16 Iulie 2016 , 15:20 in International
Atrocitatile comise in noaptea de joi spre vineri in orasul francez Nisa si lovitura de stat esuata care a avut loc vineri seara in Turcia reflecta o ”batalie” acerba care este dusa in aceasta perioada intre presa traditionala si presa ”noua”, pe retelele de socializare - social media, cunoscute si sub numele de ”smart media” -, in privinta dominatiei asupra felului in care evenimentele majore de pe plan mondial sunt relatate din punct de vedere mediatic, informeaza revista Variety.

In contextul in care presedintele turc Recep Tayyip Erdoğan s-a conectat pe Twitter, vineri, indemnandu-i pe cetatenii din Turcia sa iasa pe strazi pentru a-si exprima sprijinul fata de guvernul sau, rolul tot mai incisiv al retelelor de socializare in acoperirea mediatica - si chiar in influentarea - a unor evenimente dramatice aflate in plina desfasurare nu a fost niciodata mai puternic sau mai polemic, afirma jurnalistii de la Variety.

In acelasi registru, intr-o perioada in care Franta incearca sa isi revina dupa atacul comis joi noapte in Nisa, tensiunile dintre social media/ smart media si autoritatile politice si chiar cele politienesti nu au fost niciodata atat de puternice.

Miza din Europa acestor zile consta intr-o veritabila ”batalie” care se duce intre site-urile presei traditionale si autoritati pe de-o parte si noile formule de social media pe de alta parte, pentru detinerea controlului asupra felului in care sunt relatate evenimentele importante de pe mapamond.

Scepticismul care a crescut tot mai mult in ultima vreme in Europa in privinta clasei politice a intrat si in domeniul mass-media. Ideea de a considera acoperirea mediatica a unui eveniment doar ca o lupta intre principalele posturi de televiziune pare sa tina de acum inainte, iremediabil, de trecut.

Utilizatorii social media din Franta au lansat in noaptea de joi hashtag-ul #CSAcoupeztout, in semn de protest fata de maniera in care posturile de televiziune franceze au relatat carnagiul petrecut pe bulevardul Promenade des Anglais din Nisa, unde soferul unui camion frigorific a intrat in multimea de spectatori care asistau la un foc de artificii organizat de Ziua Nationala a Frantei, ucigand astfel 84 de persoane, informeaza NEWS.ro.

Buletinele de stiri ale posturilor TV au inclus difuzari in bucla ale unor imagini cu persoane decedate ale caror cadavre erau intinse pe asfalt, inclusiv de catre postul privat LCI si cel public France 2, dar si un interviu realizat de un reporter de la France 2 cu un barbat asezat langa corpul neinsufletit al sotiei sale. Vineri, postul France 2 a prezentat scuze publice pentru acele relatari, dar risca sa fie sanctionat de Consiliul Superior al Audiovizualului din Franta.

Intre timp, Politia franceza si autoritatile civile au dus o alta batalie, online, cu utilizatorii de internet, care propagau zvonuri si informatii false pe retelele de socializare. Ministrul de Interne din Franta s-a conectat pe Twitter si a publicat un mesaj prin care a infirmat numeroasele zvonuri care circulau pe aceasta platforma de microblogging, potrivit carora atacatorul din Nisa a retinut mai multi ostatici.

Alte mesaje publicate pe Twitter prezentau Turnul Eiffel din Paris inconjurat de mai multe coloane de fum. Prefectura din Paris a fost nevoita sa publice pe Twitter un mesaj prin care a explicat faptul ca un camion a luat foc in vecinatatea celebrului monument.

Primaria din Cannes a publicat la randul ei pe Twitter un mesaj in care a dezmintit informatiile despre comiterea unui atac terorist in acest oras, aflat la mica distanta fata de Nisa.

Guvernul francez a mers pana intr-acolo incat a publicat pe site-ul sau oficial un mesaj prin care a cerut in mod direct utilizatorilor de internet sa dea dovada de responsabilitate.

”Fiti responsabili! Distribuiti doar informatii oficiale si de incredere. Evitati sa publicati zvonuri. Raspandirea de informatii false poate sa compromita actiunile echipelor de salvare si sa va expuna - alaturi de cei dragi - in fata unui risc suplimentar”, se afirma in acel mesaj oficial al guvernului francez.

Utilizatorii retelelor de socializare din Franta au fost cuprinsi de manie dupa ce mai multi utilizatori au publicat imagini false, dintre care unele erau contrafacute, ale unor presupusi suspecti sau chiar ale unor rude apropiate, despre care autorii acelor mesaje afirmau ca ar fi disparut. Una dintre imagini apartinea unei presupuse victime, ”Robert”, prezentat sub forma fotografiei unui tanar zambitor, insotita de mesajul autorului, un tanar care se numeste Elliot. Fotografia este insotita de mesajul urmator: ”Il caut pe fratele meu. Numele lui este Robert si nu pot sa il gasesc”.

Mesajul a fost distribuit de 2.174 de ori pe Twitter, dar cele mai multe dintre acele redistribuiri erau insotite de mesaje care indicau faptul ca fotografia aceluiasi tanar a fost deja distribuita dupa accidentul avionului companiei EgyptAir, dupa masacrul armat comis in clubul gay din Orlando si dupa atacul terorist armat din aeroportul din Istanbul.

In realitate, tanarul din imagine este un mexican care ii datoreaza bani fostei sale iubite, a anuntat la inceputul acestei luni Mail Online, site-ul tabloidului britanic Daily Mail.



Te-ar putea interesa si:

Vrei sa fii la curent cu cele mai importante stiri?
Urmareste-ne si pe Facebook
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:
Facebook Twitter

Aboneaza-te la 9AM sau conecteaza-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului Nisa, Turcia- Social media, supranumita "Smart media",in lupta directa cu presa traditionala pentru transmiterea stirilor.


Ultima ora din International pe 9AM