, Radulescu, la Parlament.
El este convins ca, dupa adoptarea acestei legi, numarul de morti in accidente rutiere va scadea.
Citeste si:
Modificări importante la Legea privind regimul deșeurilor. Daniela...
Modificări importante la...

"Eu nu am vazut pana acum decat un singur lucru - dorinta de a da amenzi, niciun fel de preventie nu i-a interesat pe cei de la Politia Rutiera", a spus deputatul PSD.

Proiectul de lege pentru modificarea art. 109 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice a primit votul Senatului si urmeaza sa primeasca votul plenului Camerei Deputatilor, in calitate de for decizional.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.