Oamenii de stiinta din Marea Britanie au primit aprobarea de a modifica genetic embrioni umani, procedura experimentala fiind autorizata de Autoritatea pentru Fertilizare Umana si Embriologie (HFEA), institutie ce reglementeaza etica si procedura fertilizarii umane, potrivit bbc.com.

Este prima data cand o tara analizeaza si aproba tehnici de modificare a ADN-ului embrionar uman.

Studiile se vor desfasura la Institutul Francis Crick din Londra si au ca scop intelegerea temeinica a momentelor initiale ale dezvoltarii vietii umane. Experimentele se vor face in primele sapte zile de dupa fertilizare si ar putea evidentia cauzele avortului spontan.

Cercetatorii nu au primit permisiunea de a implanta embrionii modificati in corpul unei femei, scrie MEDIAFAX.

Editarea genetica reprezinta manipularea ADN-ului - component principal al aparatului genetic, esential pentru identitatea oricarui organism.

In 2015, cercetatorii chinezi au anuntat ca au folosit tehnica editarii genetice pe embrionii umani pentru a ajusta o gena care provoaca boli hematologice.

Domeniul manipularii genetice naste controverse, una dintre criticile aduse experimentelor de acest gen fiind ca alterarea ADN-ului uman este peste limita eticii umane si ar putea duce la programarea genomului pentru asa numitii "designer babies" - copii care pot fi programati genetic.

"Vrem sa intelegem genele necesare pentru ca un embrion uman sa se dezvolte intr-un copil sanatos. Motivele sunt infertilitatea si avorturile, care devin probleme din ce in ce mai prezente, dar nu sunt fenomene foarte bine studiate", a afirmat cercetatoarea dr. Kathy Niakan pentru a motiva lansarea tehnicii de editare genetica a embrionilor umani. Kathy Niakan studiaza de peste zece ani dezvoltarea embrionara, iar principala tinta a experimentelor ei este intelegerea detaliata a primelor sapte zile ale cresterii. De-a lungul acestui interval de timp, ovulul fertilizat evolueaza intr-o structura de vezicula germinativa numita blastocist, formata din 200-300 de celule. Chiar si in acesta etapa de blastocist, unele celule indeplinesc un rol specific - unele cresc mai departe pentru a se implanta in placenta, unele formeaza un sac membranos atasat de embrion, iar altele se grupeaza formand corpul fatului. In aceasta perioada, segmente din ADN-ul uman inregistreaza o activitate intensa. Este probabil ca aceste gene sa ne ghideze dezvoltarea primara, dar este neclar cum esueaza acest proces in cazul unui avort.

Cîțu: Dacă totul merge bine, ar trebui să avem un buget aprobat...
Cîțu: Dacă totul merge bine,...

Experimentele vor fi facute prin utilizarea embrionilor de la donatori.