Politica19 Ianuarie 201719:40de Clara Vacaru

Lectura de 4 minute

USR anunta ca va initia o motiune simpla impotriva ministrului Justitiei, Florin Iordache, si ca va inainta un memoriu Ministerului Justitiei, Consiliului Superior al Magistraturii si Parchetului General de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie in care va arata de ce proiectele celor doua ordonante de urgenta ”urmaresc interesele unor persoane care detin sau au detinut functii publice si nu pe cele ale societatii, care are nevoie de limitarea fenomenului coruptiei”.

USR considera inacceptabila promovarea de catre Ministerul Justitiei a celor doua proiecte de ordonante de urgenta care legifereaza in domenii fundamentale pentru statul de drept si considera ca Ministerul Justitiei a esuat in incercarea de a justifica urgenta reglementarii cuprinse in cele doua proiecte.

Atat Constitutia, cat si Legea 546/2002 stabilesc ca for competent pentru discutarea aspectelor legate de gratierea colectiva Parlamentul. Este clar ca pana acum toate legislaturile au considerat acest demers de clementa ca fiind de competenta Parlamentului, organ reprezentativ suprem al poporului roman. Referitor la urgenta, nu exista iminenta unui demers CEDO. Mentionam ca PSD a avut majoritate si anterior, de cand treneaza situatia dramatica din penitenciare - la a carei ameliorare USR intentioneaza sa contribuie - si nu a inteles sa o rezolve, declarand acum, cu ipocrizie, ca ar fi imperativa rezolvarea de pe o zi pe alta”, arata USR intr-un comunicat.

USR considera ca ”PSD se foloseste abuziv de situatia populatiei penitenciare pentru a carei rezolvare durabila are instrumente administrative, prin convertirea unor spatii dezafectate - precum foste cazarmi - in inchisori, sau legislative, cu initierea unei dezbateri publice privind reforma sistemului penitenciar”.

Urgenta OUG nu este justificata

Uniunea isi exprima deschiderea de a prelua initiative din societatea civila cu acest scop.

Urgenta nu este justificata in niciun fel nici in cazul proiectului de modificare a Codului penal si a Codului de procedura penala, aici facand mentiunea ca, in cadrul Comisiei juridice a Camerei Deputatilor, exista discutii in curs pentru lamurirea si modificarea unora dintre articolele ce fac obiectul proiectului de OUG. Consideram ca este democratic ca acest demers, de modificare a celor doua coduri, sa fie lasat Parlamentului, oferind posibilitatea exprimarii unor pozitii avizate din partea tuturor organismelor implicate in procesul de justitie, a partidelor, a mediului academic si din partea societatii civile”, se arata in comunicat.

Citeste si:
CSM a votat împotriva desființării Secției Speciale. Procurorul...
CSM a votat împotriva...

In opinia USR, ne aflam in fata unei ”insolite amnistii operate prin dezincriminarea unor fapte”.

Consideram ca nu se justifica sub nicio forma interesul pentru dezincriminarea unor fapte care au fost considerate inca de la Codul Penal din 1936 drept periculoase social si ca a lipsit complet o argumentatie de fond privind aceste subiecte. Avand in vedere realitatea societatii romanesti din punct de vedere penal, in ultimii ani, consideram ca demersul actual este unul care urmareste strict salvarea de la raspundere penala a membrilor de partid si a apropiatilor lor, prin cvasi-eliminarea din sfera penala a infractiunilor de serviciu, fapt care va duce la degradarea functionarii statului si la multe fapte care vor prejudicia grav cetatenii in raporturile lor cu statul si vor genera coruptie”, mai arata USR.

USR aduce urmatoarele critici proiectului de OUG privind gratierea: in lista infractiunilor pentru care se aplica gratierea se gasesc infractiunile de serviciu prevazute de Codul Penal; nu exista nicio justificare pentru gratierea amenzilor penale stabilite de instantele de judecata; nu exista nicio justificare pentru gratierea a jumatate din pedeapsa pentru persoanele care au implinit varsta de 60 de ani, indiferent de infractiunea pentru care sunt condamnate (pedofilie, trafic de minori etc.); gratierea trebuie sa fie conditionata, in toate cazurile, de achitarea despagubirilor la care persoana condamnata a fost obligata prin hotarare judecatoreasca definitiva, in termen de 1 an de la punerea in libertate; amenzile si celelalte sanctiuni cu caracter administrativ aplicate trebuie executate in masura in care nu au fost executate, in toate cazurile.

In ceea ce priveste proiectul de OUG privind modificarea codurilor penal si de procedura penala, USR sustine ca stabilirea unui termen pentru realizarea denuntului va avea efecte deosebit de grave in societate, in special in cazul infractiunilor comise de ”gulerele albe”, unde exista un specific si o dificultate in administrarea probelor, si va conduce, in final, la instaurarea unui principiu al impunitatii.

Citeste si:
Orban confirmă: Nicușor Dan rămâne candidatul PNL și USR-PLUS...
Orban confirmă: Nicușor Dan...

”Una dintre cele mai grave modificari o consideram ca fiind cea a eliminarii interdictiei de a ocupa o functie publica in cazul savarsirii infractiunii de abuz in serviciu. Este greu de acceptat ca cel care a savarsit o infractiune de acest gen, in exercitarea functiei, cu intentie, sa ocupe in continuare aceeasi pozitie”, mai arata USR.

Pentru initierea unei motiuni simple sunt necesare semnaturile a minimum 50 de deputati sau 44 de senatori, insa USR are doar 30 de deputati si 13 senatori.



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.